Odpowiedź na zapytanie nr 8022

w sprawie możliwości budowy linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Sławomir Żałobka

Warszawa, 17-04-2015

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na zapytanie numer 8022 posła Krzysztofa Gadowskiego w sprawie możliwości budowy linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju przekazane w dniu 26 marca 2015 r, przedstawiam następującą informację.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznaje za celowe wspieranie inicjatyw mających na celu rozwój i poprawę funkcjonowania transportu kolejowego. Prowadzona obecnie na sieci modernizacja infrastruktury kolejowej obejmuje szeroki zakres robót, którego celem nadrzędnym jest gruntowna poprawa stanu infrastruktury kolejowej zaniedbanej wskutek braku niezbędnych prac utrzymaniowych, remontowych i modernizacyjnych. Wspólny wysiłek Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już spowodował wyraźną poprawę jakości podróżowania na wielu odcinkach linii kolejowych w Polsce. Realizowane, jak również zaplanowane w perspektywie 2014-2020 zadania inwestycyjne mają na celu poprawę lub przywrócenie parametrów konstrukcyjnych linii kolejowych, umożliwiając skrócenie czasu przejazdu, poprawę oferty i zwiększenie konkurencyjności kolei, w tym usprawnienie przewozów w ruchu krajowym i regionalnym.

Średniookresowym dokumentem planistycznym dla rozwoju transportu jest „Strategia Rozwoju Transport do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)”. Główny cel SRT odnosi się zarówno do utworzenia zintegrowanego systemu transportowego przez inwestycje w infrastrukturę transportową, jak i wykreowania sprzyjających warunków dla sprawnego funkcjonowania rynków transportowych, w tym transportu kolejowego.

Dokumentem uszczegółowiającym SRT oraz określającym kierunki wykorzystania środków unijnych na zadania infrastrukturalne w latach 2014-2020 jest „Dokument implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)”, zawierający listę projektów kolejowych o znaczeniu krajowym, jak również listę projektów kolejowych o znaczeniu makroregionalnym.

W ramach projektów realizowanych w województwie śląskim w „Dokumencie implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)” zidentyfikowano między innymi następujące projekty, których beneficjentem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

Dodatkowo, pozwolę sobie zaznaczyć, że w dniu 24 września 2014 r. został zatwierdzony przez Radę Ministrów Kontrakt Terytorialny dla Województwa Śląskiego, który wskazuje do realizacji następujące zadania:

  1. przedsięwzięcia podstawowe:

2. przedsięwzięcia warunkowe, których realizacja uzależniona jest między innymi od dostępności środków finansowych:

Z wyrazami szacunku

Sławomir Żałobka

Podsekretarz Stanu