6 kadencja, 55 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Cezary Tomczyk

6 kadencja, 55 posiedzenie, 1 dzień (01-12-2009)

7 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druki nr 2463 i 2541).


Poseł Cezary Tomczyk:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! W imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska chciałbym przedstawić stanowisko dotyczące rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, druk nr 2463.

    Przedmiotowy projekt zmienia w ustawie o podatku od towarów i usług dwa przepisy. Zmiana pierwszego z nich, tj. art. 111, wynika z uznania przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodne z Konstytucją RP przepisów tego artykułu w ust. 7 pkt 3 w związku z ust. 8 ustawy.

    Należy podkreślić, że niewprowadzenie omawianej zmiany - o czym zresztą mówiła pani poseł sprawozdawca - przed 1 stycznia 2010 r. uniemożliwiłoby ministrowi finansów wydanie rozporządzenia, w którym mógłby przedłużyć wygasające (Gwar na sali) 1 stycznia 2010 r. obecnie obowiązujące zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

    Druga zmiana odnosi się do art. 113 ustawy podnoszącego kwotę obrotów, w ramach której podatnicy mogą skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wzrost tej kwoty ma następować dwustopniowo. Zgodnie z projektem na rok 2010 limit obrotów wyniósłby 100 tys. zł, a na rok 2011 osiągnąłby wartość docelową 150 tys. zł. Dzisiaj na posiedzeniu komisji finansów została wniesiona i przyjęta poprawka, która ma charakter doprecyzowujący, jak czytamy w uzasadnieniu, w odniesieniu do podatników rozpoczynających w 2009 r. lub 2010 r. wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu. Jej przyjęcie pozwoli uniknąć wątpliwości co do możliwości korzystania przez tych podatników z wprowadzonych nowelą wyższych limitów uprawniających do zwolnienia. Gdyby tej poprawki nie było, to wszyscy ci, którzy zaczynają swoją działalność w tym lub przyszłym roku, mogliby z tych ułatwień po prostu nie skorzystać.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Wracając do meritum projektu, chcę powiedzieć, że polska gospodarka, jak wiemy, w znacznej części opiera się na małych podmiotach i wszyscy zgodzimy się z twierdzeniem, że to one stanowią o jej sile. To w tym sektorze powstają liczne miejsca pracy, tu możemy zaobserwować ujawnianie się ducha przedsiębiorczości Polaków. Podatek VAT dla najmniejszych firm to często wysokie jednostkowe koszty obsługi, nie tylko po stronie podatników, ale również po stronie aparatu skarbowego. O ile koszty te w odniesieniu do pojedynczego przedsiębiorcy nie rosną istotnie wraz ze wzrostem obrotów, to już dochody podatkowe są do nich proporcjonalne. Taki podatek jest więc w przypadku przedsiębiorstw osiągających niskie obroty nieefektywny i powoduje w zasadzie wyłącznie skutki negatywne.

    Podsumowując, w ostatnim zdaniu chcę powiedzieć, że tam, gdzie to możliwe, należy zmniejszać obciążenia administracyjne, tak aby nie były bolączką polskich obywateli, a biurokracja nie krępowała ich przedsiębiorczości, bo wiemy, że w Polsce czasem przedsiębiorcy narzekają właśnie na biurokrację. Uproszczenie podatków to jeden z priorytetów Platformy Obywatelskiej. Omawiany projekt zmian w ustawie o podatku od towarów i usług jest krokiem właśnie w tym kierunku, dlatego klub Platformy Obywatelskiej w pełni go popiera. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia