Zapytanie nr 4966
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie rozmieszczania i rozstawiania fotoradarów stacjonarnych i mobilnych
Szanowny Panie Ministrze! Instytucje takie jak: Policja, ITD, straże miejskie i gminne czyhają na kierowców, wykorzystując fotoradary i wideoradary. Z ich tłumaczeń wynika, że działają w imię bezpieczeństwa, natomiast w praktyce bywa z tym różnie. Nie ulega wątpliwości, że wiele gmin buduje właśnie swoje budżety na foto bądź wideoradarach. Strażnicy miejscy czy gminni zamiast patrolować ulice są zmuszani do obrabiania zdjęć, mija się to z celem ich powołania. Potwierdzeniem tezy, że fotoradary nie służą do zapewniania bezpieczeństwa, a do wzbogacania się gmin, jest fakt, że w przysłanych dokumentach od powyższych instytucji dotyczących przekroczenia prędkości wystarczy zaznaczyć opcję ˝odmawiam wskazania kierowcy˝ i przyjąć nieco wyższy mandaty, za to bez punktów karnych. Wiele wątpliwości budzi ustawianie fotoradarów oraz ich lokalizacja. Często złe jego ustawienie ma duży wpływ na pomiary prędkości.
W związku z powyższym kieruję do Pana Ministra następujące pytania:
1. Jak powinien być rozstawiony fotoradar mobilny?
2. Jak powinien być ustawiony fotoradar stacjonarny?
3. Jakie powinny być odległości pomiędzy kolejnymi fotoradarami oraz pomiędzy znakiem ograniczenia prędkości a fotoradarem?
Z wyrazami szacunku
Poseł Zbigniew Girzyński
Toruń, dnia 25 lipca 2013 r.