opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie planowanej likwidacji linii kolejowej nr 25 Chmielów - Mielec - Dębica

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 17327

w sprawie planowanej likwidacji linii kolejowej nr 25 Chmielów - Mielec - Dębica

   Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację posła Kazimierza Moskala w sprawie planowanej likwidacji linii kolejowej nr 25 Chmielów - Mielec - Dębica przedstawiam poniższe informacje.

   Jednym z najistotniejszych problemów polskich przewoźników kolejowych są wysokie koszty funkcjonowania, spośród których za najistotniejszy uważa się koszt dostępu do infrastruktury. W związku z powyższym w celu poprawy sytuacji na kolei podejmowane są działania ukierunkowane na obniżenie opłat za korzystanie z torów, tak aby przewoźnicy kolejowi mogli konkurować z przewoźnikami drogowymi.

   Wysokość opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej uzależniona jest przede wszystkim od dwóch czynników: kosztów ponoszonych przez zarządcę infrastruktury oraz wysokości środków przeznaczonych na finansowanie infrastruktury. Wobec systematycznie zwiększanych nakładów na kolej z budżetu państwa w celu obniżenia kosztów działalności zarządcy konieczne jest przeprowadzenie procesu restrukturyzacji PKP PLK SA, który niefortunnie został opisany przez niektóre media jako ˝likwidacja linii kolejowych˝, co nie oddaje istoty podejmowanych działań i może wprowadzać w błąd opinię publiczną.

   Restrukturyzacja ma się wiązać przede wszystkim z optymalizacją kosztów zarządcy infrastruktury. Rezygnacja z obsługi stosunkowo ograniczonej części linii jest jednym z elementów tego procesu. W opracowanej analizie, uwzględniającej wyniki obejmujące okres 7 lat, wzięto pod uwagę następujące czynniki:

   - zainteresowanie przewoźników,

   - zainteresowanie władz samorządowych,

   - ważność dla zachowania spójności sieci,

   - stan techniczny i parametry eksploatacyjne,

   - przychody danego odcinka,

   - koszty danego odcinka,

   - wynik finansowy,

   - utracone przychody na całych trasach,

   - ruch pasażerski i towarowy,

   - liczbę mieszkańców na terenie wokół danego odcinka,

   - PKB na mieszkańca,

   - bezrobocie,

   - liczbę samochodów,

   - gęstość dróg,

   - siatkę połączeń alternatywnych (w tym czasy przejazdu),

   - ceny połączeń alternatywnych,

   - liczbę dużych zakładów pracy i firm produkcyjnych.

   Podkreślam, że analiza, która obejmowała ponad 7 tys. km linii kolejowych, była jedynie materiałem, na podstawie którego zapadły decyzje co do sposobu obniżenia kosztów PKP PLK SA. Niemniej, o ile wysunięte w analizie tezy okazały się nieuzasadnione w kontekście istniejących potrzeb społecznych bądź gospodarczych, co do zasady, ograniczeń nie wprowadzono. Wdrożenie ograniczeń było planowane od 15 grudnia 2013 r., tj. od dnia wprowadzenia nowego rozkładu jazdy pociągów, w odniesieniu do 910 km linii kolejowych. Na liniach tych obecnie sporadycznie realizowane są przewozy towarowe o niewielkiej masie bądź przejazdy okazjonalne. Ponadto PKP PLK SA podjęła decyzję o warunkowym udostępnianiu 1090 km linii, na których również miały zostać wprowadzone ograniczenia, o ile zamówienia złożone przez przewoźników kolejowych nie zapewniłyby odpowiedniego pokrycia kosztów funkcjonowania tych linii.

   Jednocześnie spółka prowadziła konsultacje z samorządami województw dotyczące perspektyw konkretnych linii. Wzięto także pod uwagę stanowisko podmiotów gospodarczych działających w obszarze ciążenia linii. Po zakończeniu przedmiotowych konsultacji, zarząd spółki w dniu 11 kwietnia 2013 r. zweryfikował plany dotyczące poszczególnych linii. Zgodnie z nową decyzją linia kolejowa nr 25 na odcinku Chmielów k. Tarnobrzega - Dębica nie zostanie wyłączona z eksploatacji.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Andrzej Massel

   Warszawa, dnia 29 maja 2013 r.