opis sprawy

Interpelacja w sprawie dublowania kompetencji i obszarów działania Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Interpelacja nr 19329

do ministra administracji i cyfryzacji

w sprawie dublowania kompetencji i obszarów działania Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego

   Pomimo wielu zapowiedzi ˝odchudzania˝ administracji i tym samym zmniejszania kosztów jej działania z przyczyn natury politycznej (wszechpotężne badania popularności politycznej) nic w tej sprawie się nie dzieje. Od lat wiadomo, że zdecydowana większość kosztów działalności każdej instytucji państwowej pochłaniają place. Gdy do takiej rzeczywistości dodamy jeszcze fakt istnienia na terenie jednego województwa dwóch bliźniaczo do siebie podobnych urzędów rangi wojewódzkiej, jakim są urząd wojewódzki i urząd marszałkowski, to wyraźnie widać, że hasło ˝tanie państwo˝ jest tylko wyświechtanym sloganem. Dla poparcia tak postawionej tezy wystarczy zauważyć, że przecież wiele wydziałów ulokowanych w jednym urzędzie oraz w urzędzie drugim nie dość, że mają te same nazwy, to jeszcze na dobrą sprawę zajmują się tymi samymi sprawami oraz wydają decyzje w tych samych obszarach. W większości urzędów wojewódzkich oraz w większości urzędów marszałkowskich mamy do czynienia z wydziałami zajmującymi się: rozwojem regionalnym, funduszami unijnymi, ochroną środowiska czy zagospodarowaniem przestrzennym. Gdy zadamy sobie trud i dokładniej spojrzymy na schemat organizacyjny tych dwóch instytucji, to niewątpliwie naszą uwagę zwróci to, że:

   - w urzędach wojewódzkim mamy Wydział Środowiska i Rolnictwa, w urzędzie marszałkowskim Departament Środowiska i Rozwoju Wsi,

   - w urzędzie wojewódzkim Wydział Rozwoju Regionalnego i osobne Biuro Integracji Europejskiej, w urzędzie marszałkowskim Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych,

   - w urzędzie wojewódzkim Wydział Polityki Społecznej, w urzędzie marszałkowskim Departament Polityki Społecznej,

   - w urzędzie wojewódzkim Wydziału Rozwoju Regionalnego, w urzędzie marszałkowskim Departamentu Gospodarki i Infrastruktury,

   - w urzędzie wojewódzkim Biuro Integracji Europejskiej, w urzędzie marszałkowskim Departament Promocji i Współpracy Międzynarodowej.

   Tego rodzaju podobieństw i pokrywania się kompetencji w działaniu poszczególnych wydziałów czy też departamentów jest jeszcze wiele. To samo dotyczy niższych szczebli władzy państwowej. Wystarczy chociażby przyjrzeć się funkcjonowaniu starostw oraz urzędów miast czy też urzędów gmin.

   Dlatego też niezmiernie ważne staje się postawienie następujących pytań:

   1. Ile osób zatrudniają Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki i Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego?

   2. Czy odnotowane były przypadki odmiennego załatwienia danej sprawy przez urzędników zatrudnionych w wojewódzkim wydziale i w jego odpowiedniku - marszałkowskim departamencie?

   3. Czy są opracowane normy kolizyjne, gdy ta sama sprawa zostanie różnie załatwiona przez wojewódzkie wydziały czy też marszałkowskie departamenty?

   4. Jakie są wzajemne relacje pomiędzy wojewódzkimi wydziałami i marszałkowskimi departamentami?

   5. Jaki jest stosunek pomiędzy Kujawsko-Pomorskim Urzędem Wojewódzkim a Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego?

   Z poważaniem

   Poseł Henryk Kmiecik

   Lubawka, dnia 4 lipca 2013 r.