6 kadencja, 32 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Sprawozdawca Beata Małecka-Libera

6 kadencja, 32 posiedzenie, 3 dzień (18-12-2008)

28, 29 i 30 punkt porządku dziennego:

  28. Sprawozdanie Komisji Zdrowia o wniosku Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o ponowne rozpatrzenie ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zakładach opieki zdrowotnej (druki nr 1436 i 1472).
  29. Sprawozdanie Komisji Zdrowia o wniosku Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o ponowne rozpatrzenie ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o pracownikach zakładów opieki zdrowotnej (druki nr 1437 i 1473).
  30. Sprawozdanie Komisji Zdrowia o wniosku Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o ponowne rozpatrzenie ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia (druki nr 1438 i 1474).


Poseł Sprawozdawca Beata Małecka-Libera:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pani Minister! Mam przyjemność przedstawić sprawozdanie Komisji Zdrowia z obrad komisji w dniu 16 grudnia br. nad wnioskiem prezydenta o odrzucenie podpisania ustawy Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia.

    Ustawa ta jest bardzo ważną - można powiedzieć - kluczową ustawą w pakiecie ustaw zdrowotnych. Spina bowiem w jedną całość problematykę zawartą w pozostałych ustawach zdrowotnych. Oprócz najważniejszych zapisów dotyczących procesu przekształcania szpitali w spółki handlowe oraz mechanizmu wsparcia finansowego państwa dla przekształcanych szpitali zawiera także zapisy dostosowujące w odniesieniu do zmian w szeregu innych ustaw obowiązujących w polskim prawie. Odrzucenie jej jest równoznaczne z usankcjonowaniem obecnej sytuacji w ochronie zdrowia. Pan prezydent w swym uzasadnieniu podnosi kilka istotnych kwestii, które zdaniem jego przemawiają za niepodpisaniem tej ustawy. Przedstawiona argumentacja wywołała w trakcie posiedzenia komisji ożywioną dyskusję. Posłowie merytorycznie argumentowali obecną, znaną wszystkim sytuację w ochronie zdrowia i konieczność wprowadzenia nieodzownie i szybko zmian, ale właśnie na tle kierunku tych zmian dochodziło do różnicy poglądów.

    Pan prezydent uznaje, że wejście w życie ustawy Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia spowoduje załamanie systemu ochrony zdrowia. Zarzut ten nie został poparty żadnym merytorycznym argumentem, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że wszyscy byli zgodni co do tego, że obecna sytuacja wymaga zmian.

    Odmawiając podpisania ustawy, pan prezydent powołuje się na fragment uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego niekonstytucyjności niektórych przepisów ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Komisja nie podzieliła tych zarzutów. Fragment dotyczy finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, a nie kwestii organizowania systemu opieki zdrowotnej. Należy zgodzić się z Trybunałem Konstytucyjnym, że system jako całość musi być efektywny. Nasuwa się jednak w związku z tym pytanie, czy zdaniem pana prezydenta obecny system, oparty w znacznej mierze na samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej, w sposób efektywny i realny zapewnia każdemu prawo do ochrony zdrowia.

    Według członków Komisji Zdrowia niezrozumiałe były także zarzuty dotyczące określenia w ustawie terminów dokonania określonych czynności przez samodzielne SPZOZ-y, które podlegają przekształceniu w spółki kapitałowe. Skoro ustawodawca ustanawia obowiązek przekształcenia, łącząc go z pomocą państwa, to ustalenie terminów jest oczywistą konsekwencją przyjęcia tego rozwiązania. Tak samo określenie terminów badań sprawozdań finansowych jest zgodne z ustawą o rachunkowości i rozwiązaniem systemowym.

    Pan prezydent podnosił także zarzut pozbawienia jednostki samorządowej należnych jej dochodów. Ustawa ta jednak mówi, że jest to decyzja organu stanowiącego właściwej jednostki samorządu terytorialnego, który może - choć nie musi - podjąć stosowną uchwałę.

    Gorąca dyskusja posłów na posiedzeniu w Komisji Zdrowia dotyczyła nie tylko obecnych problemów ochrony zdrowia, ale przede wszystkim konsekwencji odrzucenia ustaw. Posłowie analizowali możliwości prawne, w jakich obecnie funkcjonują zakłady opieki zdrowotnej, a także przewidywali wszystkie możliwe ruchy, jakie podejmować będą dyrektorzy jednostek i organy założycielskie zadłużonych szpitali. Prawdą jest, że w chwili obecnej wiele szpitali jest już przygotowanych do przekształceń, a decyzje były odkładane w oczekiwaniu na nowe ustawy i możliwości pozyskania środków finansowych. W opinii posłów szpitale i tak będą zmieniały formę prawno-organizacyjną i przekształcały się w spółki. Niestety droga, którą będą musiały pokonać, jest o wiele trudniejsza. Podkreślano, że proponowane przekształcenia są formą bezpieczniejszą, gdyż spółka jest sukcesorem prawnym szpitala, czego nie gwarantuje obecny proces likwidacji. Posłowie zwrócili uwagę, że obecnie największym problemem jest zadłużenie szpitali. Kwota, która jest gwarantowana i zapisana w nowej ustawie to 2,7 mld. W obecnej sytuacji na światowych rynkach finansowych taka gwarancja nie jest bez znaczenia.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Po raz kolejny w trakcie prac komisji odbyła się gorąca dyskusja, w wyniku której większością głosów podjęto decyzję, aby rekomendować Wysokiemu Sejmowi odrzucenie prezydenckiego weta. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia