Interpelacja nr 5860
do ministra administracji i cyfryzacji
w sprawie uporządkowania spraw własnościowych Poczty Polskiej SA
Szanowny Panie Ministrze! Ustawa o łączności z dnia 23 listopada 1990 r. nałożyła na ministra łączności obowiązek dokonania podziału najdalej do końca 1991 r. państwowej jednostki organizacyjnej Polska Poczta, Telegraf i Telefon na dwa odrębne podmioty gospodarcze. 4 grudnia 1991 r. minister łączności podpisał kilka aktów prawnych o kluczowym znaczeniu dla przyszłości poczty i telekomunikacji w Polsce. Na ich mocy jednostka organizacyjna Polska Poczta, Telegraf i Telefon została podzielona na dwa odrębne podmioty gospodarcze: Państwowe Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej Poczta Polska i spółkę akcyjną Telekomunikacja Polska. W nowej strukturze Poczta Polska stała się państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej działającym na podstawie ustawy o przedsiębiorstwach państwowych.
W konsekwencji podziału na dwa oddzielne podmioty dokonano także podziału dotychczas używanego wspólnie majątku. Część budynków została oddana Poczcie Polskiej na zasadzie ograniczonego prawa rzeczowego, pozostawiając współwłasność Poczty Polskiej i Telekomunikacji Polskiej SA. Powoduje to trudności w prawidłowym gospodarowaniu mieniem, gdyż każde działanie musi uzyskać zgodę TP SA, a także proporcjonalny wkład finansowy. Efektem są bardzo zaniedbane i niszczejące budynki, a całe odium spada na Pocztę Polską, gdyż w opinii publicznej obiekty te kojarzone są właśnie z Pocztą Polską.
Po ponad 10 latach od podziału poprzedniego bytu prawnego sprawy własnościowe nie zostały uporządkowane. Stąd pytania do Pana Ministra:
1. Jakie działania podejmowane są w celu uporządkowania stanów własnościowych Poczty polskiej?
2. Kiedy i w jaki sposób zostaną uporządkowane te stany własnościowe, tak aby obiekty i ich otoczenie, z ogromnymi tradycjami przedsiębiorstwa państwowego Poczta Polska, nie straszyły swoim wyglądem?
Z poważaniem
Poseł Józef Lassota
oraz grupa posłów
Warszawa, dnia 13 czerwca 2012 r.