6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Sprawozdawca Stanisław Lamczyk

6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień (06-05-2009)

4 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym (druki nr 1775 i 1908).


Poseł Sprawozdawca Stanisław Lamczyk:

    Panie Marszałku! Pani Minister! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Komisji Infrastruktury przedstawić rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym (druki nr 1775 i 1908).

    Podczas pierwszego czytania na posiedzeniach podkomisji i komisji wniesiono 5 poprawek. Były to poprawki porządkujące, typu legislacyjnego, jak również dostosowawcze.

    Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Zasadniczym celem ustawy jest wdrożenie do polskiego prawa dyrektywy Unii Europejskiej 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, wraz z późniejszymi zmianami, zwanej dalej dyrektywą. Dyrektywa weszła w życie w dniu jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, czyli 30 grudnia 2008 r.

    Projektowana ustawa wprowadza oprócz obowiązującego świadectwa zdolności żeglugowej wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej. Dokument ten będzie wydawany przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej dla statków nowo budowanych oraz tych, które posiadają określone parametry techniczne i wykonują zarobkowy przewóz osób lub rzeczy po śródlądowych drogach wodnych Unii Europejskiej. Wspólnotowe świadectwa zdolności żeglugowej będą wydawane dla: statków o długości nie mniejszej niż 20 m, statków, dla których iloczyn długości, szerokości i zanurzenia jest nie mniejszy niż 100 m3, holowników i pchaczy przeznaczonych odpowiednio do holowania i pchania statków, o których mowa w pkt 1 i 2, lub przemieszczania tych statków w zestawach sprzężonych, statków przeznaczonych do przewozu ponad 12 pasażerów.

    Zasadniczą nowością projektowanej regulacji są zasady wydawania i obowiązywania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej. Dokument ten można uzyskać po poddaniu statku inspekcji technicznej, przeprowadzanej przez komisje inspekcyjne utworzone w wyznaczonych urzędach żeglugi śródlądowej. Ponadto statek będzie mógł być zwolniony z inspekcji w całości lub w części po przedstawieniu przez armatora dokumentów z instytucji klasyfikacyjnej potwierdzającej spełnienie wymagań technicznych. Przepis ten będzie miał zastosowanie, gdy ww. komisja będzie uznana przez Komisję Europejską w tym zakresie.

    Wspólnotowe świadectwa zdolności żeglugowej będą wydawane na czas określony w zależności od rodzaju statku, nie dłuższy jednak niż 5 lat w przypadku statków pasażerskich oraz 10 lat w przypadku pozostałych statków. Projekt ustawy przewiduje również wydanie wspólnotowego tymczasowego świadectwa zdolności żeglugowej dla statku, który nie może uzyskać wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej, co określono w rozporządzeniach ministra właściwego do spraw transportu.

    Komisje inspekcyjne. Zakłada się utworzenie 3 komisji inspekcyjnych, zatrudniających po 5 osób, posiadających wiedzę i kwalifikacje. Komisje inspekcyjne składają się z przewodniczącego i ekspertów: jednego eksperta do spraw budowy statków oraz budowy silników okrętowych, jednego eksperta do spraw nautyki posiadającego patent żeglarski, jednego urzędnika organu administracji właściwej. Przewiduje się wydanie ok. 1000 wspólnotowych świadectw zdolnościowych żeglugi w roku 2009.

    Ocena skutków regulacji. Nowelizacja ustawy wpłynie na poprawę bezpieczeństwa żeglugi na śródlądowych drogach wodnych.

    Podczas procedowania odbyły się również konsultacje społeczne. W konsultacjach brały udział następujące organizacje: Związek Polskich Armatorów Śródlądowych, Odratrans SA, Żegluga Bydgoska, Akademia Morska w Szczecinie, Krajowa Izba Gospodarcza, Polski Rejestr Statków, Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego, Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych. Uwagi z konsultacji zostały przedyskutowane oraz ujęte w regulacji.

    Opinia Urzędu Integracji Europejskiej. Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

    Do ustawy dołączono 10 rozporządzeń oraz wzory pozwoleń, świadectw i zarządzeń.

    Panie Marszałku! Pani Minister! Wysoka Izbo! Rekomenduję Wysokiej Izbie przyjęcie powyższej regulacji. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia