6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Janusz Piechociński

6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień (06-05-2009)

10 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym (druki nr 1827 i 1902).


Poseł Janusz Piechociński:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Dzisiaj rozpatrywany projekt ustawy jest właściwie konsumpcją porozumienia, które zawarł rząd z samorządami wojewódzkimi, dopełniającego kwestie związane z usamorządowieniem Przewozów Regionalnych. To zawarte pod koniec roku porozumienie stworzyło nową jakość w polskim kolejowym ruchu pasażerskim, bo po upływie okresu, kiedy finansowaliśmy przewozy z budżetu państwa, przeszliśmy fazę przejściową, kiedy finansowanie i utrzymanie tych przewozów regionalnych stało się elementem budżetu województw, a w końcu domknęliśmy ten proces zeszłorocznymi decyzjami wysokiego parlamentu przesądzającymi o usamorządowieniu. To jest bardzo ważne, istotne i, podkreślam, klub PSL nie wnosi poprawek.

    Chciałbym serdecznie wszystkim reprezentantom klubów podziękować za to, że praca nad tym projektem ustawy, a także dzisiejsze konkluzje pokazują bardzo wyraźnie, iż te intencje wspólnie i konsekwentnie chcemy realizować. Nie było tutaj dzikiej licytacji, kto może dać więcej, było zrozumienie co do tego, ile rzeczywiście można przeznaczyć na te przewozy regionalne, a przede wszystkim na poprawienie ich jakości i zabezpieczenie, wzmocnienie tendencji modernizacyjnych i inwestycyjnych w samorządach. Ale oczywiście powiedzmy sobie to wprost, że stan polskiego kolejowego transportu pasażerskiego jest pochodną wieloletnich zaniedbań. Ciągle było za mało środków. Kiedy dopłynęły pierwsze środki z programów unijnych, ich wydatkowanie w różnych programach pokazało bardzo wyraźnie, że transport pasażerski stał się jednym z priorytetów samorządu. W związku z tym nie tylko trzeba umacniać wizję, istotę samorządu jako organizatora transportu publicznego, ale także stabilizować i zachęcać samorząd wojewódzki do tego, aby w większym niż dotąd stopniu brał udział w modernizacji i inwestowaniu w zakresie taboru. Dzisiaj przekonujemy się o tym po doświadczeniach Szybkiej Kolei Miejskiej, Kolei Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej, widzimy wielkie zaangażowanie wielu samorządów wojewódzkich, a także wielu dużych miast w rozwijaniu przewozów aglomeracyjnych, w ujednolicaniu systemu biletowego. Samorządy zrozumiały intencje tej wielkiej reformy, którą kilka kolejnych rządów zaproponowało, i z trudem ją realizują, bo wymaga to także wielkiego zrozumienia społecznego.

    A więc nie tylko modernizacja linii kolejowych, nie tylko poprawa stanu dworców i przystanków, nie tylko wspólne bilety, ale przede wszystkim dzisiaj fundamentalnym zadaniem - po to, aby mogło być lepiej - musi być trwałe wykorzystywanie, w wysokim stopniu, środków unijnych na zakup i modernizację taboru. Konieczne są także dodatkowe impulsy proinwestycyjne w tym zakresie, także z budżetu państwa. Twierdzimy, że pierwsza jaskółka wiosny co prawda nie czyni, ale to pokazuje, że warto wspomagać samorządy, tym bardziej że i elektryczne zespoły trakcyjne, i wagony w ruchu regionalnym, i lokomotywy z reguły mają dobrze ponad dwadzieścia lat. W związku z tym nowy tabor generuje zwiększone zainteresowanie podróżnych.

    Cały ten proces wymaga w dalszym ciągu wnikliwej uwagi całego rządu, ścisłej współpracy pomiędzy rządem - resortem infrastruktury, resortem finansów - a samorządami. Wymaga także poważnego wysiłku, jeśli chodzi o przyspieszenie procesów wykorzystywania środków unijnych. Przypomnę: kilkaset autobusów w transporcie publicznym, kilkadziesiąt nowoczesnych wagonów, kilkadziesiąt autobusów szynowych, bardzo udane ezety pracujące w ruchu międzyaglomeracyjnym między Łodzią i Warszawą, w końcu liczne nowe tramwaje - to pokazuje bardzo wyraźnie, że ten obszar nie tylko daje satysfakcję obecnym i przyszłym podróżnym, ale także może być elementem przeciwdziałającym załamaniu produkcji przemysłu okołokolejowego.

    Dzisiaj wszyscy więc patrzą z nadzieją na decyzję wysokiego parlamentu w tym względzie, liczą na szybkie uruchomienie środków unijnych w zakresie naprawy i modernizacji taboru kolejowego. Cieszę się, że wszystkie cztery kluby parlamentarne ponad partyjnymi podziałami - a także podobną postawę sygnalizują koła - popierają ten wniosek. Klub PSL poprze sprawozdanie Komisji Infrastruktury. Dziękuję bardzo.


Powrót Przebieg posiedzenia