6 kadencja, 55 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Tadeusz Kopeć

6 kadencja, 55 posiedzenie, 1 dzień (01-12-2009)

4 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druki nr 2348 i 2518).


Poseł Tadeusz Kopeć:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! W imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska mam zaszczyt zaprezentować stanowisko wobec rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

    Celem proponowanej nowelizacji ustawy jest dostosowanie obowiązujących regulacji prawnych do zaleceń wynikających z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 grudnia 2008 r.

    Projektowana nowelizacja nie obejmuje kompleksowych zmian ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz Prawa spółdzielczego z uwagi na oczekiwane orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego w sprawie wniosku grupy posłów na Sejm RP VI kadencji o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP kilkunastu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przepisów mających decydujące znaczenie dla funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych. Takie stanowisko w sprawie kompleksowej nowelizacji podzieliła również sejmowa Komisja Infrastruktury w marcu 2008 r. na posiedzeniu poświęconym wdrażaniu przepisów znowelizowanej ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r.

    Uwzględnienie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego polega na tym, że w przygotowanym projekcie nowelizacji: przy przekształceniu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na odrębną własność została dopuszczona możliwość uchwalenia przez walne zgromadzenie większością 2/3 głosów obecnych na zebraniu dodatkowej wpłaty. To jest art. 1 pkt 1 projektu, dodający ust. 11 w art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, jak miało to miejsce w przypadku zdecydowanej większości spółdzielni, ustawa ogranicza wysokość wpłaty do 50% różnicy. Zatem w przedstawionej przykładowej sytuacji może się ona kształtować od 0 do 20% wartości rynkowej lokalu. Wpływy z dodatkowych wpłat mogą być przeznaczone w szczególności na uzupełnienie funduszu remontowego spółdzielni.

    Odnośnie do warunków przekształcania spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na odrębną własność, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego dodany został (art. 1 pkt 2 projektu) w art. 1714 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych pkt 3 dotyczący obowiązku spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji, o ile spółdzielnia skorzystała z pomocy podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, a realizacja wniosku o przeniesienie własności lokalu następuje przed upływem 15 lat od ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Ten obowiązek dotyczy nielicznej grupy przypadków, w których nie upłynął jeszcze 15-letni okres od ustanowienia własnościowego prawa dla korzystających z takiej pomocy.

    Realizując wyrok w części dotyczącej terminu zobowiązującego spółdzielnie mieszkaniowe do przeniesienia na osobę uprawnioną własności lokalu, wprowadzona została regulacja uzależniająca bieg trzymiesięcznego terminu zawarcia umowy notarialnej z uprawnionym członkiem od dnia wejścia w życie uchwały zarządu określającej przedmiot odrębnej własności lokali lub od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu, w przypadku gdy uchwała ta została zaskarżona do sądu (art. 1 pkt 1 lit. b projektu dotyczący dodania ust. 13 i ust. 14 w art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, art. 1 pkt 2 lit. b i c i art. 4 ust. 2 i 3 projektu).

    Uchylone zostały przepisy przewidujące sankcje karne wobec osób, które uniemożliwiają zawarcie umowy przenoszącej własność lokalu na osoby uprawione (art. 1 pkt 3 nadający nowe brzmienie art. 274).

    W związku z tym, że Trybunał Konstytucyjny przedłużył termin obowiązywania uznanych za niekonstytucyjne przepisów o 12 miesięcy, w projekcie w art. 4 proponuje się, aby wszystkie wnioski o przekształcenie spółdzielczych praw do lokalu w prawo odrębnej własności, złożone do dnia upływu tego terminu, były realizowane na obecnie obowiązujących zasadach. (Dzwonek) Celem takiej propozycji jest umożliwienie skorzystania z preferencyjnych warunków uwłaszczenia jak największej liczbie uprawnionych.

    Oprócz uwzględnienia treści orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w projekcie proponuje się także: przedłużenie do dnia 31 grudnia 2012 r. oraz poszerzenie zakresu możliwości przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz przywrócenie regulacji umożliwiającej zawieranie umowy o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w formie pisemnej pod rygorem nieważności (art. 6), a także wprowadzenie regulacji uznającej za ważne czynności prawne, w wyniku których nastąpiło ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, dokonane po dniu 31 lipca 2007 r., bez zachowania formy aktu notarialnego (art. 7).

    Zmiany projektowane w dwóch pozostałych ustawach mają przede wszystkim na celu dostosowanie ich przepisów...

    (Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Stefan Niesiołowski)


Powrót Przebieg posiedzenia