6 kadencja, 76 posiedzenie, 2 dzień (21-10-2010)
34 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (druk nr 3500).
Poseł Magdalena Gąsior-Marek:
Szanowny Panie Marszałku! Szanowny Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Chciałabym w swoim wystąpieniu w imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska zwrócić uwagę na problemy porządkowane w ustawie o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Szanowne Panie Posłanki i Szanowni Panowie Posłowie! Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej zaistniała konieczność zmiany obowiązujących regulacji dotyczących ustaw o CIT i o PIT w celu zapewnienia zgodności z przepisami Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz w celu implementacji dyrektyw dotyczących podatków dochodowych. Z chwilą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej przepisy ustaw o PIT i o CIT zawierały w swojej treści regulacje, które czyniły zadość obowiązkowi implementacji dyrektyw. W praktyce stosowania tych przepisów pojawiły się jednak trudności interpretacyjne, które powinny zostać usunięte w celu zwiększenia pewności prawa i zaufania podatnika do państwa.
Proponowana nowelizacja przepisów zmierza przede wszystkim do zapewnienia równego traktowania wszystkich podmiotów korzystających ze swobód przyznanych przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz do zwiększenia pewności prawa przez zmianę tych przepisów, które mogą potencjalnie naruszać prawo wspólnotowe. Projektowana ustawa reguluje zatem następujące kwestie: 1) w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych: zwolnienia podmiotowe odnoszące się do zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych, zasady przeciwdziałające nadużyciom podatkowym, transakcje wymiany udziałów, wniesienie aktywów w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zwolnienia wypłacanych dywidend i należności licencyjnych, 2) w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych: pracownicze programy emerytalne, transakcje wymiany udziałów, wniesienie aktywów w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Projektowane zmiany odnoszą się do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej oraz posiadających udziały w spółkach osobowych prawa handlowego. Spółki osobowe to, jak wiadomo, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna. W związku z powyższym proponuje się uregulowanie zarówno w ustawie o PIT, jak i w ustawie o CIT skutków podatkowych wniesienia wkładu do spółki niebędącej osobą prawną, zasad wyceny i amortyzacji składników majątkowych wniesionych do spółki niebędącej osobą prawną, zasad ustalania kosztów przy zbyciu przedmiotu wkładu, skutków podatkowych likwidacji spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpienia wspólnika z takiej spółki, zasad amortyzacji składników majątkowych w przypadku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną w spółkę kapitałową i spółki kapitałowej w spółkę niebędącą osobą prawną.
Proponowane zmiany utrzymują zasadę, że spółka osobowa prawa handlowego i spółka cywilna nie są podatnikami podatku dochodowego, czyli zachowują zasadę braku podmiotowości tych spółek do celów podatku dochodowego. Należy zwrócić uwagę, że zmiany proponowane w ustawie pociągają skutki finansowe. Szacuje się, że wprowadzenie od 2011 r. zwolnienia od podatku dochodowego zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych spowoduje zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych z podatku CIT w wysokości około 72 mln zł. Szacuje się, iż rozszerzenie prawa odliczenia na zakłady zagraniczne Rzeczypospolitej spółek z siedzibą w Unii Europejskiej i Europejskim Obszarze Gospodarczym spowoduje zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych o kwotę 5 mln zł, jednostek samorządu terytorialnego - o około 1,1 mln zł.
Proponowane zmiany zachęcą zagraniczne fundusze emerytalne i inwestycyjne do inwestowania w spółki mające siedzibę w Polsce. Rozwiązania te ułatwiają również uzyskiwanie kapitału od zagranicznych funduszy emerytalnych i inwestycyjnych. Ponadto należy zaznaczyć, iż proponowane zmiany nie będą miały wpływu na rynek pracy. Pozytywny wpływ będą miały na konkurencyjną pozycję zagranicznych funduszy inwestycyjnych w stosunku do korzystających obecnie ze zwolnienia podmiotowego krajowych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych.
Projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został przekazany do zaopiniowania przez organizacje przedsiębiorców, związki zawodowe, organizacje społeczne celem umożliwienia jego oceny przez wszystkich zainteresowanych.
Klub Platformy Obywatelskiej popiera projekt ustawy i opowiada się za skierowaniem go do Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia