6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Anna Paluch

6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień (06-05-2009)

8 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druki nr 526 i 742).


Poseł Anna Paluch:

    Dziękuję bardzo, panie marszałku.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zawartego w druku nr 526. Projekt nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami został złożony przez mój klub z końcem 2007 r. Postać druku sejmowego nr 526 została mu nadana 31 stycznia 2008 r. Dopiero po 6 miesiącach projekt został rozpatrzony przez połączone komisje: Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisję Infrastruktury.

    Zawarte w proponowanej nowelizacji rozwiązania stanowią kompromis umożliwiający zachowanie ładu przestrzennego przy jednoczesnym uproszczeniu i przyspieszeniu postępowania administracyjnego w sprawie podziału nieruchomości. W omawianym projekcie przewidziano bowiem, że podziały nieruchomości nie będą wstępnie opiniowane pod względem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku planu miejscowego z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Na uproszczenie postępowania w tej dziedzinie czekają potencjalni inwestorzy. Niestety głosami rządzącej od 18 miesięcy koalicji projekt został zaopiniowany negatywnie przez połączone komisje.

    Zgodnie z proponowanymi przepisami wniosek o podział nieruchomości złożony do wójta, burmistrza czy prezydenta miasta wraz z mapą z projektem podziału, sporządzoną przez uprawnionego geodetę i przyjętą do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, i z innymi wymaganymi dokumentami będzie przedmiotem oceny wójta co do dopuszczalności podziału.

    Wójt będzie musiał rozpatrzyć wniosek w ciągu 30 dni, licząc od dnia jego złożenia. Jeżeli decyzja zatwierdzająca albo odmawiająca zatwierdzenia podziału nie zostanie przez ten organ wydana, podział nieruchomości dokona się z mocy prawa po upływie miesiąca. Jeżeli jednak podział nieruchomości, o który zwracała się strona, będzie sprzeczny z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, podział z mocy prawa nie nastąpi. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta będzie miał 7 dni na wydanie decyzji potwierdzającej dokonanie lub niedokonanie podziału z mocy prawa.

    Proponowane rozwiązania narzucają jednoznacznie określone ustawą terminy, w których organ będzie zobligowany do wydania decyzji o podziale nieruchomości: 30 dni w przypadku decyzji konstytutywnej i 7 dni w przypadku decyzji deklaratoryjnej, i przyspieszą proces podziałów nieruchomości.

    Uchylenie ust. 4 i 5 w art. 93, tzn. rezygnacja z opiniowania wstępnego projektu podziału nieruchomości, prowadzi do uproszczenia procedury i skrócenia postępowania. Posłużę się tu własnym doświadczeniem, bo sama kilkanaście lat temu wykonywałam zawód geodety uprawnionego i doskonale pamiętam taki stan przepisów, kiedy nie było wstępnego projektu podziału, a procedura zupełnie dobrze i szybko następowała. Oczywiście istnieje pewne ryzyko ze strony wnioskodawcy, niemniej jednak proponowane rozwiązanie nie wyklucza w toku prac wprowadzenia takich przepisów, które umożliwią fakultatywne, na życzenie wnioskodawcy, opiniowanie wstępne.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! To prawda, że część przepisów zawartych w przedmiotowym projekcie została już wprowadzona do porządku prawnego zmianą z 24 sierpnia 2007 r., która weszła w życie w październiku 2007 r. Projekt dzisiaj rozpatrywany jest przecież częścią tzw. pakietu Barszcza, czyli pakietu ustaw mających uprościć procedurę przygotowania inwestycji przygotowanych i częściowo wprowadzonych przez rząd Prawa i Sprawiedliwości w roku 2007.

    Przepisy art. 94 ustawy w obecnym brzmieniu mówiące, że podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli nie jest sprzeczny z przepisami odrębnymi, przepisy skracające okres zawieszenia procedury podziału do 6 miesięcy w związku z prowadzonymi pracami nad planem miejscowym zostały wprowadzone przez rząd Prawa i Sprawiedliwości.

    Podobnie przepisy art. 96 ustawy dotyczące wydzielania nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostało nabyte z mocy prawa - w naszym projekcie jest to art. 97 ust. 8 - a także przepisy dotyczące podziału nieruchomości, o którym orzeka sąd, jeżeli podział nieruchomości jest uzależniony od ustaleń planu miejscowego, a sąd zasięga opinii wójta, zaś w odniesieniu do nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków także opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków. W naszym projekcie jest to art. 97 ust. 7. Są również przepisy art. 98a i 98b projektu dotyczące rozliczania opłaty adiacenckiej.

    To prawda, wszystkie te przepisy wprowadzono za rządów Prawa i Sprawiedliwości, aby uprościć i skrócić procedury przygotowujące realizację inwestycji budowlanych. Dlaczego zatem, panie ministrze, pani poseł sprawozdawco, po 18 miesiącach rządu obecna koalicja nie może pochwalić się takim urobkiem jak nasz rząd?

    Proponowana zmiana ustawy oprócz wymienionych przepisów, które już zostały wprowadzone do porządku prawnego, zawiera doprecyzowanie, uściślenie i ujednolicenie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami i ani nie zasługuje na jej przetrzymywanie miesiącami w zamrażarce marszałkowskiej, ani oczywiście potem w komisjach, ani w końcu nie zasługuje na wniosek o odrzucenie.

    Przypomnę, że w art. 97 ust. 5 i 6 zaproponowano rozwiązanie analogiczne jak w Prawie budowlanym, które ma zobligować organy zatwierdzające podziały nieruchomości... (Dzwonek)

    Już kończę, panie marszałku.

    ...do terminowego orzekania w sprawie podziału. Jeżeli wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie wyda decyzji w sprawie podziału nieruchomości w ustawowym terminie 37 dni, zostanie na niego nałożona kara finansowa, która będzie stanowić dochód budżetu państwa. Karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki będzie naliczał organ wyższego stopnia, tzn. samorządowe kolegium odwoławcze.

    Chcę podkreślić, że w przypadku prostego podziału, gdy zaproponowany we wniosku podział będzie zgodny z planem miejscowym, organ będzie mógł wydać decyzję niezwłocznie. Obecna koalicja po 18 miesiącach rządów zdobyła się jak na razie na niewydarzone, żeby nie użyć ostrzejszego określenia, projekty w sferze gospodarki nieruchomościami, jak chociażby ten zawarty w druku nr 832, skierowany z komisji ˝Przyjazne Państwo˝ do komisji samorządu i infrastruktury. Nie wiem, czy pani poseł sprawozdawca właśnie ten projekt miała na myśli, mówiąc o kompleksowym projekcie w zakresie podziału nieruchomości.

    Otóż przypomnę, że projekt ów został poddany miażdżącej krytyce przez Sąd Najwyższy, przez samorządy lokalne, przez Związek Gmin Wiejskich, w końcu przez sejmowych ekspertów z Biura Analiz Sejmowych.


Powrót Przebieg posiedzenia