6 kadencja, 96 posiedzenie, 2 dzień (14-07-2011)
16 punkt porządku dziennego:
Raport Rady Ministrów ˝Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego. Działania realizowane w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2010 r. oraz rekomendacje na rok 2011˝ (druk nr 4230) wraz ze stanowiskiem Komisji Infrastruktury (druk nr 4273).
Poseł Antoni Błądek:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Ilekroć podczas tej kadencji Sejmu poruszamy problem bezpieczeństwa na drodze i dyskutujemy o liczbie ofiar wypadków, tyle razy przypomina się bezczelny i łamiący wszelkie standardy debaty publicznej spot wyborczy Platformy Obywatelskiej z 2007 r., oskarżający PiS o odpowiedzialność za zabitych na drodze. Dziś pewnie w ten sam sposób można byłoby ocenić każde kolejne sprawozdanie z bezpieczeństwa w ruchu drogowym sporządzone za rządów Donalda Tuska. Pierwsze półrocze 2011 r. - wzrost wypadków o 17%.
Wysoka Izbo, jednak nie tędy droga, aby w politycznej przepychance na wzór Platformy Obywatelskiej ludzki dramat i krzywdę wykorzystywać do kampanii wyborczej. Odnośnie do raportu Rady Ministrów dotyczącego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego chciałbym spytać o dwie sprawy. Pierwsza to problem pijanych kierowców oraz działań służących ukróceniu tego procederu przez Policję. W 2010 r. nietrzeźwi uczestnicy ruchu (Dzwonek) spowodowali 3486 wypadków, w których zginęły 352 osoby, a rannych zostało 4397 osób. Z porównania aktywności Policji wynika, że liczba policyjnych kontroli trzeźwości na polskich drogach jest znacznie niższa niż w innych krajach i wynosi 47 kontroli rocznie na 1 tys. mieszkańców i jest jedną z najniższych w Europie: w Finlandii - 385, w Szwecji - 287, w Słowenii - 200, na Węgrzech - 130. Bardzo proszę o odpowiedź: Czym to jest spowodowane i czy w najbliższym czasie będą aktywnie rozwijane programy mające na celu wzmocnienie...
Przebieg posiedzenia