6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Edward Czesak

6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień (06-05-2009)

10 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym (druki nr 1827 i 1902).


Poseł Edward Czesak:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość przedstawić stanowisko wobec projektu ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym, zawartego w druku sejmowym nr 1827.

    Proponowane w ustawie zmiany mają być wsparciem dla samorządów wojewódzkich w finansowaniu zakupów, modernizacji i naprawy pasażerskich pojazdów kolejowych, dzięki czemu poprawi się sytuacja w przewozach regionalnych. Jak wiemy, samorządy przejęły ten tabor w opłakanym stanie i teraz borykają się z określonymi trudnościami. Projekt ustawy, zwiększający udział województw w podatku dochodowym od osób prawnych, czyli w CIT, o 0,75 punktu procentowego, to jest z 14% do 14,75, w odniesieniu do obecnego systemu naliczania podatków, będzie umożliwiał to wsparcie finansowania.

    Nie od dziś wiadomo, że infrastruktura polskich kolei jest w złym stanie. Od kilku lat widać, że coś się dzieje na naszych drogach, natomiast kolej wciąż stoi w miejscu. Praktycznie poza nielicznymi wyjątkami przez kilkadziesiąt lat urządzenia kolejowe nie były modernizowane, a wagony pasażerskie pamiętają czasy bardzo odległe, dlatego też należy pozytywnie potraktować inicjatywę przekazywania części tych pieniędzy z funduszu drogowego na Fundusz Kolejowy. Jest to krok w dobrym kierunku, jednak uważamy, że niewystarczający.

    Klub Prawo i Sprawiedliwość zwraca uwagę na zbyt spóźnione działania rządu wspierające dziś, w czasie kryzysu, sektor kolejowy. Stoimy na stanowisku, że przekazanie dodatkowych 200 mln w 2009 r. i corocznie kwoty 100 mln w latach następnych do 2015 r. nie jest wystarczającą pomocą. Musimy pamiętać o tym, jak bardzo kolej jest niedoinwestowana. Nadrobienie tych braków w infrastrukturze kolejowej może potrwać jeszcze nawet kilkanaście lat. Pamiętajmy o haśle ˝Tiry na kolej˝ i spowodujmy, aby jego realizacja była możliwa w najbliższych latach. Jeśli kolej szybko nie zmodernizuje swojego taboru, to jak będzie mogła konkurować z innymi przewoźnikami i uzyskiwać dochody? To właśnie poprawa warunków podróżowania i wzrost bezpieczeństwa, a także skrócenie czasu podróży będzie stanowić zachętę dla podróżnych do wykorzystywania kolei jako środka transportu.

    Dlatego też klub Prawo i Sprawiedliwość popiera ten projekt w przedstawionej wersji, jednak mamy nadzieję, że rząd w najbliższym czasie dokona nowelizacji zwiększającej dofinansowanie zgodnie z oczekiwaniem samorządów, które mają, jak już wspomniałem wcześniej, określone potrzeby. Mieliśmy zgłaszać poprawki zwiększające kwoty zapisane w projekcie ustawy, jednak uważamy, że obecnie, w czasie kryzysu, byłoby to przedwczesne. Zwiększone kwoty na pewno pozwoliłyby polskim kolejom na znaczne przyspieszenie modernizacji taboru i w konsekwencji za kilka lat zapewne ta poprawa byłaby widoczna. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia