Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 23194
w sprawie art. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego
Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na interpelację pana posła Piotra Babinetza (znak: SPS-023-23194/13) z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania infrastruktury transportu lądowego, uprzejmie informuję, co następuje.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (t.j. Dz. U. Nr 267, poz. 2251) ˝wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu ustala się w ustawie budżetowej w wysokości nie niższej niż 18% planowanych na dany rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych˝.
Oznacza to, że co roku w budżecie ministra właściwego do spraw transportu ujmowana jest kwota wydatków na powyższe cele, nie niższa niż ustawowy próg 18% wpływów z podatku akcyzowego. Niejednokrotnie kwota wydatków budżetu państwa na przedmiotowe cele była wyższa od powyższego progu.
Na 2013 r. w ustawie budżetowej zapisano środki budżetu państwa na infrastrukturę transportu lądowego w wysokości 5753 mln zł z tego: 2818 mln zł na infrastrukturę kolejową, a 2935 mln zł na infrastrukturę drogową (w roku 2012 zaplanowane wydatki w ustawie budżetowej w tym zakresie wyniosły 5333 mln zł).
W trakcie roku 2013, w wyniku nowelizacji ustawy budżetowej na rok 2013, łączna kwota wydatków budżetu państwa na finansowanie infrastruktury transportu lądowego została określona na poziomie 4751 mln zł (z tego: 1818 mln zł na infrastrukturę kolejową, a 2933 mln zł na infrastrukturę drogową).
Powyższe zmniejszenie wydatków budżetu państwa na infrastrukturę kolejową związane było ze zmianą źródeł finansowania projektów inwestycyjnych realizowanych przez PKP PLK SA. Zgodnie z nowym mechanizmem finansowania inwestycji kolejowych wydatki, które pierwotnie miały być finansowane ze środków z tzw. podatku akcyzowego, finansowane są z emitowanych obligacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Zmiany te nie spowodowały zmniejszenia całkowitych nakładów na inwestycje infrastrukturalne w transporcie kolejowym ani ograniczenia zakresu zaplanowanych robót, gdyż środki budżetowe zostały przejściowo zastąpione środkami uzyskanymi z emisji obligacji. W latach 2013-2014 zaplanowano pozyskanie środków z emisji obligacji na realizację inwestycji kolejowych w łącznej kwocie 4000 mln zł.
Odnośnie do wielkości środków budżetu państwa przeznaczonych na utrzymanie i remonty infrastruktury kolejowej pragnę zauważyć, iż kwota wydatków na ten cel zapisana w ustawie budżetowej na rok 2013 wyniosła 1280,6 mln zł (wykonanie roku 2012: 1192,1 mln zł) - w znowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2013 wielkość wydatków budżetu państwa na dofinansowanie kosztów utrzymania i remontów nie uległa zmianie. Natomiast podkreślenia wymaga znaczący wzrost wydatków na ten cel w roku 2014 - w projekcie ustawy budżetowej na 2014 r. zapisano środki w kwocie 1945 mln zł.
W zakresie wielkości środków budżetu państwa przeznaczonych na infrastrukturę drogową należy zauważyć, iż w roku 2013 w ustawie budżetowej zaplanowano środki budżetu państwa w wysokości 2935 mln zł (w tym kwota 1784 mln zł na bieżące utrzymanie i remonty sieci drogowej oraz przebudowę dróg i mostów). Natomiast w nowelizacji ustawy budżetowej środki te uległy zmniejszeniu jedynie o 2 mln zł i wyniosły 2933 mln zł. Przedmiotowe zmniejszenie dotyczyło wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem urzędu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i nie miało wpływu na realizację zadań statutowych GDDKiA.
Natomiast w projekcie ustawy budżetowej na 2014 r. zapisano środki budżetu państwa w wysokości 2950 mln zł (w tym kwota 1852,5 mln zł na bieżące utrzymanie i remonty sieci drogowej oraz przebudowę dróg i mostów). Dodatkowo, ponad powyższą kwotę, w Krajowym Funduszu Drogowym zapisano środki na rok 2014 w wysokości 200 mln zł z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Zbigniew Rynasiewicz
Warszawa, dnia 3 stycznia 2014 r.