6 kadencja, 32 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Tadeusz Tomaszewski

6 kadencja, 32 posiedzenie, 3 dzień (18-12-2008)

27 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o funduszach dożywotnich emerytur kapitałowych (druki nr 1432 i 1485).


Poseł Tadeusz Tomaszewski:

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Szanowny Panie Ministrze! Kończymy pracę nad ustawą o funduszach dożywotnich emerytur kapitałowych. Ustawa ta reguluje zasady działania funduszy dożywotnich emerytur kapitałowych, a więc podmiotów, które będą zarządzały środkami zgromadzonymi w drugim filarze po przejściu na emeryturę, środkami, które zostaną przeniesione z otwartych funduszy emerytalnych.

    Jeśli chodzi o poprawki wniesione przez Senat do tej ustawy, to Klub Poselski Lewica je popiera. Są to poprawki precyzujące i legislacyjne. Natomiast nasz klub konsekwentnie w trakcie prac nad tą ustawą zgłaszał kilka najistotniejszych spraw, które nie zostały wzięte pod uwagę, mam jednak nadzieję, że prezydent przy podejmowaniu wszelkich decyzji będzie również kierował się tymi opiniami, które w trakcie prac zgłaszała opozycja.

    Najważniejszy zarzut naszego klubu wobec tego projektu to, po pierwsze, zbyt wysokie koszty. Projekt przewiduje, że co miesiąc 3,5% wartości płaconej emerytury trafi do zakładu emerytalnego lub powszechnego towarzystwa emerytalnego. Państwo w obu ustawach, zarówno o funduszach dożywotnich emerytur kapitałowych, jak i o dożywotnich emerytach kapitałowych, preferuje rynki finansowe. Nie możemy się na to zgodzić.

    Po drugie, nie ma działań rządu, które sygnalizowała pani minister, w zakresie dotyczącym obniżenia kosztów zarządzania środkami OFE; dzisiaj nie ma takiego projektu ustawy.

    Po trzecie, uważamy, że zaproponowano zbyt duży udział instytucji finansowych w wypracowanym zysku, mianowicie jest to 10%, natomiast 90% przyszłych emerytur; uważaliśmy, że powinno być 5%, byłoby to wystarczające.

    Po czwarte, w kontekście wielu działań na rynkach światowych brak jest obowiązku stworzenia przez Skarb Państwa zakładu emerytalnego, co stanowi istotne zagrożenie dla konkurencji. Przy braku publicznego funduszu zmowa wszystkich pozostałych uczestników jest bardzo prawdopodobna.

    Po piąte, chodzi o stworzenie uprzywilejowanej pozycji w przypadku powszechnych towarzystw emerytalnych, które będą mogły zarządzać funduszem bez obowiązku tworzenia zakładu, co w praktyce oznacza tyle, że one dzisiaj mają bazę swoich członków OFE i już na kilka lat przed przejściem na emeryturę mogą prowadzić intensywną akwizycję wobec swoich członków. To jest oczywiście działanie prawdopodobne.

    Uważamy też, że w dobie przejawów kryzysu ekonomicznego i postępującej nacjonalizacji również sektora finansów na świecie warto rozważyć inne modele, modele z większym zaangażowaniem się państwa. Tak więc podtrzymujemy nasze negatywne zastrzeżenia co do tej ustawy o funduszach dożywotnich emerytur kapitałowych. Poza tym w ustawie, która była przyjęta wcześniej, o dożywotnich emeryturach kapitałowych brak waloryzacji (Dzwonek) czy brak możliwości wyboru między emeryturą małżeńską powoduje, iż negatywnie oceniamy te rozwiązania i liczymy na to, że pan prezydent również zauważy część tych argumentów. Dziękuję uprzejmie.


Powrót Przebieg posiedzenia