6 kadencja, 92 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Stanisław Rydzoń

6 kadencja, 92 posiedzenie, 1 dzień (11-05-2011)

8 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych oraz innych ustaw (druk nr 4085).


Poseł Stanisław Rydzoń:

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! W imieniu Klubu Poselskiego Sojusz Lewicy Demokratycznej przedstawiam stanowisko wobec komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych oraz innych ustaw, druk nr 4085.

    Zaproponowane przez Komisję Nadzwyczajną ˝Przyjazne Państwo˝ zmiany w Kodeksie spółek handlowych oraz w czterech innych ustawach są oczekiwane przez środowisko gospodarcze. Wynika to między innymi z faktu nienadążania prawa za zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. O ile przed 1989 r. w Polsce spółki prawa handlowego, istniejące głównie w niedużych rozmiarach, nie były szczególnie preferowanymi formami prowadzenia działalności gospodarczej, o tyle po wymienionej dacie nastąpił niezwykły wzrost zainteresowania nimi ze strony biznesu, szczególnie spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Efektem tego zainteresowania były w większości uczciwe inicjatywy przedsiębiorców, którzy dzięki nowym warunkom ekonomicznym oraz atrakcyjnym propozycjom Kodeksu handlowego, a następnie Kodeksu spółek handlowych osiągnęli spektakularne sukcesy gospodarcze. Niestety, pewna część przedsiębiorców, osób odpowiedzialnych za kierowanie interesami spółek próbowała i próbuje dojść do sukcesu niejako na skróty. Działalność taka nie zawsze mieści się w dotychczasowym ujęciu art. 585 Kodeksu spółek handlowych, który mówi jedynie o działaniu na szkodę spółki.

    Autorzy projektu nowelizacji zaproponowali rozwinięcie tej formuły, proponując w miejsce dotychczasowego zakresu czynu karalnego nowy szerszy, bardziej uszczegółowiony zakres. Karze pozbawienia wolności do lat trzech podlegałby ten, kto biorąc udział w tworzeniu spółki handlowej, pełniąc funkcję członka jej zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej lub będąc osobą faktycznie prowadzącą jej sprawy albo likwidatorem - jest to zapis dotychczasowy - przez nadużycie udzielonych mu uprawnień lub niedopełnienie ciążącego na nim obowiązku, naraża spółkę na bezpośrednie niebezpieczeństwo wyrządzenia jej znacznej szkody majątkowej, jest to zapis dodany.

    Nadto autorzy noweli w art. 585 § 2 zaproponowali, by ściganie tych czynów następowało na wniosek pokrzywdzonej spółki, jej wspólnika lub niezaspokojonego wierzyciela, a nie jak według obowiązującego prawa, z urzędu. Ściganie do tej pory następuje z urzędu.

    Z wymienionych w uzasadnieniu projektu ośmiu istotnych argumentów przemawiających za potrzebą zmiany należy wymienić: zbyt wąskie zakreślenie w dotychczasowych przepisach katalogu podmiotów, które mogą być sprawcami czynów z art. 585 § 1 K.s.h, brak w wyżej wymienionym artykule czynu sprawcy polegającego na nadużyciu przez sprawcę przysługujących mu uprawnień bądź niedopełnienia ciążących na nim obowiązków, brak odpowiedzialności za szkodę o znacznej wartości majątkowej, nadmierną represyjność zagrożenia, gdyż oprócz kary 5 lat pozbawienia wolności dotychczasowe brzmienie art. 585 § 1 K.s.h. przewiduje jeszcze grzywnę. Autorzy słusznie podkreślają, że jest to ewenement, i proponują radykalne obniżenie kary, w szczególności wprowadzenie 3 lat pozbawienia wolności oraz likwidację kary grzywny. Wreszcie chodzi o brak ścigania czynu karalnego na wniosek. Te kwestie zawiera projekt ustawy. Zmiany wprowadzone w czterech innych ustawach mają charakter wtórny w stosunku do zmiany w K.s.h., dzięki czemu można mówić o kompleksowej regulacji chroniącej obrót gospodarczy.

    Przed przedstawieniem stanowiska klubu wobec tego projektu chciałbym stwierdzić to, co mówił wcześniej poseł Kozdroń, iż uzasadnienie tego projektu jest bardzo dobrze napisane, jest ono napisane językiem prawniczym. Chcę powiedzieć, że czytający musi się wyjątkowo skupić, żeby zrozumieć istotę spraw w nim poruszonych. Zdarza się to faktycznie bardzo rzadko i oby projekty ustaw były tak uzasadniane częściej.

    Reasumując, stwierdzam, że Klub Poselski Sojusz Lewicy Demokratycznej popiera projekt i wnosi o skierowanie go do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Dziękuję. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia