Interpelacja nr 27513
do ministra infrastruktury i rozwoju
w sprawie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na obwodnicy Olecka
W lutym 2013 r. w ciągu drogi krajowej nr 65 GDDKiA oddała do użytku obwodnicę Olecka. Trzecia w woj. warmińsko-mazurskim, po obwodnicy Gołdapi i Mrągowa, obwodnica o przekroju 2 + 1 miała zapewnić wyższy poziom swobody ruchu oraz wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w odniesieniu do dwupasmowych dróg dwukierunkowych. W praktyce oznacza to, że kierowcy poruszający się po takiej drodze nie powinni obawiać się, że w przypadku błędnej oceny odległości zderzą się czołowo z nadjeżdżającymi z przeciwka innymi użytkownikami drogi.
Niestety, okazało się, że obwodnica Olecka o długości 7,6 km, na którą przeznaczono 127 901 588,71 PLN jest bardzo niebezpieczna dla ruchu. Już w ciągu 5 dni od otwarcia obwodnicy zdarzyły się 3 kolizje i jeden wypadek. Według danych z Komendy Powiatowej Policji w Olecku w okresie od 1 lutego 2013 r. do 20 czerwca 2014 r. w rejonie obwodnicy Olecka doszło łącznie do 30 zdarzeń drogowych, w tym 5 wypadków i 25 kolizji. Szczególnie niebezpieczna jest sytuacja w rejonie skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 655, gdzie w wyniku wypadku śmierć poniosła jedna osoba, a łącznie w kilku wypadkach na tym odcinku rannych zostało kilka osób.
Gdy jedziemy obwodnicą Olecka, możemy zauważyć niedbale wykonane i osuwające się skarpy, brak odpowiedniej siatki wzmacniającej, fatalne oznakowanie poziome, które nie spełnia swojej roli, a które ostro krytykowane jest przez kierowców poruszających się po obwodnicy. Protestują mieszkańcy, władze miasta Olecka, jak i powiatu oleckiego. O zmiany na niebezpiecznym skrzyżowaniu z drogą podporządkowaną W655 prowadzącą do Giżycka, na którym w lipcu 2013 r. doszło do śmiertelnego wypadku, apelowała także olecka Policja, zdaniem której problem powstał, ponieważ obwodnicę zbudowano z kolizyjnymi skrzyżowaniami w jednym poziomie.
Pani Minister:
1. Kiedy zostaną podjęte konkretne działania, które poprawią stan bezpieczeństwa ruchu na obwodnicy Olecka?
2. W jakim terminie przeprowadzone zostaną prace mające na celu poprawę warunków technicznych wyżej wymienionej drogi m.in. wzmocnienie osuwających się skarp?
Pozdrawiam
Poseł Jerzy Szmit
Warszawa, dnia 15 lipca 2014 r.