6 kadencja, 76 posiedzenie, 2 dzień (21-10-2010)
16 punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Dotyczy to oczywiście wyłącznie pracowników administracyjnych, dlatego że dla nauczycieli za każdym razem czerpiemy środki finansowe z rezerwy. Jak były podwyżki dla szkół publicznych nieartystycznych, to oczywiście za każdym razem budowano także rezerwę dla szkół artystycznych, czyli tych, które przynależą do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, niestety nie uwzględniono w niej podwyżek właśnie dla pracowników administracyjnych.
Od razu powiem, iż bardzo negatywnie taką sytuację odczuwają oczywiście same gminy, dlatego że wzrost subwencji, jaką otrzymywały, liczony był na każdego ucznia przeliczanego na nauczyciela i pracownikom administracyjnym musiały dodawać środki finansowe z własnych budżetów. Ja takiej możliwości nie mam, bo korzystam wyłącznie ze środków budżetowych, a więc nie mogę z innych dochodów - nie posiadam takich dochodów - kompensować tego pracownikom administracyjnym. Od razu jednak powiem, że wystąpiłem o to, aby rok 2011 był rokiem, w którym pojawią się środki finansowe także dla nich - nie są to duże kwoty. Pomimo to, iż ci pracownicy stanowią istotną grupę z punktu widzenia jakości pracy, nie są to pracownicy podobni do pracowników administracyjnych zatrudnionych w szkołach nieartystycznych. Pełnią oni bowiem dodatkowe funkcje, dokonują zakupów instrumentów, pomagają także w kształceniu artystycznym, więc można powiedzieć, że choć ich statusem jest status pracowników administracyjnych, faktycznie wykonywana przez nich praca jest nieco inna i ma wartość nieco wyższą niż by to wynikało z posiadanego statusu.
Mam nadzieję, że rok 2011 będzie pierwszym, w którym będziemy w stanie skompensować te wspomniane dwa lata, jeżeli chodzi o wynagrodzenia. Natomiast jeszcze raz podkreślam, cały czas funkcjonujemy w sytuacji kryzysowej, w związku z tym wszystkie tego typu wydatki traktowane są jako wydatki nadzwyczajne. Podkreślam, występuję o środki i nie zapominam o tych pracownikach. Staramy się wywalczyć dla nich także możliwość kompensaty, tak aby rozpiętość pomiędzy nauczycielami a pracownikami administracyjnymi szkół, krótko mówiąc, nie powiększała się. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia