Interpelacja nr 20366

do ministra nauki i szkolnictwa wyższego

w sprawie efektywności kształcenia na kierunkach zamawianych

   Głównym celem tworzenia programu kierunków zamawianych miała być ich atrakcyjność dla studentów w kwestii stypendiów oraz dla ich absolwentów, którzy mieli znacząco korzystniej i efektywniej odnajdować się na rynku pracy. Oczywiście powodem tego typu założeń miała być ich szczególna rola dla polskiej gospodarki. Jak wiadomo, na rok akademicki 2013/2014 liczba kierunków zamawianych uległa zmniejszeniu. Jest to działanie, które wzbudziło wiele kontrowersji w środowiskach akademickich uczelni wyższych w całym kraju. Analizując konkretne kierunki zamawiane, można dostrzec, że wśród nich znakomitą większość stanowią kierunki związane ze ścisłymi dziedzinami nauki. Brakuje zatem alternatyw dla studentów, którzy studiują na kierunkach humanistycznych lub ekonomicznych.

   W związku z powyższym można przejść do kolejnej kwestii, czyli tego, jak absolwenci kierunków zamawianych odnajdują się na rynku pracy. Jak wiadomo, kierunki zamawiane są ściśle związane ze środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej, a zatem przywołana kwestia zatrudnienia absolwentów kierunków zamawianych ukazuje efektywność gospodarowania środkami pochodzącymi z programów bazujących na środkach europejskich. Kolejną kwestią, która jest niezmiernie istotna dla efektywności kształcenia, jest zbadanie ww. kwestii, aby rozsądnie zaprogramować wydatki z perspektywy budżetowej Unii Europejskiej dla Polski w latach 2014-2020. Niezmiernie istotne jest dopasowanie kierunku zamawianego, który ma wpływać pozytywnie na gospodarkę, do regionu Polski, w którym znajduje się uczelnia.

   W związku z powyższym zwracam się do Pani Minister z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

   1. Ile kierunków zamawianych istniało od początku istnienia owego programu? Jakie to były kierunki? Proszę o podanie kierunków na konkretnych uczelniach wyższych.

   2. Ile środków przeznaczono na realizację kierunków zamawianych do roku akademickiego 2013/2014?

   3. Czy Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego prowadzi badania dotyczące zatrudnienia absolwentów kierunków zamawianych? Proszę o przesłanie owych danych.

   4. Dlaczego ilość kierunków zamawianych w Polsce w roku akademickim 2013/2014 uległa zmniejszeniu?

   5. Jak w przyszłości ministerstwo planuje realizować kierunki zamawiane? Ile będzie takich kierunków? Do jakich gałęzi gospodarki będą one skierowane? Jakie środki będą przeznaczone na kierunki zamawiane w perspektywie budżetowej Unii Europejskiej dla Polski w latach 2014-2020?

   6. Czy ministerstwo planuje rozszerzyć ofertę konkursową na kierunki zamawiane dla uczelni wyższych o innowacyjne kierunki z humanistycznych dziedzin nauki?

   7. Czy ministerstwo bada zapotrzebowanie na rynku pracy na konkretne kierunki zamawiane? Jeśli tak, to proszę o podanie wyników owych badań.

   8. Czy ministerstwo współpracuje ze zrzeszeniami przedsiębiorców przy opracowywaniu strategii tworzenia kierunków zamawianych?

   9. Jak przedstawia się kwestia kierunków zamawianych w województwie podlaskim? Proszę o podanie konkretnych kierunków wraz z uczelniami, na których były one realizowane.

   10. Czy Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego prowadzi konsultacje w sprawie tworzenia kierunków zamawianych z ministrem pracy i polityki społecznej oraz ministrem gospodarki?

   Poseł Damian Raczkowski

   Białystok, dnia 31 lipca 2013 r.