6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Marek Wikiński

6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień (06-05-2009)

9 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druk nr 1922).


Poseł Marek Wikiński:

    Dobrze.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Dyrektorze! Mam zaszczyt w imieniu Komisji Nadzwyczajnej ˝Przyjazne Państwo˝ do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji przedstawić Wysokiej Izbie komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.

    Proponowana nowelizacja będzie korzystna dla tysięcy polskich przedsiębiorców, detalistów, hurtowników oraz producentów funkcjonujących na legalnym polskim rynku tytoniowym. Mówię o legalnym polskim rynku tytoniowym, ponieważ nie tak dawno mogliśmy się dowiedzieć ze wszystkich programów informacyjnych telewizji publicznej i telewizji komercyjnych o wykrytych nielegalnych przedsiębiorstwach, które nielegalnie wytwarzały wyroby tytoniowe bez odprowadzania do budżetu państwa należnych podatków akcyzowych i podatku VAT.

    Ta ustawa będzie również korzystna dla hurtowników oraz producentów funkcjonujących na polskim rynku tytoniowym, zapewniając im utrzymanie płynności finansowej przy pogarszającej się koniunkturze gospodarczej.

    Ustawa przyczyni się do ustabilizowania i zwiększenia wpływów budżetowych.

    Zwiększy również konkurencyjność polskich przedsiębiorców eksportujących wyroby na inne rynki europejskie.

    Uchroni fabryki na terenie Polski przed koniecznością przenoszenia produkcji do krajów ościennych.

    Ta ustawa ustabilizuje kilka tysięcy miejsc pracy w fabrykach produkujących papierosy na terenie Polski oraz przyczyni się do zatrzymania negatywnego trendu wzrostowego nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi. Według ostatnich szacunków ten nielegalny obrót sięga aż 20%.

    Ta ustawa wprowadza również rozwiązania stosowane w innych krajach Unii Europejskiej.

    Proponowana nowelizacja wprowadza zabezpieczenie ryczałtowe na zobowiązania akcyzowe w przypadku przemieszczeń wyrobów tytoniowych pomiędzy składami podatkowymi na poziomie 30%. Umożliwia podmiotom zajmującym się obrotem legalnymi wyrobami tytoniowymi podnoszenie cen produktów do wysokości kosztu banderoli legalizacyjnej, co ułatwi obrót tymi wyrobami w przypadku pojawienia się 1 lipca 2009 r. produktu z wzorami akcyzy naniesionymi przed 1 stycznia 2009 r.

    Obowiązująca ustawa akcyzowa nakłada na podmioty prowadzące działalność gospodarczą obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, które jest składane w kwocie pokrywającej zobowiązania podatkowe podmiotu. Prowadzi to do sytuacji, w której duże, wiarygodne przedsiębiorstwa wywiązujące się ze swoich zobowiązań wobec państwa, muszą ponosić bardzo wysokie koszty zabezpieczeń, stanowiące 100% pokrycia wartości zobowiązania, które wynoszą nawet kilka miliardów złotych. Tak wysokie zabezpieczenia oznaczają w praktyce bardzo wysokie koszty, które ponoszą przedsiębiorstwa za otrzymanie gwarancji bankowych czy ubezpieczeniowych. Proponowane wprowadzenie możliwości rozliczania ryczałtowego przewiduje poziom 30% ryczałtu, co w znacznej mierze pozwoli na obniżenie kosztów pozyskiwania zabezpieczeń. Pragnę podkreślić, że w Europie znamy przypadki, w których kraje członkowskie obniżyły poziom zabezpieczeń nawet do 2,5%. Takim krajem jest Rumunia. Było to tym bardziej wskazane, że zabezpieczenia ryczałtowe odnosiły się tylko do wiarygodnych finansowo podmiotów.

    Zdaniem wnioskodawców proponowana nowelizacja w tym zakresie powinna zacząć obowiązywać jak najszybciej. Należy podkreślić, że brak nowelizacji może doprowadzić do przenoszenia całych fabryk do innych krajów, co może powodować zwiększanie i tak lawinowo rosnącego bezrobocia.

    1 stycznia 2009 r. minister finansów wprowadził nowe znaki akcyzy na wyroby tytoniowe, powodując jednocześnie, że znaki wprowadzone przed 1 stycznia 2009 r., tzw. stare banderole, będą ważne tylko do 30 czerwca 2009 r. Po tej dacie wszystkie produkty tytoniowe będą mogły być w obrocie tylko po naklejeniu na nich dodatkowych tzw. banderoli legalizacyjnych. Z powodu znacznego, niemal 20-procentowego, spadku legalnego rynku wyrobów tytoniowych producenci wyrobów tytoniowych, hurtownicy oraz detaliści będą po 30 czerwca 2009 r. mieli znaczne ilości produktów ze starymi wzorami banderol, których sprzedaży nie będą mogli kontynuować, chyba że oznaczą je znakami legalizacyjnymi.

    Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy akcyzowej przedsiębiorcy nie mogą przenieść kosztu banderoli legalizacyjnych na cenę detaliczną produktu bez konieczności dopłacenia dodatkowej akcyzy, co jest sprzeczne z naturą akcyzy jako podatku konsumpcyjnego i godzi w interesy ekonomiczne przedsiębiorców.

    Zaproponowana zmiana w ustawie umożliwi dalszą sprzedaż produktów oznaczonych dotychczasowymi znakami akcyzy, na które zostaną naniesione znaki legalizacyjne z możliwością przeniesienia kosztu banderoli legalizacyjnej na cenę produktu, co oczywiście przyczyni się do naturalnej wymiany znaków bez destabilizacji rynku i poważnych obciążeń dla podmiotów handlujących tymi wyrobami oraz zapobiegnie wzrostowi szarej strefy.

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Do tej ustawy pan marszałek Sejmu poprosił o opinię wiele uprawnionych podmiotów. I tak wpłynęła opinia Krajowej Izby Radców Prawnych, opinia pierwszego prezesa Sądu Najwyższego Rzeczypospolitej Polskiej, Narodowego Banku Polskiego, Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych ˝Lewiatan˝, Konfederacji Pracodawców Polskich. Gros tych opinii jest pozytywnych lub zdecydowanie pozytywnych. Jednakże w związku z wątpliwościami dotyczącymi zgodności przedłożonego projektu ustawy z prawem europejskim, chyba kierując się ostrożnością procesową, marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej skierował omawiany komisyjny projekt ustawy w trybie regulaminowym do Komisji Ustawodawczej celem zasięgnięcia opinii o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej. Pragnę zacytować opinię nr 283 Komisji Ustawodawczej: Komisja po przedstawieniu projektu i wysłuchaniu ekspertów przeprowadziła dyskusję. W wyniku głosowania komisja uznała ten projekt za dopuszczalny. Przewodniczący komisji Wojciech Szarama.

    Pragnę, korzystając z okazji, panie marszałku, panie ministrze, Wysoka Izbo, powiedzieć, że w trakcie debaty w Komisji Ustawodawczej, której mam zaszczyt być członkiem, otrzymaliśmy pismo w imieniu ministra finansów podpisane przez pana ministra Jacka Kapicę, który w sposób bardzo otwarty i kompetentny zaproponował takie brzmienie jednego z artykułów ustawy, które nie budzi żadnych wątpliwości komisji, nie będzie budziło żadnych wątpliwości Komisji Europejskiej i myślę, że w dalszych pracach Wysokiej Izby, o co w imieniu wnioskodawców, czyli Komisji Nadzwyczajnej ˝Przyjazne Państwo˝ do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji, wnoszę, będzie projekt doprecyzowany tak, aby dobrze służył polskim przedsiębiorcom i polskim konsumentom. Dziękuję bardzo za uwagę. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia