Odpowiedź ministra skarbu państwa
na interpelację nr 12346
w sprawie sposobu prywatyzacji Dolnośląskich Zakładów Usługowo-Produkcyjnych Dozamel sp. z o.o.
Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na skierowaną do ministra skarbu państwa interpelację pani poseł Ewy Wolak z dnia 7 grudnia 2012 r., znak: SPS-023-12346/12, w sprawie prywatyzacji Dolnośląskich Zakładów Usługowo-Produkcyjnych Dozamel sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (dalej Dozamel lub spółka), uprzejmie informuję, co następuje.
Celem prowadzonych przemian własnościowych jest konsekwentne ograniczanie roli państwa w tych obszarach gospodarczych, w których nie jest konieczne sprawowanie nadzoru właścicielskiego przez organy władzy publicznej. Stąd do prywatyzacji w latach 2012-2013 wyselekcjonowano 279 pozostających w nadzorze ministra skarbu państwa podmiotów, w których nie stwierdzono przeszkód uniemożliwiających bądź ograniczających skuteczną prywatyzację. Intencją ministra skarbu państwa pozostaje zakończenie do końca 2013 r. procesów prywatyzacji wszystkich ww. podmiotów. Planuje się, iż docelowo pakiety większościowe lub pozwalające zachować władztwo korporacyjne zostaną utrzymane jedynie w spółkach z sektora energetycznego, finansowego i obronnego.
Proces prywatyzacji Dozamelu odbywa się w jednym z trybów określonych w ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.) dalej: ustawa, tj. negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia opublikowanego w dniu 24 maja 2012 r. Na obecnym etapie w procesie uczestniczą cztery podmioty: Dolnośląska Fabryka Maszyn Elektrycznych sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (z podmiotem tym aktualnie prowadzone są, w ramach udzielonej wyłączności, negocjacje dotyczące ceny oraz innych warunków umowy sprzedaży), Central Fund of Immovables sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi, Global Retail and Residential Estate Services sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz Maksimum sp. z o.o. Holding S.K.A. z siedzibą w Katowicach.
Poniżej przedstawiam odpowiedź na pytanie pani poseł: Czy spółka Dozamel nie powinna zostać przekształcona w spółkę akcyjną z większościowym udziałem akcji w samorządzie województwa dolnośląskiego?
Minister skarbu państwa 3-krotnie rozpatrywał wnioski właściwych jednostek samorządu terytorialnego o nieodpłatne przekazanie na ich rzecz udziałów spółki.
Prezydent miasta Wrocławia wnioskiem z dnia 4 stycznia 2007 r., złożonym w trybie art. 4b ust. 2 ustawy, zwrócił się do ministra skarbu państwa o nieodpłatne przekazanie udziałów spółki na rzecz miasta Wrocławia. Decyzją z dnia 20 lutego 2007 r. minister skarbu państwa negatywnie rozpatrzył przedmiotowy wniosek z uwagi na fakt, iż nie zostały spełnione przesłanki wymienione w art. 4b ustawy.
Zarząd Województwa Dolnośląskiego dwukrotnie zwracał się do ministra skarbu państwa o przekazanie województwu dolnośląskiemu udziałów spółki w trybie art. 50 ustawy o samorządzie województwa udziałów spółki (wnioski z dnia 9 grudnia 2008 r. i 25 sierpnia 2009 r.). Decyzją z dnia 2 kwietnia 2009 r. minister skarbu państwa odmówił nieodpłatnego przekazania udziałów spółki z uwagi na niespełnienie przesłanek art. 50 ustawy o samorządzie województwa, zgodnie z którym działalność spółki powinna być tożsama z zadaniami własnymi samorządu. Drugi wniosek nie był rozpatrywany z uwagi na fakt, iż pokrywał się z pierwszym.
Marszałek województwa dolnośląskiego wnioskiem z dnia 6 marca 2009 r. zwrócił się do ministra skarbu państwa o przekazanie województwu dolnośląskiemu udziałów spółki w trybie art. 4b ust. 1 ustawy. Decyzją z dnia 5 czerwca 2009 r. minister skarbu państwa odmówił nieodpłatnego przekazania udziałów spółki z uwagi na niespełnienie przesłanek art. 4b ust. 1 ustawy, zgodnie z którymi przedmiot działalności spółki powinien być związany z realizacją zadań własnych wnioskującej jednostki samorządu terytorialnego, a spółka powinna wykonywać działalność na obszarze składającej wniosek jednostki.
Reasumując, należy stwierdzić, że wpływające do Ministerstwa Skarbu Państwa w poprzednich latach wnioski w sprawie komunalizacji spółki, zarówno w trybie art. 4b ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, jak i w trybie art. 50 ustawy o samorządzie województwa zostały rozpatrzone negatywnie z uwagi na niespełnianie ustawowych przesłanek do komunalizacji. Podkreślić należy, iż niespełnienie ustawowych przesłanek komunalizacji nie wyklucza możliwości udziału ww. jednostek w ewentualnym przyszłym procesie na ogólnie obowiązujących zasadach.
Żywię nadzieję, iż przedstawione wyjaśnienia będą wystarczające.
Z poważaniem
Minister
Mikołaj Budzanowski
Warszawa, dnia 21 grudnia 2012 r.