Zapytanie nr 8524

do ministra infrastruktury i rozwoju

w sprawie kontynuacji budowy II linii metra w Warszawie - kolejne 6 stacji dla Warszawy

Dla większości mieszkańców Warszawy komunikacja miejska jest główny środkiem transportu. Na szczególną uwagę zasługuje warszawskie metro, które jest jedynym w Polsce systemem kolei podziemnej, składający się z dwóch linii: M1 i M2.

I linia metra łączy południowe i północne dzielnice lewobrzeżnej Warszawy z centrum miasta (od Kabat do Młocin), składa się z 21 stacji na odcinku 23,1 km, a dzienna liczba pasażerów wynosi około. W 2015 r. został otworzony 6-kilometrowy odcinek centralny II linia metra łączący dzielnice po dwóch stronach Wisły, Wolę z Pragą-Północ (od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego). Dzienna liczba pasażerów podróżująca metrem wynosi ok. 560 tys. osób.

Priorytetem dla mieszkańców stolicy jest jak najszybsze ukończenie budowy pozostałych odcinków II linii metra. Oddanie do użytku centralnego odcinka II linii metra pokazało zmniejszenie czasu podróży, większą przepustowość na ulicach Warszawy, a II linia (Karolin - Bródno/Gocław) w dużej mierze przyczyni się do jeszcze większego wzrostu liczby pasażerów podróżujących komunikacją miejską.

Obecnie planowana jest rozbudowa II linii metra na odcinku zachodnim: Płocka – Księcia Janusza (2019 r. – planowana data otwarcia), Ulrychów – Górce (2022 r. – planowana data otwarcia), Lazurowa – Karolin (nieznany termin otwarcia), na odcinku wschodnim – odnoga północna: Szwedzka – Trocka (2019 r. – planowana data otwarcia), Zacisze – Bródno (2022 r. – planowana data otwarcia), natomiast na odcinku wschodnim – odnoga południowa: Dworzec Wschodni – Gocław (nieznany termin otwarcia).

Warszawa w październiku 2014 roku ogłosiła przetarg na budowę kolejnych przystanków - po trzy na wschód i na zachód od odcinka centralnego - w październiku zeszłego roku.

10 sierpnia br. Metro Warszawskie otworzyło oferty na budowę 6 nowych stacji II linii metra – trzy stacje w kierunku Woli – "Wolska", "Moczydło" i "Ks. Janusza" oraz trzy w kierunku Targówka – "Szwedzka". "Targówek 1", "Targówek 2".

Budowa niezbędnych połączeń wykraczających poza odcinek centralny jest oczekiwana wśród mieszkańców Warszawy. Następne stacje metra niewątpliwie podniosą rangę dzielnic, a przede wszystkim wpłyną pozytywnie na szybkość podróży i jakość życia mieszkańców.

W związku z powyższym kieruję do Pani Minister następujące pytania:

  1. Jakie są dostępne programy mogące współfinansować ze środków UE budowę 6 nowych stacji II linii metra w Warszawie?

  2. Czy kontynuacja rozbudowy metra w Warszawie jest uważana za jeden z priorytetów polityki transportowej rządu?