Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 6183
w sprawie projektu logotypu Ministerstwa Zdrowia
Szanowna Pani Marszałek! W związku z zapytaniem pani poseł Jolanty Szczypińskiej w sprawie projektu logotypu Ministerstwa Zdrowia, przesłanym przy piśmie z dnia 14 lutego 2014 r., znak: SPS-024-6183/14, pana Marka Kuchcińskiego, wicemarszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawiam informację dotyczącą wprowadzenia nowego logo Ministerstwa Zdrowia.
Ze względu na potrzebę unifikacji systemu identyfikacji wizualnej urzędu Ministerstwo Zdrowia od 18 października 2013 r. posiada własne logo. Kwestie związane z użyciem wizerunku orła ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej reguluje ustawa z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 235, poz. 2000, z późn. zm.). Ustawa stanowi, że wizerunku orła ustalonego dla godła używają m.in. organy władzy państwowej oraz organy administracji rządowej, nie daje możliwości użycia wizerunku godła RP przez urząd obsługujący ministra. Z uwagi na wymogi ustawy utworzono dwie spójne wersje logo. Pierwszą, uwzględniającą wizerunek orła białego - do wykorzystania przez organ administracji rządowej (tj. ministra właściwego do spraw zdrowia) oraz drugą, bez wizerunku orła - jako znak identyfikujący urząd obsługujący organ. Wprowadzenia spójnej identyfikacji wizerunkowej urzędu (której istotnym elementem jest logo) nie należy wiązać z kwestią poprawy jakości i dostępności opieki zdrowotnej - temu celowi służą inne działania podejmowane dotąd przez ministra zdrowia, a także te, które zostaną przedstawione opinii publicznej w bieżącym miesiącu. Wprowadzone zmiany logotypu umożliwią natomiast skuteczniejsze zastosowanie systemu identyfikacji wizerunkowej m.in. na materiałach informacyjno-promocyjnych oraz w tych obszarach komunikowania społecznego, w których jako kanał komunikacji wykorzystywany jest Internet. W powszechnym chaosie informacyjnym charakterystyczne i łatwo rozpoznawalne logo pozwala odbiorcom łatwo identyfikować źródło informacji, co jest szczególnie ważne w przypadku przekazów dotyczących bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów.
Wykonawca identyfikacji wizualnej, firma Netizens sp. z o.o., został wyłoniony zgodnie z zarządzeniem nr 11 dyrektora generalnego Ministerstwa Zdrowia z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie zasad postępowania przy zamówieniach, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 000 euro. Opracowanie księgi znaku, w tym m.in. znaku graficznego wraz z przeniesieniem praw autorskich, kosztowało 22 140 zł.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Sławomir Neumann
Warszawa, dnia 13 marca 2014 r.