Zapytanie nr 5687
do ministra edukacji narodowej
w sprawie proponowanych zmian w ustawie Karta Nauczyciela
Zwracam się do Pani Minister w związku z pismem, jakie otrzymałem od nauczycieli pracujących w Szkole Podstawowej nr 174 w Łodzi. Państwo ci zaniepokojeni są faktem, iż Ministerstwo Edukacji Narodowej, planując kolejne zmiany w Karcie Nauczyciela, nie uwzględnia krytycznych uwag środowiska nauczycielskiego, które po raz kolejny postanowiło zaprotestować przeciwko takim praktykom. Nauczyciele powołują się na zapis w preambule Karty Nauczyciela mówiącej o ˝(...) szczególnej randze społecznej zawodu nauczyciela (...)˝. Zapowiadane zmiany zaś świadczą raczej o tym, że zawód ten nie ma nic wspólnego z poczuciem misji, z jaką większość przekracza oświatowe bramy. Praca nauczycieli coraz bardziej przypomina pracę w biurze, w którym produkuje się kolejne dokumenty, statystyki i zestawienia. Tak naprawdę niewielu potrafi pochylić się nad losem uczniów i dostrzec ich rzeczywiste problemy. Niestety praca papierkowa bierze górę nad procesem dydaktyczno-wychowawczym. Kolejne propozycje, które niepokoją nauczycieli, dotyczą zmiany terminu i zmniejszenia wymiaru urlopu wypoczynkowego, co pociąga za sobą nałożenie obowiązku przebywania w szkole podczas nieobecności uczniów. Następna zmiana to urlop dla podratowania zdrowia dopiero po 20 latach pracy, zamiast po 7, o potrzebie którego orzekałby płatnik. Pod znakiem zapytania staje więc obiektywizm podejmowanych decyzji. Równie niepokojący jest pomysł ˝włączenia przedstawicieli rodziców do procedury nadania stopnia awansu zawodowego.˝ Należy się najpierw zastanowić, czy rodzice są wystarczająco kompetentnymi osobami, aby oceniać pracę nauczyciela pod względem dydaktycznym i merytorycznym. Istnieje bowiem ryzyko, iż rodzice będą zbyt subiektywni w swej ocenie. Może należałoby raczej zwiększyć wysiłki w kierunku zachęcania rodziców do szerszej współpracy ze szkołą, szczególnie wychowawcami młodych obywateli, i w ten sposób stworzyć platformę wspólnych działań mających na celu dobro dzieci.
Kolejną zmianą miałoby być przeniesienie uprawnień w nadawaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego z organu sprawującego nadzór pedagogiczny na samorząd terytorialny. Decyzja ta może spowodować, według nauczycieli, sprzeczność interesów. Płatnikowi pensji, czyli samorządowi, nie będzie opłacało się awansować na wyższy stopień, gdyż pociągnie to za sobą większe nakłady finansowe.
Jako poseł i jako zwykły człowiek uważam, że zawód nauczyciela to wielka i ważna misja, a państwo jest w obowiązku mądrze wspierać swoich misjonarzy w ich dążeniu do nauczania i wychowania przyszłych pokoleń Polaków.
W związku z powyżej przedstawioną sytuacją zwracam się do Pani Minister z uprzejmą prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Pani Minister, czy zmiany przewidywane w Karcie Nauczyciela w swym obecnym brzmieniu są ostateczne?
Czy przewidywane zmiany są niezbędne i konieczne w celu poprawy przepisów w Karcie Nauczyciela?
Pani Minister, czy przedstawiciele władz oświatowych nie powinni prowadzić więcej bezpośrednich rozmów z nauczycielami, poznając ich opinie, potrzeby i propozycje?
Poseł John Abraham Godson
Łódź, dnia 3 grudnia 2013 r.