Interpelacja nr 13480
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie wykrytych nieprawidłowości w zrealizowaniu inwestycji budowy pasa startowego lotniska w Modlinie
Szanowny Panie Ministrze! Decyzją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego część betonowa drogi startowej lotniska Warszawa-Modlin (ok. 1000 m) została zamknięta, w związku z czym lotnisko będzie mogło obsługiwać jedynie samoloty, którym do lądowania wystarczy droga startowa o długości 1500 m. Samoloty komunikacyjne kodu C, takie jak Airbus A320 lub Boeing 737, nie mogą wykonywać operacji lotniczych na skróconej drodze startowej. Do chwili obecnej szacuje się, że z lotniska skorzystało około 2 mln pasażerów. Wstępne szacunki wskazują na straty z tytułu zaprzestania wykonywania operacji lotniczych na poziomie około 180 tys. zł dziennie. Struktura własnościowa lotniska w Modlinie wskazuje, że 30,39% udziałów posiada Państwowe Przedsiębiorstwo ˝Porty Lotnicze˝.
Z uwagi na powyższe, a także mając na względzie ochronę życia i zdrowia pasażerów, uprzejmie proszę o odpowiedź na poniższe pytania:
1. Jaki był całościowy koszt realizacji inwestycji?
2. Jaka suma pozyskana została ze środków europejskich na realizację inwestycji?
3. W jakim trybie wyłoniono budowlaną firmę wykonawczą?
4. Na jaką kwotę opiewa umowa pomiędzy lotniskiem (inwestorem) a wykonawcą budowlanym pasa startowego?
5. Czy do opracowania projektu budowlanego pasa startowego zaangażowano firmy zewnętrzne, a jeśli tak, to jakie środki zostały na ten cel przeznaczone?
6. Czy w związku z zaistniałą sytuacją planuje się wyciągnięcie konsekwencji personalnych względem zarządu portu lotniczego w Modlinie?
Z poważaniem
Poseł Ryszard Kalisz
Warszawa, dnia 11 stycznia 2013 r.