6 kadencja, 76 posiedzenie, 2 dzień (21-10-2010)
35 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druk nr 3502).
Poseł Jan Łopata:
Dziękuję, panie marszałku.
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! W imieniu klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego mam zaszczyt przedstawić opinię naszego klubu o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, druk nr 3502.
Na wstępie w imieniu klubu PSL oświadczam, iż nasz klub rozumie konieczność implementacji postanowień dyrektywy unijnej do polskiego prawa. Uważam jednak, że należy dokładnie przeanalizować, jaki wpływ zaproponowane zmiany będą miały na rynek tytoniu w Polsce. Dyrektywa unijna nakłada na nas zobowiązanie do podwyższenia podatku akcyzowego. Myślę, że jest potrzebne zastanowienie się, czy nie można spełnić tego warunku w inny, bardziej korzystny sposób niż to zaproponowano w projekcie, korzystny w tzw. rachunku ciągnionym. Otóż przedstawione w projekcie wysokości stawek akcyzy na wyroby tytoniowe w 2011 r. wiążą się z utrzymaniem założonego w projekcie ustawy budżetowej 4-procentowego ogólnego wzrostu obciążenia podatkiem akcyzowym wyrobów tytoniowych przy założeniu niewaloryzowania ceny detalicznej papierosów. Podwyżka akcyzy na tytoń do palenia o 4% przy przyjęciu na 2011 r. szacowanej średniej ważonej ceny detalicznej na poziomie 2010 r., wynoszącej 280 zł/kg, powoduje, że stawka kwotowa na tytoń do palenia została oszacowana na poziomie 102,32 zł/kg przy stawce procentowej 31,41%. W przypadku cygar i cygaretek podwyżka akcyzy o 4% spowoduje wzrost stawki kwotowej do poziomu 244,40 zł za 1000 sztuk. Owszem, system z większym udziałem stawki kwotowej, tj. oparty w znacznej mierze na ilości konsumowanych papierosów, a nie na ich cenach, jest korzystniejszy z punktu widzenia stabilności i przewidywalności wpływów budżetowych z akcyzy od wyrobów tytoniowych, gdyż zmniejsza zależność budżetu od polityki cenowej producentów, importerów i nabywców wewnątrzwspólnotowych. Podwyższenie procentowej części stawki mogłoby być zachętą do obniżenia poziomu cen detalicznych, co byłoby niekorzystne zarówno z punktu widzenia zdrowotnego, jak i budżetowego.
Jednak chciałbym zauważyć, że podwyższenie akcyzy w takim ujęciu stanowi bardzo duże utrudnienie dla polskich producentów, szczególnie dla małych producentów tytoniu. Powinniśmy zastanowić się w Komisji Finansów Publicznych, czy nie lepiej wyjść im naprzeciw. W przeciwnym razie istnieje uzasadniona, moim zdaniem, obawa - a statystyka przedstawiona przed jednego z moich przedmówców wskazuje, że jest to uzasadnienie graniczące z pewnością - że tymi działaniami zwiększymy działalność szarej strefy i wspomożemy zagranicznych producentów. Natomiast polski przemysł tytoniowy, oparty na tytoniu produkowanym przez polskich rolników, będzie zmniejszał swój udział w rynku.
Reasumując, chciałbym powiedzieć, że klub Polskiego Stronnictwa Ludowego rozumie konieczność implementacji postanowień dyrektywy unijnej do polskiego prawa. Uważamy jednak, że w komisji należy się jeszcze zastanowić, jaki wpływ zaproponowane zmiany będą miały na rynek tytoniu w Polsce. Byłoby chyba interesujące, może nawet bez tego ˝chyba˝, i bardzo istotne zaprezentowanie skali przemytu, jeśli ministerstwo dysponuje takimi danymi, bo te szacunki, którymi sam dysponuję, są jednak zastraszające, a w opinii mojego przedmówcy zostały jak gdyby potwierdzone. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia