6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień (06-05-2009)
4 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym (druki nr 1775 i 1908).
Poseł Jacek Krupa:
Panie Marszałku! Pani Minister! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska przedstawić stanowisko w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym (druk nr 1775), zawartego w sprawozdaniu Komisji Infrastruktury (druk nr 1908). Zasadniczym celem ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej z dnia 21 grudnia 2000 r. jest wdrożenie do polskiego prawa postanowień dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2006 r. Dyrektywa ta ustanawia wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej. Jest ona jednym z elementów harmonizowania przepisów dotyczących uprawiania żeglugi śródlądowej w Unii Europejskiej. Dyrektywa weszła w życie 30 grudnia 2006 r., ale w związku z przystępowaniem do Unii nowych państw cały czas była dostosowywana do nowych uwarunkowań.
Projektowana ustawa wprowadza w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów dotyczących wydawania świadectw zdolności żeglugowej zmianę polegającą na wprowadzeniu tzw. wspólnotowych świadectw zdolności żeglugowej. Dokument ten będzie wystawiany przez administrację żeglugi śródlądowej, czyli przez dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej. Dyrektywą tą objęte będą statki nowo budowane oraz statki, które będą posiadały odpowiednie parametry techniczne. Po pierwsze, będą to statki o długości powyżej 20 m zajmujące się przewozem ładunków, holowniki i pchacze. Po drugie, będą to statki pasażerskie, czyli takie, które - podobnie jak określa Prawo morskie - zabierają na pokład powyżej 12 pasażerów.
Zasadniczą nowością projektowanej regulacji są zmienione, a nawet ułatwione zasady wydawania i obowiązywania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej. Dokument ten będzie można uzyskać po poddaniu statku inspekcji technicznej, przeprowadzanej przez komisje inspekcyjne utworzone przy urzędach żeglugi śródlądowej. Komisje te będą działały w sposób elastyczny, dostosowując miejsce i czas dokonania inspekcji do potrzeb armatora i statku. Ponadto, statek będzie mógł być zwolniony z inspekcji w części lub w całości po przedstawieniu przez armatora dokumentów z instytucji klasyfikacyjnych potwierdzających spełnienie wymagań technicznych.
Przepis ten będzie miał zastosowanie tylko wtedy, gdy wymieniona wyżej instytucja będzie miała tzw. dokument uznania Komisji Europejskiej. Jest to model przeniesiony z żeglugi morskiej - tzw. uznawanie towarzystw klasyfikacyjnych. Jest to droga ułatwiająca wykonywanie pewnych czynności natury technicznej w taki sposób, że gdy zmienia się armator czy zmienia się flaga, nie trzeba koniecznie zmieniać instytucji klasyfikacyjnej. Dodatkowo dyrektywa przewiduje możliwość upoważnienia do tych czynności innych instytucji, które mają właściwy potencjał do wykonywania czynności inspekcyjnych lub pomiarowych i spełniają właściwe kryteria merytoryczne i techniczne. Wspólnotowe świadectwa zdolności żeglugowej będą wydawane na czas określony w zależności od rodzaju statku, nie dłuższy niż 5 lat w przypadku statku pasażerskiego i nie dłuższy niż 10 lat w przypadku statku niepasażerskiego.
Projekt ustawy przewiduje również wydawanie tzw. świadectwa tymczasowego. Tymczasowe świadectwo zdolności żeglugowej jest procedurą stosowaną w sytuacji, kiedy albo wymagania nie są do końca spełnione, albo czas na przeprowadzenie odpowiednich badań był za krótki. Świadectwa tymczasowe mają mieć terminy ważności nieprzekraczające 6 miesięcy.
Następnym ważnym elementem dyrektywy i zmiany w ustawie jest to, że statki posiadające wspólnotowe świadectwa zdolności żeglugowej będą mogły uprawiać żeglugę w poszczególnych rejonach na terytorium całej Unii Europejskiej. Te rejony są określone w załączniku do dyrektywy. Poza drogami wodnymi uznanymi za żeglowne statki nie będą musiały posiadać świadectw wspólnotowych.
W przepisach projektu ustawy znajduje się również wiele innych postanowień implementujących szczegółowe przepisy dyrektywy, dotyczące m.in. sposobu i zakresu upoważnienia podmiotu do wykonania inspekcji technicznych, kryteriów, jakie muszą spełnić podmioty ubiegające się o upoważnienia, i zakresu nadzoru ministra właściwego do spraw transportu nad takimi podmiotami. Jednocześnie procedowana ustawa wprowadza zmianę w art. 44 ustawy o dozorze technicznym, co umożliwi ujednolicenie i powiązanie tej ustawy z ustawą o żegludze śródlądowej. Chodzi o to, żeby transportowy dozór techniczny miał uprawnienia do wykonywania swoich usług na terenie portów żeglugi śródlądowej, a także portów morskich.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska popiera w całości zawarty w sprawozdaniu Komisji Infrastruktury projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia