Zapytanie nr 8108

do ministra finansów

w sprawie zniesienia akcyzy na produkcję dodatku do paliw pod nazwą Nitrocet 50

Szanowny Panie Ministrze,

Dodatek do paliw pod nazwą NITROCET 50 jest produkowany w Polsce jedynie przez spółkę NITROERG S.A., która jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Spółka nie prowadzi produkcji w składzie podatkowym, przez co zobowiązana jest do naliczania i odprowadzania należnego podatku akcyzowego już na etapie produkcji (czyli przed jego sprzedażą). Produkcja NITROCET –u kształtuje się na poziomie ok. 16 000 ton rocznie i stanowi dla spółki źródło około 30% przychodów. Jest rentowana, a przy stworzeniu odpowiednich warunków prawnych, możliwe jest zwiększenie produkcji, a tym samym zwiększenie wpływów Skarbu Państwa z tytułu podatków.

W Unii Europejskiej jest kilku producentów podobnych uszlachetniających dodatków do paliw, jednak w żadnym kraju wyroby te nie są traktowane jako wyroby akcyzowe już na etapie produkcji i ich sprzedaży. Dopiero z chwilą ich przeznaczenia jako domieszki do paliw stają się częścią składową paliw, od których naliczany jest podatek akcyzowy. Sytuacja panująca w kraju, uznająca dodatki do paliw za wyroby akcyzowe już na etapie produkcji, powoduje ogromne ograniczenie w konkurencyjności wyrobu polskiego producenta na rynku światowym, europejskim czy też nawet krajowym, a w niektórych przypadkach wręcz uniemożliwia sprzedaż producentom dodatków do paliw lub rafineriom.

W przypadku eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej spółka chcąc być konkurencyjną cenowo musi występować o zwrot uprzednio zapłaconej akcyzy. Związane jest to z żądaniem od zagranicznych odbiorców spółki potwierdzeń, umożliwiających uzyskanie zwrotu uprzednio zapłaconego podatku akcyzowego. Wiele podmiotów zagranicznych zainteresowanych nabyciem NITROCET –u po pierwszych kontraktach rezygnuje ze współpracy ze spółką na rzecz innych zagranicznych podmiotów, z uwagi na uciążliwości płynące z opracowania stosownej dokumentacji na potrzeby zwrotu podatku akcyzowego. Same procedury związane ze zwrotem zapłaconej akcyzy z Izby Celnej trwają kilka tygodni, a nawet miesięcy. Stan taki absorbuje kapitał spółki na poziomie od 5 do 8 mln zł. Środki te do czasu zwrotu są własnością Skarbu Państwa, ale korzyści z tego tytułu są niewspółmierne do problemów, z którymi spółka musi się zmagać, aby być konkurencyjna na rynkach zagranicznych.

Niezależnie od powyższego dodatek uszlachetniający do paliw oznaczony kodem CN 2920908590, oferowany przez spółkę na sprzedaż jako dodatek do oleju napędowego, nie stwarza warunków do oszustw podatkowych lub innych nadużyć w zakresie podatku akcyzowego, ponieważ jego cena znacznie przewyższa ceny najdroższego paliwa silnikowego, co więcej Nitrocet 50 nie może być użyty jako samoistne paliwo.

Jako przykład odzwierciedlający dziwaczność całego zagadnienia dotyczącego obrotu dodatkami do paliw niech świadczy fakt, że polscy najwięksi producenci paliw Orlen S.A. i Lotos S.A. stosują dodatki do paliw, w które zaopatrują się wyłącznie za granicą (których producenci nie płacą za nie akcyzy). Nitroerg natomiast 99% swojej produkcji lokuje na rynkach zagranicznych.

Według deklaracji NITROERG S.A., spółka, mając na względzie zwiększający się popyt na rynku światowym dodatków uszlachetniających do oleju napędowego, mimo znacznych utrudnień związanych z uznaniem przez polskie organy tych wyrobów za podlegające przepisom akcyzowym, zamierza w latach 2015 – 2017 przeprowadzić modernizację obecnych linii produkcyjnych oraz zwiększyć zdolności wytwórcze w zakresie produkcji NITROCET –u 50. Takie przedsięwzięcie wymaga od spółki zaangażowania znacznych środków finansowych i technologicznych. Zdjęcie reżimu produkcji jakiemu podlegają dodatki do paliw spowoduje obniżenie kosztów związanych z ich produkcją i dystrybucją poprzez co spółka będzie bardziej konkurencyjna na rynku polskim i rynkach światowych.

Ujednolicenie zasad postępowania polskich organów celnych wobec krajowych producentów w zakresie produkcji i obrotu dodatkami do paliw z zasadami obowiązującymi w pozostałych krajach Unii Europejskiej, spowoduje znaczne odciążenie samej administracji podatkowej z zadań związanych z nadzorem nad produkcją i obrotem tymi środkami. Krajowi producenci poprzez zwolnienie z wymogów formalnych związanych z obrotem dodatkami do paliw, staną się równoprawnymi uczestnikami rynku krajowego i światowego, co umożliwi prowadzenie działalności gospodarczej na równych prawach z pozostałymi państwami Unii Europejskiej, co przełoży się na wpływy z podatków.

W związku z powyższym pragnę zapytać Pana Ministra, czy nie uważa za zasadne zniesienie akcyzy na produkcję dodatku do paliw pod nazwą NITROCET 50 ?

Z wyrazami szacunku

Tomasz Głogowski

Poseł na Sejm RP