Interpelacja nr 22866
do prezesa Rady Ministrów
w sprawie dopuszczenia do użytkowania w warszawskim metrze nowych pociągów Siemens Inspiro
Szanowny Panie Premierze! Według informacji prasowych nadzwyczajne okoliczności związane z warszawskim referendum w sprawie odwołania prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz zdecydowały o dopuszczeniu nowych pociągów Siemens Inspiro do użytku w warszawskim metrze bez wyczerpania pełnej procedury wymaganej przez polskie prawo.
Jak wynika z ustaleń serwisu Forsal.pl, dokumentu dopuszczającego pociąg Siemens Inspiro do użytku w warszawskim metrze nie chciał podpisać nawet prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Pod dokumentem znajduje się jedynie podpis dyrektor biura prezesa.
Choć w oficjalnej wersji Urząd Transportu Kolejowego zapewnia, że dyrektor tego dnia miała pełnomocnictwo prezesa UTK, nieoficjalnie mówi się, że prezes ˝nie chciał brać odpowiedzialności za decyzję podejmowaną w trybie wyborczym˝. Wiele wskazuje na to, że w Urzędzie Transportu Kolejowego doszło do poważnego konfliktu w związku z presją na wydanie dokumentów dopuszczających pociąg Inspiro do użytku jeszcze przed referendum.
Śledztwo w sprawie awarii pociągu i pożaru w warszawskim metrze wszczęła prokuratura. Biegły zbada przyczyny zdarzenia i sprawdzi ewentualne nieprawidłowości z dopuszczeniem pociągu do użytku.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Kto odpowiada za dopuszczenie wagonów metra do użytku?
2. Czy i jakie konsekwencje poniesie odpowiedzialna za dopuszczenie osoba w świetle przytoczonych powyżej faktów?
3. W jaki sposób Pan Premier zamierza zabezpieczyć się przed podobnymi okolicznościami w przyszłości?
4. Czy według wiedzy Pana Premiera urzędnicy państwowi byli w podobny sposób poddawani presji w innych przypadkach na terenie naszego kraju? Jeśli takie przypadki miały miejsce, to proszę o informację, gdzie, w jakim okresie, co do jakich dopuszczeń wywierane były podobne naciski?
Z poważaniem
Poseł Adam Kwiatkowski
Warszawa, dnia 22 listopada 2013 r.