Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 19374
w sprawie skansenu lokomotyw w Zduńskiej Woli
Szanowna Pani Marszałek! W związku z nadesłaną przy piśmie z dnia 10 lipca 2013 r., znak: SPS-023-19374/13, interpelacją pana posła Dariusza Jońskiego dotyczącą skansenu lokomotyw w Zduńskiej Woli poniżej przedstawiam wyjaśnienia w przedmiotowej sprawie.
Skansen lokomotyw w Zduńskiej Woli działa od 1993 r. Do roku 2009 skansen należał do PKP SA. Decyzją z dnia 30 listopada 2009 r. ówczesny minister infrastruktury wyraził zgodę na przeniesienie na rzecz gminy miasto Zduńska Wola w trybie art. 66 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych położonych w Zduńskiej Woli, użytkowanych jako ekspozycja pojazdów szynowych pod nazwą skansen lokomotyw.
Od momentu przejęcia ww. mienia przez gminę miasto Zduńska Wola za funkcjonowanie oraz finansowanie skansenu odpowiada samorząd.
Odnosząc się do kwestii wspierania przez spółki kolejowe działalności związanej z ochroną zabytków kolejnictwa, uprzejmie informuję, że niektóre spółki z Grupy PKP podejmują się tego rodzaju zadań. Przykładem może być tu choćby Muzeum Komunikacji w Warszawie - jednostka organizacyjna Fundacji Heredis, która współpracuje m.in. z PKP PLK SA, czy Era Parowozów - fundacja powołana przez PKP Cargo SA, do głównych zadań której należy:
- ochrona i renowacja obiektów zabytkowych i historycznych związanych z historią kolejnictwa,
- utrzymanie i zagospodarowanie na cele kulturalne i turystyczne zabytkowego taboru kolejowego,
- popularyzowanie historycznych i kulturowych walorów transportu kolejowego,
- pielęgnowanie i upowszechnianie zjawisk, treści i wartości kolejowych linii historycznych,
- popularyzowanie osiągnięć kolejnictwa na ziemiach polskich.
Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę, iż aktualnie w Polsce działa wiele organizacji, których celem jest ochrona zabytków kolejnictwa. Organizacje te w głównej mierze finansowane są z funduszy własnych, a ich funkcjonowanie nie jest nastawione na zysk.
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, mając na względzie konieczność ochrony obiektów stanowiących udokumentowanie dorobku polskiej myśli technicznej, wspiera współpracę, jaką stowarzyszenia oraz instytucje zajmujące się ochroną zabytkowego taboru podjęły ze spółką PKP SA w zakresie sposobów zagospodarowania zbędnego taboru kolejowego.
Pragnę wyrazić nadzieję, że wiedza i doświadczenie pasjonatów kolei, jak również zaangażowanie PKP SA pozwolą na wspólne wypracowanie rozwiązań zapewniających należytą ochronę oraz promocję zabytków polskiej myśli technicznej w dziedzinie kolejnictwa.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Massel
Warszawa, dnia 26 lipca 2013 r.