6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Sprawozdawca Jacek Krupa

6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień (06-05-2009)

10 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym (druki nr 1827 i 1902).


Poseł Sprawozdawca Jacek Krupa:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Komisji Infrastruktury przedstawić zawarte w druku nr 1902 sprawozdanie o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym (druk nr 1827).

    Pierwsze czytanie projektu ustawy odbyło się na posiedzeniu Komisji Infrastruktury w dniu 2 kwietnia br. W imieniu rządu projekt przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury pani Patrycja Wolińska-Bartkiewicz. Po dyskusji posłowie zdecydowali o odesłaniu projektu do podkomisji nadzwyczajnej w celu rozpatrzenia i sporządzenia sprawozdania. Już 16 kwietnia br. odbyło się posiedzenie podkomisji, na którym jej członkowie dokonali analizy rozwiązań merytorycznych i prawnych zawartych w druku nr 1827. W wyniku tych prac dokonano zmiany nazwy projektu ustawy na: ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie innych ustaw, co wynikło z przesłanek legislacyjnych.

    Sporządzone przez podkomisję sprawozdanie zostało rozpatrzone przez Komisję Infrastruktury w dniu 21 kwietnia br. Sprawozdanie komisji zawarte w druku nr 1902 pokrywa się w treści ze sprawozdaniem podkomisji. Zgłaszane przez posłów w trakcie posiedzenia komisji poprawki zostały przez komisję odrzucone w głosowaniach.

    Jak podaje w swoim uzasadnieniu rząd, podstawowym celem projektowanych w niniejszej ustawie zmian jest poprawa standardów obsługi pasażerów w przewozach regionalnych wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. Projektowane zmiany są również wykonaniem uchwały nr 256/2008 Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2008 r. w sprawie finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

    Jednym z instrumentów tych zmian jest pomoc finansowa z Funduszu Kolejowego, stanowiącego przychód z opłaty paliwowej w zakresie zakupu, modernizacji i naprawy pasażerskich pojazdów kolejowych postulowana przez samorządy województw. Projektowane przepisy tworzą podstawy prawne i tryb okresowej pomocy dla samorządów województw w latach 2009-2015. Łączna pomoc roczna dla samorządów województw wynosiłaby 100 mln zł, z wyjątkiem roku 2009, kiedy pomoc ta wyniosłaby 200 mln zł. Ma to związek z usamorządowieniem spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. Środki, o których mowa w projekcie ustawy, mogą zostać przeznaczone na cele inwestycyjne (zakup lub modernizacja), jak i operacyjne (naprawy) dotyczące pojazdów kolejowych.

    W celu kontroli wydatkowania środków Funduszu Kolejowego przez województwa proponuje się, żeby województwa składały do ministra właściwego do spraw transportu projekty planów rzeczowo-finansowych oraz do ministra właściwego do spraw transportu i ministra właściwego do spraw finansów publicznych sprawozdania z realizacji tych planów.

    Celem przedłożenia jest również uelastycznienie zarządzania środkami Funduszu Kolejowego poprzez stworzenie ministrowi właściwemu do spraw transportu możliwości dokonywania przesunięć środków pomiędzy zadaniami inwestycyjnymi ujętymi w programie rzeczowo-finansowym wykorzystania środków funduszu (program jest zatwierdzany uchwałą Rady Ministrów) w ramach limitu środków określonego na te zadania. Zmiana ta wynika z dotychczasowych trzyletnich doświadczeń w funkcjonowaniu i wydatkowaniu środków z Funduszu Kolejowego i ma na celu usprawnienie zarządzania środkami funduszu przeznaczonymi na dofinansowanie inwestycji przez ministra właściwego do spraw transportu. Odpowiednie przepisy regulujące przedstawione kwestie zawarte są w art. 1, art. 2 i art. 5 sprawozdania komisji.

    Art. 3 dotyczący ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego jest wykonaniem uchwały nr 256/2008 Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2008 r. w sprawie finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, w której Rada Ministrów zobowiązała się do podwyższenia od 2010 r. udziału województw w podatku dochodowym od osób prawnych, czyli CIT, o 0,75 punktu procentowego, to jest z 14% do 14,75% w odniesieniu do obecnego systemu naliczania podatku. Konsekwencją tej zmiany są przepisy zawarte w art. 6 dotyczące wyliczenia części ogólnej subwencji wyrównawczej na lata 2010 i 2011.

    Zawarta w art. 4 zmiana ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym polega na zmianie definicji umowy o świadczenie usług publicznych i związana jest z wejściem w życie w dniu 3 grudnia 2009 r. rozporządzenia nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i nr 1107/70.

    Art. 5 projektu zawiera przepisy przejściowe określające w 2009 r. terminy:

    - informowania o wysokości środków, jakie zostaną przyznane województwom,

    - składania projektów planów rzeczowo-finansowych wydatkowania środków.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Komisji Infrastruktury rekomenduję Wysokiej Izbie uchwalenie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie innych ustaw w treści druku nr 1902. Projekt ustawy ujęty w sprawozdaniu jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia