6 kadencja, 75 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Tadeusz Arkit

6 kadencja, 75 posiedzenie, 1 dzień (06-10-2010)

2 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska (druki nr 3169 i 3413).


Poseł Tadeusz Arkit:

    Dziękuję bardzo, pani marszałek.

    Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Przepraszam za spóźnienie, ale w tym momencie odbywa się posiedzenie komisji skarbu.

    Przepisy dotyczące likwidacji powiatowych, gminnych i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska oraz narodowego funduszu ochrony środowiska pojawiały się wielokrotnie, po raz ostatni w ustawie wprowadzającej ustawę o finansach publicznych zaproponowanej przez Ministerstwo Finansów. W oparciu o wewnętrzne dyskusje dotyczące systemu finansowania zadań związanych z ochroną środowiska minister środowiska zaproponował nowelizację ustawy Prawo ochrony środowiska w części dotyczącej zachowania dalszej działalności wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Te instytucje zmieniły jednak swoją formę prawną i od 1 stycznia uległy likwidacji, tak jak wszystkie państwowe fundusze celowe, fundusze gminne, powiatowe i wojewódzkie. Od 1 stycznia fundusze wojewódzkie i fundusz narodowy mają osobowość prawną, fundusze wojewódzkie funkcjonują jako samorządowe jednostki organizacyjne, a fundusz narodowy jako państwowa jednostka organizacyjna. Jeśli chodzi zaś o gminne i powiatowe fundusze ochrony środowiska, to z mocy prawa stały się one częścią budżetów gmin i powiatów i, biorąc pod uwagę te budżety, jest to rozwiązanie korzystne.

    Na etapie opracowywania zmian ani rząd, ani strona samorządowa, ani parlament nie zwróciły uwagi na to, że może pojawić się problem związany z finansowaniem zadań dotyczących ochrony środowiska realizowanych przez osoby prywatne, zarówno fizyczne jak i prawne, pomimo że naszą intencją było zachowanie takiej możliwości. Wprowadziliśmy przepisy, dzięki którym wpływy do budżetów gmin czy powiatów z tytułu kar bądź opłat za korzystanie ze środowiska albo za jego zanieczyszczanie muszą być przeznaczone na finansowanie zadań z zakresu środowiska w nie mniejszej wysokości. Później jednak okazało się, że jest pewien problem, jeśli chodzi o realizowanie tych przedsięwzięć przez osoby prywatne. Wystąpiliśmy więc z inicjatywą parlamentarną, która umożliwia przywrócenie możliwości finansowania zadań inwestycyjnych związanych z ochroną środowiska realizowanych przez osoby prywatne. Na przykład są to takie zadania, jak usuwanie azbestu, budowa przydomowych oczyszczalni ścieków, termomodernizacja obiektów - o tym się mówiło. To jest dobre rozwiązanie, które sprawdzało się do tej pory i które przynosiło korzyści ekologiczne, a przecież te środki są przeznaczane na te cele, rozwiązanie oczekiwane zarówno przez społeczeństwo, jak i przez samorządy.

    W związku z tym klub Platformy Obywatelskiej poprze przedłożony projekt nowelizacji ustawy i oczywiście będzie głosował za jego przyjęciem.

    Pani marszałek, w imieniu mojego klubu parlamentarnego pozwolę sobie złożyć na pani ręce dwie poprawki. Pierwsza poprawka dotyczy poszerzenia katalogu jednostek uprawnionych do uzyskiwania z budżetu gminy dotacji celowych na dofinansowanie kosztów inwestycji o jednostki sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi, a druga - zmiany terminów w ustawie o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia