Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 3351
w sprawie finansowania ogłoszeń i komunikatów w prasie, radiu i telewizji oraz portalach internetowych przez Ministerstwo Zdrowia
Szanowna Pani Marszałek! W związku z zapytaniem pana posła Adama Kwiatkowskiego w sprawie finansowania ogłoszeń i komunikatów w prasie, radio i telewizji oraz portalach internetowych przez Ministerstwo Zdrowia, przesłanym przy piśmie z dnia 19 lutego 2013 r., znak: SPS-024-3351/13, pana Marka Kuchcińskiego, wicemarszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, poniżej przedstawiam informację dotyczącą wydatków Ministerstwa Zdrowia na ogłoszenia i komunikaty w latach 2008-2012.
Ministerstwo Zdrowia w tym okresie ponosiło wydatki m.in. w związku z realizacją różnych programów na działania informacyjno-promocyjne prowadzone w ramach: projektu systemowego ˝Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych˝, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego ˝Kapitał ludzki˝, priorytetu XII: Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia, Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝, działania 2.3: Wzmocnienie potencjału zdrowia osób pracujących oraz poprawa jakości funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, Programu Operacyjnego ˝Kapitał ludzki˝, projektu ˝Nowoczesne zarządzanie w zakładach opieki zdrowotnej - szkolenia z zakresu rachunku kosztów i informacji zarządczej oraz narzędzi restrukturyzacji i konsolidacji ZOZ˝ w ramach Programu Operacyjnego ˝Kapitał ludzki˝, ˝Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych˝, ˝Narodowego program wyrównywania dostępności do profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego na lata 2010-2012 POLKARD˝, programu wieloletniego na lata 2011-2020 ˝Narodowe programu rozwoju medycyny transplantacyjnej˝, ˝Narodowego programu przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym˝ - moduł I pn. ˝Program zapobiegania nadwadze i otyłości oraz przewlekłym chorobom niezakaźnym poprzez poprawę żywienia i aktywności fizycznej POL-HEALTH na lata 2007-2011˝, ˝Narodowego programu przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym˝ - moduł II pn. ˝Program prewencji i leczenia cukrzycy w Polsce na lata 2010-2011˝, projektu ˝Opracowanie i wdrożenia programu profilaktycznego w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów układu moczowo-płciowego u pracujących mężczyzn w wieku od 45. roku życia (45+) ukierunkowanego na przeciwdziałanie ich dezaktywizacji zawodowej (w szczególności osób wykonujących zawody, co do których istnieje wyższe prawdopodobieństwo narażenia na choroby nowotworów układu moczowo-płciowego)˝ realizowanego w ramach Programu Operacyjnego ˝Kapitał ludzki˝.
Jednocześnie informuję, że w niektórych przypadkach nie było możliwości wyodrębnienia kwot przeznaczonych na poszczególne tytuły. Spowodowane jest to faktem, że ogłoszenia i komunikaty były również zamieszczane w związku z umowami zawartymi na prowadzenie całych kampanii informacyjno-promocyjnych przez firmy wyłonione poprzez zamówienia publiczne, a nie bezpośrednio zlecane przez Ministerstwo Zdrowia. Poniżej przekazuję dane w podziale na poszczególne lata:
2008 r. - wydatki w wysokości 44 282,95 zł
Prasa:
3/4 ˝Magazyn Pielęgniarki i Położnej˝ (1 edycja) - 6100 zł,
3/4 ˝Rynek Zdrowia˝ - 13 444,40 zł,
3/4 ˝Menedżer Zdrowia˝ (ulotka informacyjna) - 6100 zł,
3/4 ˝Gazeta Wyborcza˝ - 17 577,15 zł.
Internet:
3/4 ˝Rynek Zdrowia˝ - 1061,40 zł.
2009 r. - wydatki w wysokości 384 171,73 zł
Prasa:
3/4 ˝Magazyn Pielęgniarki i Położnej˝ (2 edycje), ˝Rynek Zdrowia˝ (1 edycja), ˝Gazeta Wyborcza˝ (1 edycja), ˝Gazeta Prawna˝ (2 edycje), biuletyny okręgowych izb pielęgniarek i położnych (24 edycje) - 85 030,86 zł,
3/4 ˝Gazeta Wyborcza˝ - 26 264,16 zł.
Radio:
3/4 3 rozgłośnie radiowe o zasięgu krajowym: PR 1, PR 3, RMF FM oraz 17 rozgłośni regionalnych wchodzących w skład grupy Audytorium 17 (PR Białystok, Gdańsk, Katowice, Kielce, Koszalin, Kraków, Lublin, Łódź, Merkury Poznań, Olsztyn, Opole, Pomorza i Kujaw, Rzeszów, Szczecin, Wrocław, Zachód, RDC Warszawa) - łącznie 140 emisji (spoty) - 252 876,71 zł,
3/4 Polskie Radio - PR 1 (programy) - 20 000,00 zł.
2010 r. - wydatki w wysokości 3 058 555,28 zł
Prasa:
3/4 Biuletyn Informacyjny Okręgowych Izb Pielęgniarek i Położnych (2 edycje), ˝Służba Zdrowia˝ (1 edycja), ˝Magazyn Pielęgniarki i Położnej˝ (1 edycja), ˝Rynek Zdrowia˝ (1 edycja), ˝Gazeta Wyborcza˝ (19 dodatków regionalnych ˝GW˝) - 109 712,74 zł,
3/4 ˝Dziennik Gazeta Prawna˝ - 72 834,00 zł,
3/4 ˝Gazeta Wyborcza˝ - 31 512,60 zł,
3/4 ˝Menedżer Zdrowia˝, ˝Służba Zdrowia˝, ˝Rynek Zdrowia˝ - 22 881,73 zł,
3/4 ˝Dziennik Gazeta Prawna˝ - 8959,68 zł,
3/4 ˝Gazeta Lekarska˝ - 5490,00 zł,
3/4 ˝Rzeczpospolita˝ - 7466,40 zł.
Radio:
3/4 4 rozgłośnie radiowe o zasięgu krajowym: PR 3, RMF FM, Radio ZET i CHILI ZET oraz 9 rozgłośni regionalnych ESKA Opole, ESKA Wrocław, HIT Włocławek, Nasze Radio Sieradz, PR Kielce, PR Olsztyn, Ziemi Wieluńskiej, Złote Przeboje Pogoda Warszawa, Złote Przeboje Puls Lublin - łącznie 210 emisji (spoty) - 126 589,51 zł,
3/4 Polskie Radio - PR 1 (programy) - 30 000,00 zł,
3/4 Polskie Radio - PR 1 i PR 3 (audycje dot. praw pacjenta, profilaktyki zdrowotnej) - 34 160,00 zł,
3/4 Polskiego Radio - PR 1 - audycje promujące bezpłatne badania mammograficzne i cytologiczne - 9760,00 zł.
Telewizja:
3/4 TVP INFO - działania promocyjne związanych z bezpieczeństwem na stoku - 40 000,00 zł,
3/4 Polsat - emisja spotów promujących badania mammograficzne i cytologiczne - 268 746,43 zł,
3/4 TVP - emisja spotów promujących badania mammograficzne i cytologiczne - 1 847 979,19 zł,
3/4 TVP (TVP1, TVP2, TVP INFO), Polsat, Polsat Tematyczne, TV Trwam - cztery spoty telewizyjne pt.: ˝Bądź rozsądny˝, ˝Bądź aktywny˝, ˝Daj przykład˝ i ˝Zmień styl˝ propagujące odpowiednie postawy i nawyki prozdrowotne w ramach kampanii ˝I love ? Kochaj swoje serce. Dla zdrowia!˝ (łącznie 109 spotów) - 442 463,00 zł.
2011 r. - wydatki w wysokości 3 680 670,30 zł
Prasa:
3/4 ˝Magazyn Pielęgniarki i Położnej˝ (6 edycji) - 94 464,00 zł,
3/4 ˝Gazeta Wyborcza˝ - 22 095,94 zł,
3/4 ˝Dziennik Gazeta Prawna˝ - 4920,00 zł,
3/4 ˝Rzeczpospolita˝ - 65 000,00 zł,
3/4 ˝Echo dnia˝ - druk ulotki dotyczący zasad udzielania pierwszej pomocy (˝Wakacyjny poradnik pierwszej pomocy˝) w związku z kampanią ˝Zdrowe wakacje˝ - 3000,00 zł,
3/4 promocja ˝Narodowego program rozwoju medycyny transplantacyjnej˝ i idei transplantacji w mediach prasowych - 56 334,00 zł.
Radio:
3/4 4 rozgłośnie radiowe o zasięgu krajowym: PR 3, RMF FM, Radio ZET i CHILI ZET oraz w 9 rozgłośni regionalnych ESKA Opole, ESKA Wrocław, HIT Włocławek, Nasze Radio Sieradz, PR Kielce, PR Olsztyn, Ziemi Wieluńskiej, Złote Przeboje Pogoda Warszawa, Złote Przeboje Puls Lublin - 207 edycji (spoty) - 126 690,00 zł,
3/4 Polskie Radio - PR 1 (programy) - 16 000,00 zł,
3/4 Polskiego Radia - PR 1 - audycje związane z kampanią ˝Zdrowe wakacje˝ w bloku ˝Cztery pory roku˝ - 6000,00 zł.
Telewizja:
3/4 TVP INFO - audycje związane z kampanią ˝Zdrowe wakacje˝ - 20 000,00 zł,
3/4 TVP 1 - emisja spotu dotyczącego kampanii ˝Grypa. Chroń siebie i innych˝ - 189 700,75 zł,
3/4 Polsat - emisja spotów promujących badania mammograficzne i cytologiczne - 699 156,80 zł,
3/4 TVP - emisja spotów promujących badania mammograficzne i cytologiczne - 698 680,17 zł,
3/4 TVN - emisja spotów promujących badania mammograficzne i cytologiczne - 681 514,87 zł,
3/4 TVP - realizacja materiałów promujących ˝Narodowy program rozwoju medycyny transplantacyjnej˝ i tematykę transplantacji (spoty TV, zwiastuny, bloki rozmów itp.) - 121 029,98 zł,
3/4 TVN: TVN 7, TVN Style, TVN Turbo, TVN Meteo, TVP: TVP1, TVP2, TVP INFO, TVP Polonia, TVP Kultura - emisja spotów o charakterze informacyjno-edukacyjnym na temat cukrzycy i jej powikłań, skierowane do ogółu społeczeństwa - 712 551,00 zł.
Internet:
3/4 portale: www.wp.pl, www.rynekzdrowia.pl, www.pielegniarki.info.pl - 138 384,83 zł,
3/4 utworzenie i udostępnienie serwisu internetowego MZ oraz jego promocja na portalu internetowym Polskiego Radia - 6150,00 zł,
3/4 promocja ˝Narodowego programu rozwoju medycyny transplantacyjnej˝ i tematyki transplantacji w mediach internetowych - 13 997,96 zł,
3/4 Instytut Żywienia i Żywności (strona internetowa) - krótkie informacje nt. spożycia soli w Polsce - 5000 zł.
2012 r. - wydatki w wysokości 7 824 677,17 zł
Prasa:
3/4 ˝Służba Zdrowia˝ (3 edycje) - 22 140,00 zł,
3/4 ˝Gazeta Wyborcza˝ - 47 835,00 zł,
3/4 promocja programu ˝Narodowy program rozwoju medycyny transplantacyjnej˝ i idei transplantacji w mediach prasowych - 1550,43 zł.
Radio:
3/4 Polskie Radio - PR 1 - łącznie 42 emisje (spoty) - 62 009,47 zł,
3/4 Polskie Radio - PR 1 (programy) - 30 000,00 zł.
Telewizja:
3/4 Polsat - emisja spotów promujących badania mammograficzne i cytologiczne - 699 863,76 zł,
3/4 TVP - emisja spotów promujących badania mammograficzne i cytologiczne - 699 977,71 zł,
3/4 TVN - emisja spotów promujących badania mammograficzne i cytologiczne - 699 891,83 zł,
3/4 TVP - realizacja materiałów promujących ˝Narodowy program rozwoju medycyny transplantacyjnej˝ i tematykę transplantacji (spoty TV, zwiastuny, bloki rozmów itp.) - 9783,42 zł.
Internet:
3/4 www.wobasz-projekt.pl - przygotowanie materiałów promocyjnych i informacyjnych o badaniu, założenie i administrowanie strony internetowej badania stanu zdrowia ludności WOBASZ II - 19 996,04 zł,
3/4 promocja ˝Narodowego programu rozwoju medycyny transplantacyjnej˝ i tematyki transplantacji w mediach internetowych - 1135,62 zł,
3/4 promowanie programu ˝Żywy dawca nerki˝ (40 493,89 zł) poprzez:
3/4 prasę: zamieszczenie w trzech magazynach medycznych informacji związanych z przeszczepem nerki od żywych dawców,
3/4 telewizję: uwzględnienie materiałów informacyjnych związanych z przeszczepem nerki od żywych dawców w telewizji ogólnopolskiej oraz uwzględnienie materiałów informacyjnych związanych z przeszczepianiem nerki od żywych dawców w serialu telewizyjnym.
Ponadto w ramach projektu ˝Opracowanie i wdrożenie programu profilaktycznego w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów układu moczowo-płciowego u pracujących mężczyzn w wieku od 45. roku życia (45+) ukierunkowanego na przeciwdziałanie ich dezaktywizacji zawodowej (w szczególności osób wykonujących zawody, co do których istnieje wyższe prawdopodobieństwo narażenia na choroby nowotworów układu moczowo-płciowego)˝ realizowanego w ramach Programu Operacyjnego ˝Kapitał ludzki˝ na szereg działań w: prasie (˝Angora˝, ˝Auto Motor i Sport˝, ˝Działkowiec˝, Gabinet Prywatny, Gazeta Kuracjusza, Gazeta Lekarska, Lekarz Rodzinny, ˝Majster˝, ˝Max TV˝, ˝Metro˝, ˝Motor˝, ˝Mój Piękny Ogród˝, ˝Nasze Miasto˝, ˝Pani Domu˝, ˝Polska The Times˝, ˝Polska˝ - tygodniki lokalne, ˝Poradnik domowy˝, ˝Praktyka Lekarska˝, ˝Press Power˝, ˝Przyjaciółka˝, ˝Puls Medycyny˝, ˝Samo Zdrowie˝, ˝SGL˝, ˝Super Express˝, ˝Zdrowie Seniora˝), radio (pakiety stacji: Audytorium Premium, O-Okularnik, RMF 3D, ZET Barometr), telewizji (pakiet stacji At media, Polsat tematyczne, Telewizja Szpitalna, TVN mix, TVP, TVP INFO, TVP tematyczne) oraz Internecie (abcbadania.pl, abcprostata.pl, AdWords, Arbo RON ECO (pakiet 369 adresów internetowych), Google Dispaly Network, Mailing Gazeta.pl, Mailing Interia, Mailing o2, Mailing Onet, Mailing WP, medonet.pl, Nasza Klasa, Grupa Wirtualna Polska) wydatkowano kwotę 5 490 000 zł.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Sławomir Neumann
Warszawa, dnia 21 marca 2013 r.