6 kadencja, 76 posiedzenie, 2 dzień - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Jakub Szulc

6 kadencja, 76 posiedzenie, 2 dzień (21-10-2010)

16 punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Jakub Szulc:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Pośle! Mamy październik i jak co roku w Wysokiej Izbie jak bumerang powraca kwestia kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej przez oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia. W tym roku, w moim przekonaniu, jesteśmy w sytuacji o tyle dobrej, że znakomita większość konkursów została ogłoszona około 15 września, czyli z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym, żeby te postępowania do końca roku zamknąć.

    Jeśli chodzi o pytanie pana posła, to na chwilę obecną nie odbieramy od świadczeniodawców sygnałów wyrażających niepokój związany z tym, jak będzie wyglądało i przebiegało kontraktowanie na rok 2011. Przynajmniej nie odbieramy ich w większej liczbie niż ma to miejsce co roku. Panie pośle, jak pan doskonale wie, mamy do czynienia z trzynastoma rozporządzeniami koszykowymi. Zmiana tychże rozporządzeń może skutkować koniecznością rozwiązania czy też unieważnienia dotychczasowych, czyli już ogłoszonych konkursów. Oczywiście w zależności od tego, o jakim rozporządzeniu mówimy, czyli o jakim zakresie świadczeń gwarantowanych, skala ewentualnych zmian czy skutków unieważnienia konkursu jest oczywiście różna. Tam, gdzie liczba podmiotów, które świadczą usługi, które kontraktują usługi z Narodowym Funduszem Zdrowia, jest największa, odnosi się to do rozporządzenia o świadczeniach gwarantowanych z zakresu lecznictwa szpitalnego i do rozporządzenia o świadczeniach gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

    Tutaj należy się Wysokiej Izbie i świadczeniodawcom jedno wyjaśnienie. Pan poseł raczył zapytać, z czego wynika niezrozumiałe opóźnienie przy ogłaszaniu nowych aktów prawnych, nowej treści rozporządzeń koszykowych. Panie pośle, wynika to z jednego prostego faktu. Rozporządzenia nie mogły wejść w życie przed dniem 23 września z jednego prostego powodu. 23 września zaczęła obowiązywać nowela ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, która na gruncie tego, co zostało zmienione w Wysokiej Izbie, dopuszczała możliwość nieoceniania przez Agencję Oceny Technologii Medycznych warunków realizacji świadczeń zdrowotnych, a więc przed wejściem w życie tej ustawy, przed dniem 23 września 2010 r., nie było takiej możliwości, żeby te rozporządzenia opublikować. Tymczasem konkursy zostały ogłoszone z zalecenia prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, jak powiedziałem na wstępie, około 15 września, więc siłą rzeczy musiały odnosić się do obowiązującego prawa, obowiązujących rozporządzeń. W tej sytuacji minister zdrowia przyjął, że publikowanie nowych rozporządzeń dotyczących tych zakresów świadczeń, dla których rozwiązanie konkursów mogłoby oznaczać kłopoty z terminowym podpisaniem umów na rok 2011, jest niecelowe. Oznacza to, że w przypadku lecznictwa szpitalnego oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej konkursy, które już zostały ogłoszone, będą przebiegać na gruncie obowiązujących rozporządzeń. Rozporządzenia, które zostały zaprojektowane w Ministerstwie Zdrowia, zmierzały w kierunku zmniejszenia wymagań wobec świadczeniodawców, warunków, jakie powinni spełnić, aby przystąpić do konkursu. Mówiąc najprościej - obecne rozporządzenia są bardziej rygorystyczne od tych, które zostały wcześniej zaprojektowane i które były procedowane w Ministerstwie Zdrowia, co oznacza, że w odniesieniu do świadczeniodawców, którzy nie będą w 100% spełniać warunków realizacji świadczeń, Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł zastosować i zastosuje przepisy ustawy zmienionej przez Wysoką Izbę mniej więcej w lipcu tego roku, która weszła w życie z dniem 23 września, a więc będzie stosował zasadę, iż w uzasadnionych przypadkach ma możliwość odstąpienia od wymagań w zakresie sprzętu do wykonywania świadczeń lub kadry medycznej wykazanej w rozporządzeniu. Dziękuję bardzo.


Powrót Przebieg posiedzenia