6 kadencja, 29 posiedzenie, 2 dzień - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Czesława Ostrowska"http://ks.sejm.gov.pl/topic/kad6/029/">

6 kadencja, 29 posiedzenie, 2 dzień (20-11-2008)

8 punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Czesława Ostrowska:

    Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Pani Poseł! Pytanie, które pani zadała, brzmiało: Co rząd zamierza zrobić, aby w jak najmniejszym stopniu polskie społeczeństwo odczuło pogłębiający się kryzys gospodarczy?

    Obecna faza cyklu koniunkturalnego jest główną determinantą spowolnienia wzrostu gospodarczego w naszym kraju. Na fazę tę nakłada się kryzys na globalnym rynku finansowym. Kryzys ze szczególną siłą oddziałuje i będzie oddziaływał na gospodarki krajów, których banki zainwestowały w ryzykowne papiery amerykańskiego rynku hipotecznego. Banki funkcjonujące w Polsce takich inwestycji nie poczyniły, a ich kondycja finansowa jest dobra i stabilna. Niemniej jednak rząd podejmuje działania mające na celu zapobieżenie wystąpieniu niekorzystnej sytuacji w sektorze bankowym, która mogłaby skutkować trudnościami w realnej gospodarce naszego kraju.

    W związku z sytuacją na rynku globalnym oczekujemy spowolnienia tempa wzrostu gospodarczego w naszym kraju. Nie przewidujemy jednak wystąpienia recesji w Polsce, czyli ujemnego tempa wzrostu PKB. Nasze prognozy wzrostu gospodarczego pokrywają się w znacznej mierze z prognozami międzynarodowych instytucji finansowych, m.in. Banku Światowego i Komisji Europejskiej. Czynnikami umożliwiającymi osiągnięcie dodatniego tempa wzrostu są stabilne fundamenty gospodarcze i silny system finansowy naszego kraju.

    Sytuacja finansowa banków w okresie trzech kwartałów była dobra. Zwiększyła się skala ich działalności i zwiększyły się wyniki finansowe. Perspektywy na najbliższy okres są jednak mniej korzystne. Pojawiły się symptomy, ciągle jeszcze nieznaczne, narastającej presji z tytułu ryzyka kredytowego. W Polskim systemie bankowym brak jest objawów kryzysu o charakterze finansowym, a spłacalność kredytów wygląda dobrze. Występuje jednak kryzys zaufania potęgowany sytuacją na międzynarodowym rynku bankowym. Brak zaufania między poszczególnymi bankami funkcjonującymi w Polsce powoduje zakłócenia na naszym rynku międzybankowym. Banki zaprzestały udzielania kredytów innym bankom. Taka sytuacja skutkuje obniżeniem płynności w systemie bankowym i trudnościami z uzyskaniem kredytów przez osoby prywatne i przedsiębiorców.

    Warunki prowadzenia działalności gospodarczej ulegają pogorszeniu. W celu pozyskania środków banki prowadzą akcje zachęcające do zwiększenia lokat i depozytów, oferując wysokie oprocentowanie. Oznacza to jednak także wzrost oprocentowania kredytów i kosztów działalności gospodarczej. W obecnej sytuacji za najbardziej istotną uważamy sprawę utrzymania płynności instytucji finansowych oraz zagwarantowania wypłat depozytów. To wykluczy prawdopodobieństwo masowych wypłat oszczędności z banków, w przypadku których nastąpiłoby załamanie systemu finansowego.

    Z uwagi na występujący między bankami kryzys zaufania Narodowy Bank Polski ogłosił tzw. pakiet zaufania. Działania zawarte w pakiecie dotyczą m.in. umożliwienia pozyskiwania przez banki środków walutowych oraz zwiększenia płynności złotowej banków poprzez rozszerzenie zabezpieczeń operacji z Narodowego Banku Polskiego. Rząd podejmuje liczne działania w kierunku osłabienia wpływu kryzysu na światowych rynkach finansowych oraz ograniczenia wpływu osłabienia koniunktury gospodarczej na świecie na polską gospodarkę. Podjęto m.in. następujące działania.

    7 listopada br. Sejm przyjął ustawę o Komitecie Stabilności Finansowej. Zadaniem komitetu będzie zapewnienie efektywnej współpracy w zakresie wspierania i utrzymania stabilności krajowego systemu finansowego poprzez wymianę informacji, opinii i ocen sytuacji w systemie finansowym w kraju i za granicą oraz koordynacja działań w tym zakresie.

    Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym został przyjęty przez Sejm 23 października i skierowany do Senatu. Zakłada on objęcie gwarancją depozytów pieniężnych o równowartości do 50 tys. euro.

    Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych został skierowany do Sejmu. Projekt dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych. Wprowadzony zostanie wieloletni plan finansowy państwa jako dokument ukierunkowania polityki finansowej państwa oraz wieloletnia prognoza finansowa w jednostkach samorządu terytorialnego. Nastąpi wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego.

    Rządowy projekt ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym został skierowany do Sejmu. Projekt dotyczy stworzenia akceptowanych rozwiązań prawnych, które mogłyby uwolnić realizację przedsięwzięć z wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce: przyznania zainteresowanym jak największej swobody kształtowania partnerstwa, ochrony najważniejszych interesów publicznych, ochrony uzasadnionych interesów partnerów prywatnych, ochrony długu publicznego, zgodności z prawem Unii Europejskiej.

    Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej również został skierowany do Sejmu. W sposób zasadniczy porządkuje on kwestie kontrolowania przez organy administracji publicznej działalności gospodarczej przedsiębiorstw.

    28 października Rada Ministrów przyjęła także projekt ustawy o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym.

    Powyżej przedstawione działania to jedynie przykłady inicjatyw podjętych przez rząd w ostatnim okresie. Problematyka kryzysu na globalnym rynku finansowym, jego wpływu na gospodarkę naszego kraju... (Gwar na sali)


Powrót Przebieg posiedzenia