6 kadencja, 32 posiedzenie, 3 dzień (18-12-2008)
21 punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Andrzej Dycha:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przyjęte porozumienie kończy roczną pracę w ramach oceny funkcjonowania wspólnej polityki rolnej, której dokonywano przez cały 2008 rok. Osiągnięte porozumienie jest wynikiem kompromisu, ale jest również niewątpliwym sukcesem Polski i osobistym sukcesem ministra Sawickiego. Ostateczne porozumienie osiągnięte w ramach przeglądu realizuje większość postulatów zawartych w stanowisku rządu, zarówno tych pozwalających na uproszczenie i poprawę efektywności wspólnej polityki rolnej w skali Unii Europejskiej i w Polsce, jak też warunków finansowych. W toku prac na forum Rady Unii Europejskiej przyjęto bardzo wiele istotnych dla Polski rozwiązań. Niektóre z nich wymienię.
Udało nam się uzyskać wydłużenie możliwości stosowania systemu SAPS do roku 2013, co pozwoli na uniknięcie wysokich kosztów ewentualnego wprowadzenia nowego systemu, który funkcjonuje w krajach przyjmujących nas do Unii Europejskiej. Udało nam się uzyskać przesunięcie terminu wdrażania pakietu C, czyli zasad związanych z dobrostanem zwierząt w ramach systemu wzajemnej zgodności, o 2 lata, aż do roku 2013, co niewątpliwie pozwoli naszym rolnikom uzyskać dodatkowy czas na dostosowanie własnych gospodarstw i przeprowadzenie niezbędnych, ale kosztownych inwestycji. Utrzymanie środków przewidzianych na płatności do owoców miękkich, to kolejny sukces ministra Sawickiego. Przypominam, że te płatności miały wygasnąć w roku 2012. Złagodzono pierwotną propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą wsparcia powiązanego z produkcją w sektorach: suszu paszowego, lnu i konopi uprawianych na włókno oraz skrobi ziemniaczanej. Udało nam się uzyskać stopniowe zwiększanie kwot mlecznych, o 5,1% do roku 2015 w stosunku do tej kwoty, którą mamy w roku bieżącym. Zachowano dotychczasowy zakres interwencji na rynku mleka w odniesieniu do skupu masła i odtłuszczonego mleka w proszku po stałych cenach w ramach dotychczasowych limitów, a także obowiązkowy charakter mechanizmu dopłat do prywatnego przechowywania masła.
Odpowiadając bezpośrednio na kwestie podniesione przez panów posłów i na pytania, które dzisiaj zostały zadane na tej sali, w odniesieniu do przyszłości kwot mlecznych po roku 2015, chciałbym zwrócić uwagę, iż formuła dyskusji w ramach przeglądu wspólnej polityki rolnej nie zakładała debaty na temat ewentualnego przedłużenia stosowania systemu kwot mlecznych po roku 2015. I to jest fakt. Polska jako jedyny kraj członkowski Unii Europejskiej od początku dyskusji opowiadała się konsekwentnie za rozważeniem przedłużenia kwotowania produkcji mleka po roku 2015, mimo że w roku 2007, w sytuacji wysokich cen mleka i przetworów mlecznych, pojawiały się opinie części polskiej branży mleczarskiej o konieczności jak najszybszej likwidacji systemu kwotowania mleka. Należy mieć na uwadze, że zapisy porozumienia politycznego nie wykluczają możliwości kontynuowania tego systemu po roku kwotowym 2014/2015. Dla dalszych decyzji w tym zakresie istotne będą wnioski z raportów oceniających sytuację na rynku mleka, jakie Komisja Europejska ma przedstawić w roku 2010 i w 2012.
W odniesieniu do płatności w sektorze tytoniu chciałbym podkreślić, iż decyzja o oddzieleniu tych płatności od produkcji począwszy od roku 2010 zapadła jeszcze przed akcesją Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. Wyniki przeglądu pozwalają na kontynuowanie w Polsce wysokiego wsparcia specyficznego dla tego sektora w ramach Uzupełniających Krajowych Płatności Bezpośrednich.
Co do kwestii ograniczenia interwencji na rynku zbóż chciałbym zaznaczyć, że skup interwencyjny na dotychczasowych zasadach będzie prowadzony, tj. po stałej cenie interwencyjnej 101 euro za tonę, jednakże tylko do limitu 3 mln ton rocznie w skali Unii Europejskiej.
(Poseł Wojciech Mojzesowicz: Nikt za tę kwotę nie sprzeda zboża.)
Interwencja ponad ten limit będzie prowadzona w formie przetargowej. Pierwotna propozycja Komisji Europejskiej zakładała, iż cała interwencja będzie prowadzona w formie przetargu.
Co do kwestii likwidacji możliwości skupu interwencyjnego wieprzowiny.
Wysoka Izbo! Panie Pośle! Wykreślenie takiej możliwości ze wspólnotowych ram prawnych nie będzie stanowiło istotnej praktycznej zmiany w stosunku do sytuacji, jaką mieliśmy w latach 2004-2008, instrument ten w praktyce nie był bowiem stosowany od ponad 30 lat.
Co do kwestii włączenia nowych wyzwań do celów i priorytetów wspólnej polityki rolnej chciałbym zaznaczyć, iż tylko nowe państwa członkowskie uzyskały dodatkowe środki na finansowanie tych działań i to w wyniku inicjatywy, zdeterminowania oraz intensywnych i skutecznych zabiegów strony polskiej.
(Głos z sali: Płatności.)
W starych państwach członkowskich Unii Europejskiej wyzwania te będą finansowane wyłącznie poprzez zmniejszanie koperty płatności bezpośrednich w ramach tzw. modulacji. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia