Odpowiedź ministra obrony narodowej

na interpelację nr 24100

w sprawie działań związanych z reformą dowodzenia i kierowania Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej

   Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na interpelację pana posła Szymona Giżyńskiego w sprawie działań związanych z reformą dowodzenia i kierowania Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej (SPS-023-24100/14), uprzejmie proszę o przyjęcie następującego stanowiska.

   Wdrażana od 1 stycznia br., na mocy ustawy z dnia 21 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 852), reforma systemu kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP ma na celu usprawnienie tego systemu, w tym jego dostosowanie do nowoczesnych koncepcji tworzenia połączonych organów dowodzenia. Skupia organy tego systemu wokół trzech funkcji - planowania, dowodzenia operacyjnego i dowodzenia bieżącego. W efekcie wprowadzonych zmian za planowanie strategicznego użycia Sił Zbrojnych doradztwo strategiczne oraz nadzór strategiczny odpowiedzialny jest szef Sztabu Generalnego WP, za dowodzenie bieżące dowódca generalny rodzajów Sił Zbrojnych, a za dowodzenie operacyjne - dowódca operacyjny rodzajów Sił Zbrojnych. Rozformowane zostały dowództwa rodzajów sił zbrojnych i obecnie działamy w systemie połączonym. Nowo powstałe Dowództwo Generalne RSZ dowodzi jednostkami wojskowymi wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych.

   W przypadku Wojsk Specjalnych reforma nie dotyczy struktur taktycznych Wojsk Specjalnych i nie ma wpływu na ich faktyczny potencjał oraz zdolności, a także podjęte przez Siły Zbrojne RP zobowiązania międzynarodowe. Zmianie uległo jedynie ich podporządkowanie - bezpośrednio pod dowódcę generalnego RSZ (za pośrednictwem inspektora Wojsk Specjalnych). Natomiast Dowództwo Sił Specjalnych stanowiło jedynie formułę przejściową w procesie przeformowania w Centrum Operacji Specjalnych - Dowództwo Komponentu Wojsk Specjalnych bezpośrednio podporządkowane dowódcy operacyjnemu RSZ.

   Ocenia się, że takie, jak wskazano wyżej, usytuowanie jednostek Wojsk Specjalnych oraz Centrum Operacji Specjalnych - Dowództwa Komponentu Wojsk Specjalnych pozwoli na poprawę jakości szkolenia, w tym szkolenia w działaniach sił połączonych, a także na podniesienie wskaźników dostępności sił do prowadzenia operacji. Jednocześnie dowódca kierujący działaniami (operacjami) specjalnymi (Centrum Operacji Specjalnych - Dowództwo Komponentu Wojsk Specjalnych) zostanie odciążony od realizacji funkcji zabezpieczających, w tym administracyjnych. Skupi się na planowaniu operacyjnego użycia sił specjalnych, przy czym przyznane mu zostaną uprawnienia w zakresie certyfikacji jednostek Wojsk Specjalnych. Jednocześnie kompetencje inspektora Wojsk Specjalnych (w ramach Dowództwa Generalnego RSZ) zapewnią dalsze funkcjonowanie i kierowanie jednostkami Wojsk Specjalnych, które nie zostały wydzielone do operacji, w przypadku użycia Centrum Operacji Specjalnych - Dowództwa Komponentu Wojsk Specjalnych na teatrze działań.

   Wszystkie zmiany organizacyjne i dyslokacyjne w Siłach Zbrojnych RP są realizowane w ramach przydzielonego limitu stanów osobowych. W przypadku przeformowania Dowództwa Sił Specjalnych na Centrum Operacji Specjalnych - Dowództwo Komponentu Wojsk Specjalnych etat instytucji oraz jej dyslokacja nie uległy większym zmianom. W związku z powyższym dodatkowe koszty związane z funkcjonowaniem Dowództwa Sił Specjalnych w zasadzie nie wystąpiły.

   Łączę wyrazy szacunku

   Minister

   Tomasz Siemoniak

   Warszawa, dnia 18 lutego 2014 r.