Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 23267
w sprawie planów zmniejszenia wyceny świadczeń medycznych
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelacje pani poseł Anny Elżbiety Sobeckiej z dnia 9 grudnia 2013 r. przesłane przy pismach marszałka Sejmu, z dnia 12 grudnia 2013 r. (znaki: SPS-023-23268/13 i SPS-023-23267/13) w sprawie zmiany wyceny różnych świadczeń okulistycznych oraz planów zmniejszenia wyceny świadczeń medycznych uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Zasady i tryb finansowania ze środków publicznych świadczeń opieki zdrowotnej zostały określone w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027), aktach wykonawczych do ww. ustawy oraz zarządzeniach prezesa NFZ, dotyczących szczegółowych warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach.
Zgodnie z art. 97 ww. ustawy do zakresu działania Narodowego Funduszu Zdrowia należy m.in. określanie jakości i dostępności oraz analiza kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz przeprowadzanie konkursów ofert, rokowań i zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Ponadto zgodnie z art. 146 ust. 1 ww. ustawy prezes Narodowego Funduszu Zdrowia określa przedmiot postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, kryteria oceny ofert oraz warunki wymagane od świadczeniodawców. Jednocześnie należy podkreślić, iż prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, działając na podstawie art. 146 ust. 2 cytowanej na wstępie ustawy, przed określeniem przedmiotu postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń, kryteriów oceny ofert i warunków wymaganych od świadczeniodawców stosowanych do postępowań konkursowych, zasięga opinii właściwych konsultantów krajowych, co zapewnia merytoryczną ocenę warunków udzielania świadczeń opieki zdrowotnej zawartą w wydawanych przepisach.
Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa oraz odnosząc się do kwestii poruszonych w treści interpelacji, uprzejmie informuję, iż Ministerstwo Zdrowia zwróciło się do Narodowego Funduszu Zdrowia z prośbą o zajęcie stanowiska w przedmiotowych sprawach.
Zgodnie z wyjaśnieniami płatnika świadczeń w kwestii zabiegów związanych z operacyjnym leczeniem zaćmy, podczas prac nad projektem zarządzenia prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: leczenie szpitalne, poddano weryfikacji kosztowej grupy B12 i B13 związane z usunięciem zaćmy metodą emulsyfikacji, którymi rozliczanych jest 98% wszystkich zabiegów usunięcia zaćmy. W trakcie tych prac fundusz opierał się na danych pochodzących od świadczeniodawców, konsultanta krajowego ds. okulistyki oraz ekspertów zewnętrznych, natomiast składowe procesu leczenia zostały pozyskane z rzeczywistych danych medycznych pacjentów hospitalizowanych w 2012 r.
Na podstawie zebranego materiału został opracowany opis procesu diagnostyczno-terapeutycznego, do którego przypisano zobiektywizowane dane kosztowe. W obliczeniach uwzględniono: leki, sprzęt jednorazowego użytku, implant soczewki, rodzaj oraz liczbę personelu biorącego udział podczas zabiegu. Ponadto w wycenie zostały uwzględnione takie elementy kosztowe jak: koszty amortyzacji aparatury medycznej niezbędnej do realizacji świadczenia na oddziale i bloku operacyjnym, koszty hotelowe oraz koszty opieki nad pacjentem.
W trakcie prowadzenia procesu weryfikacji kosztowej elementów najbardziej kosztochłonnych, tj. liczby, rodzaju oraz czasu osób biorących udział przy zabiegu usunięcia zaćmy, brała udział pani prof. dr hab. n. med. Wanda Romaniuk, konsultant krajowy ds. okulistyki, natomiast wartość implantu soczewki została wyznaczona na podstawie danych przekazanych przez świadczeniodawców. W związku z różnorodnością jakościową oraz cenową wszczepianych przez świadczeniodawców soczewek przyjęto wartość mieszczącą się w trzecim kwartylu całego zbioru otrzymanych cen, natomiast wartość soczewki ustalono na kwotę 475 zł.
W związku z informacjami pozyskanymi od świadczeniodawców o dużej różnorodności soczewek wszczepianych pacjentom oraz ich dużej rozpiętości cenowej wycena świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie zaćmy została zwiększona o 9%, co powinno pozwolić na zastosowanie przez świadczeniodawców różnego rodzaju soczewek w zależności od stanu zdrowia pacjentów.
Szczegółowe dane pozyskane od świadczeniodawców dotyczyły wymienionych na wstępie grup B12 i B13, związanych z usunięciem zaćmy metodą emulsyfikacji, którymi rozliczanych jest 98% wszystkich zabiegów usunięcia zaćmy. Wartość pozostałych grup obejmujących tego typu zabiegi metodami innymi niż emulsyfikacja została w projekcie zharmonizowana z nową wyceną ww. grup, z zachowaniem różnicy wynikającej z długości czasu hospitalizacji.
Po opublikowaniu projektu omawianego zarządzenia prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia płatnik świadczeń rozpatrzył wpływające uwagi i opinie zgłoszone w trakcie konsultacji projektu zarządzenia. Po ponownej analizie dokonanej przez pion finansowy i pion medyczny Centrali NFZ podjęto decyzję o utworzeniu, w miejsce czterech dotychczas istniejących grup, dwóch nowych grup: dla zaćmy powikłanej (B18) i niepowikłanej (B19) - bez określenia metody wykonania. Tym samym ustalono także wartości punktowe nowych grup na poziomie:
1) grupa B18 została wyceniona na 53 punkty w trybie hospitalizacji, 50 punktów w trybie hospitalizacji planowej oraz 47 punktów w trybie hospitalizacji jednodniowej,
2) grupa B19 została wyceniona na 43 punkty w każdym z trybów hospitalizacji,
3) w okresie 12 miesięcy 2014 r. przejściowo będzie obowiązywała podwyższona wycena nowych grup: wycena grupy B18 będzie wynosić odpowiednio: 55, 52, 49 punktów, natomiast B19 - 45 punktów.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, zwracam uwagę na fakt, iż plan zmiany wyceny grup świadczeń opieki zdrowotnej dedykowanych operacyjnemu leczeniu zaćmy, opublikowany w projekcie zarządzenia prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: leczenie szpitalne, znacząco odbiega od ostatecznych rozwiązań zawartych w zarządzeniu nr 89/2013/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 19 grudnia 2013 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: leczenie szpitalne.
W związku z pytaniem pani poseł dotyczącym zmiany wyceny innych świadczeń opieki zdrowotnej uprzejmie informuję, iż zmiana wartości punktowej w roku 2014 w stosunku do roku 2013 nastąpiła w przypadku następujących grup:
Dodatkowo wartość dwóch grup została podwyższona:
Natomiast odnosząc się do zaproponowanych przez NFZ zmian w warunkach realizacji i rozliczania świadczeń w pielęgniarskiej opiece długoterminowej domowej, zawartych projekcie zarządzenia prezesa NFZ, uprzejmie informuję, że w dniu 18 grudnia 2013 r. prezes NFZ podpisała zarządzenie nr 87/2013/DSOZ określające warunki zawierania i realizacji umów w rodzaju: świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej na rok 2014 i lata następne, zgodnie z którym do końca 2014 r. będą obowiązywały dotychczasowe zasady rozliczania świadczeń w pielęgniarskiej opiece długoterminowej domowej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie ze stanowiskiem Centrali NFZ wydzielenie pielęgniarskich świadczeń specjalistycznych oraz opieki nad pacjentem w szczególnie ciężkim stanie jako kwalifikujących do rozliczenia wyższą stawką poprzez zastosowanie odpowiednich współczynników korygujących zaproponowano w celu lepszego powiązania poziomu finansowania odpłatności za świadczenia w pielęgniarskiej opiece długoterminowej domowej z kosztami ich udzielania. Jednakże po przeanalizowaniu uwag zgłoszonych do projektu zarządzenia uznano, że wprowadzenie nowych rozwiązań powinno zostać poprzedzone modyfikacją sprawozdawczości w okresie przejściowym oraz ich ewentualnej weryfikacji w trakcie roku. Ta przesłanka spowodowała, że prezes funduszu, przychylając się do wniosku Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określiła wejście w życie nowych zasad rozliczania świadczeń z zakresu pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej, z uwzględnieniem współczynników korygujących, na dzień 1 stycznia 2015 r.
W związku z powyższym do końca 2014 r. będą obowiązywały dotychczasowe zasady rozliczeń, czyli podział na dwa produkty rozliczeniowe: osobodzień w pielęgniarskiej opiece długoterminowej domowej dla pacjentów pod różnymi adresami zamieszkania oraz osobodzień w pielęgniarskiej opiece długoterminowej domowej dla pacjentów pod tym samym adresem zamieszkania. Zmodyfikowany został jedynie zakres sprawozdawanych informacji w szczególności w zakresie czynności związanych z opieką nad pacjentami w szczególnie ciężkim stanie.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Sławomir Neumann
Warszawa, dnia 27 stycznia 2014 r.