6 kadencja, 69 posiedzenie, 2 dzień (24-06-2010)
11 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druki nr 3105 i 3174).
Poseł Sprawozdawca Urszula Augustyn:
Dziękuję pięknie, panie marszałku.
Panie Marszałku! Pani Minister! Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Mam przyjemność w imieniu połączonych Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, a także Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przedstawić sprawozdanie z prac komisji na temat projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. Chcę zaznaczyć, że jest to projekt komisyjny.
Projekt ten został zaproponowany, ponieważ w ostatnim czasie miała miejsce dosyć gorąca debata na temat tego, co dzieje się w orzecznictwie sądowym, albowiem sprawy związane z odpłatnością za przedszkola trafiły do sądu, oczywiście z inicjatywy rodziców. Interpretacja tych przepisów była odmienna. A więc zmiany, które są proponowane w projekcie, zmierzają do doprecyzowania przepisów w związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi zakresu świadczeń udzielanych przez przedszkola, za które mogą być pobierane opłaty. W projekcie komisyjnym to doprecyzowanie jest bardzo wyraźnie zaznaczone.
A więc mówimy przede wszystkim o tym, że przedszkola muszą realizować podstawę programową w wymiarze nie mniejszym niż 5 godz. dziennie. Jest to realizacja bezpłatna. Z kolei projekt ustosunkowuje się do tego, w jaki sposób można naliczać odpłatność za pozostały czas, w którym przedszkole opiekuje się dzieckiem, a także reguluje sposób naliczania odpłatności za wyżywienie. Co więcej, precyzuje nie tylko to, kto taką odpłatność może naliczać, ale także to, w jaki sposób ma to być czynione. A więc chodzi o to, żeby płacony był ten przysłowiowo wsad do kotła, a nie także inne koszty, które wynikają np. z obsługi.
Podczas prac komisji zostały wprowadzone 3 poprawki. Pierwsza z nich jest konsekwencją całego druku dotyczącego ustawy o systemie oświaty, albowiem w druku tym jest mowa o tym, że należy uwzględnić podstawę programową wychowania przedszkolnego, co ma oznaczać, że jest ona realizowana przez wszystkie formy wychowania przedszkolnego. Dlatego słowo ˝obejmujące˝ zostało konsekwentnie zastąpione w dwóch miejscach słowem ˝uwzględniające˝.
Poza tym, tak jak powiedziałam, został dodany ust. 6, w którym to ustępie zredagowano, sprecyzowano, kto jest odpowiedzialny, kto ma kompetencje do tego, żeby móc wyznaczać odpłatność za przedszkole. Jest to za każdym razem organ prowadzący. Tym organem prowadzącym mogą być odpowiednio rady gmin, rady powiatów bądź też sejmiki wojewódzkie.
Ustawa jest drobną regulacją, ale niezmiernie potrzebną, ponieważ musimy uniknąć różnego interpretowania przepisów, które dotyczą tej samej materii. Myślę, że jest ona oczekiwania w pewnych środowiskach, szczególnie w środowiskach samorządowych, które są odpowiedzialne za organizowanie opieki przedszkolnej, realizację podstawy programowej, wyżywienie dzieci itd., itd. Jest w tym zakresie szalenie pomocna.
Poprawki zgłoszone podczas obrad komisji zostały przez połączone komisje przyjęte jednogłośnie z rekomendacją dla Wysokiej Izby, aby także je przyjąć. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia