Odpowiedź na zapytanie nr 8022
w sprawie możliwości budowy linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Sławomir Żałobka
Warszawa, 17-04-2015
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na zapytanie numer 8022 posła Krzysztofa Gadowskiego w sprawie możliwości budowy linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju przekazane w dniu 26 marca 2015 r, przedstawiam następującą informację.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznaje za celowe wspieranie inicjatyw mających na celu rozwój i poprawę funkcjonowania transportu kolejowego. Prowadzona obecnie na sieci modernizacja infrastruktury kolejowej obejmuje szeroki zakres robót, którego celem nadrzędnym jest gruntowna poprawa stanu infrastruktury kolejowej zaniedbanej wskutek braku niezbędnych prac utrzymaniowych, remontowych i modernizacyjnych. Wspólny wysiłek Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już spowodował wyraźną poprawę jakości podróżowania na wielu odcinkach linii kolejowych w Polsce. Realizowane, jak również zaplanowane w perspektywie 2014-2020 zadania inwestycyjne mają na celu poprawę lub przywrócenie parametrów konstrukcyjnych linii kolejowych, umożliwiając skrócenie czasu przejazdu, poprawę oferty i zwiększenie konkurencyjności kolei, w tym usprawnienie przewozów w ruchu krajowym i regionalnym.
Średniookresowym dokumentem planistycznym dla rozwoju transportu jest „Strategia Rozwoju Transport do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)”. Główny cel SRT odnosi się zarówno do utworzenia zintegrowanego systemu transportowego przez inwestycje w infrastrukturę transportową, jak i wykreowania sprzyjających warunków dla sprawnego funkcjonowania rynków transportowych, w tym transportu kolejowego.
Dokumentem uszczegółowiającym SRT oraz określającym kierunki wykorzystania środków unijnych na zadania infrastrukturalne w latach 2014-2020 jest „Dokument implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)”, zawierający listę projektów kolejowych o znaczeniu krajowym, jak również listę projektów kolejowych o znaczeniu makroregionalnym.
W ramach projektów realizowanych w województwie śląskim w „Dokumencie implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)” zidentyfikowano między innymi następujące projekty, których beneficjentem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:
- „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia
E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice” – szacunkowy koszt całkowity 4 100 mln zł (CEF);- „Prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice” – szacunkowy koszt całkowity 438 mln zł (Fundusz Spójności);
- „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap II: linia
E 30 na odc. Katowice – Chorzów Batory oraz Gliwice Łabędy” – szacunkowy koszt całkowity 400 mln zł (CEF);- „Prace na liniach kolejowych nr 138, 161, 180, 654, 655, 657, 658, 699 na odcinku Gliwice – Bytom – Chorzów Stary – Mysłowice Brzezinka – Oświęcim oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka” – szacunkowy koszt całkowity 300 mln zł (Fundusz Spójności);
- „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo” – szacunkowy koszt całkowity 1 000 mln zł (CEF);
- „Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice” – szacunkowy koszt całkowity 150 mln zł (Fundusz Spójności);
- „Prace na linii kolejowej nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze – szacunkowy koszt całkowity 503 mln zł (Fundusz Spójności);
- „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie”– szacunkowy koszt całkowity 300 mln zł (Fundusz Spójności).
Dodatkowo, pozwolę sobie zaznaczyć, że w dniu 24 września 2014 r. został zatwierdzony przez Radę Ministrów Kontrakt Terytorialny dla Województwa Śląskiego, który wskazuje do realizacji następujące zadania:
- przedsięwzięcia podstawowe:
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Pyrzowice (dojazd do lotniska)(POIŚ);
- Linia kolejowa nr 93 na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice;
- Prace na liniach kolejowych nr 138, 161, 180, 654, 655, 657, 658, 699 na odcinku Gliwice – Bytom –Chorzów Stary –Mysłowice Brzezinka – Oświęcim oraz Dorota –Mysłowice Brzezinka;
- Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I linia E65 odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice (CEF);
- Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap II linia E30 odc. Katowice – Chorzów Batory oraz Gliwice Łabędy (CEF);
- Prace na linii kolejowej C-E 65 odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo (CEF);
- Prace na linii kolejowej nr 146 odc. Wyczerpy – Chorzew Siemkowice;
- Prace na linii kolejowej nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 odc. Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze;
- Prace na linii kolejowej nr 1 odc. Częstochowa – Zawiercie;
- Prace na linii kolejowej nr E-59 odc. Kędzierzyn Koźle – Chałupki (granica państwa) (CEF);
- Prace na linii kolejowej nr 153, 199, 681, 682, 872, odc. Toszek Północ – Rudzieniec Gliwicki – Stare Koźle;
- Prace na linii kolejowej nr 62, 660 odc. Tunel, Bukowno – Sosnowiec Płd.;
2. przedsięwzięcia warunkowe, których realizacja uzależniona jest między innymi od dostępności środków finansowych:
- Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim (RPO);
- Modernizacja linii kolejowej Katowice – Kraków (szybkie połączenie);
- Budowa połączenia kolejowego MPL Katowice w Pyrzowicach z miastami w aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice – Pyrzowice;
- Prace na linii kolejowej nr 139 odc. Czechowice Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa);
- Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap III: linia E30 odc. Chorzów Batory –Gliwice Łabędy;
- Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce (RPO);
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice – Cieszyn (RPO);
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna (RPO);
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy – Sumina (RPO);
- Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim (RPO).
Z wyrazami szacunku
Sławomir Żałobka
Podsekretarz Stanu