6 kadencja, 21 posiedzenie, 1 dzień (02-09-2008)
4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 i 12 punkt porządku dziennego:
4. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk nr 819).
5. Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 806).
6. Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 809).
7. Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 808).
8. Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 805).
9. Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 803).
10. Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 804).
11. Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 807).
12. Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Ordynacja podatkowa (druk nr 817).
Poseł Hanna Zdanowska:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Komisji Nadzwyczajnej ˝Przyjazne Państwo˝ do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, zawarty w druku nr 808.
Proponowana przez komisję nowelizacja nie ma charakteru zmiany systemowej, nie burzy konstrukcji systemu podatkowego. Jej celem jest określenie sytuacji wspólników osobowej spółki handlowej i spółki cywilnej w przypadku utraty bytu prawnego przez podatnika będącego spółką.
Komisja ˝Przyjazne Państwo˝ proponuje, aby w takiej sytuacji osobom będącym wspólnikami osobowej spółki handlowej w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych oraz spółki cywilnej w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny przysługiwało solidarne prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w ust. 1 i 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie projekt zakłada, iż przepisy o solidarności wierzycieli stosuje się odpowiednio, a także przepisy ust. 2-7 ustawy o podatku od towarów i usług, przy czym ustanie bytu prawnego podatnika nie przerywa biegu terminów określonych w tych przepisach.
W zakresie objętym regulacją art. 1 przedłożenia pojawia się dotychczas nieistniejąca podstawa prawna zwrotu VAT na rzecz quasi-następców prawnych podatnika, który utracił byt prawny. Przewidziana w projekcie zasada solidarnego uprawnienia wspólników spółki do zwrotu VAT uwalnia organ podatkowy od konieczności ustalania uprawnień poszczególnych wspólników do odpowiednich części zwrotu. Ewentualne spory wspólników na tym tle będą rozstrzygane przez nich samych lub w razie potrzeby przez sąd powszechny, zgodnie z przepisami o solidarności wierzycieli Kodeksu cywilnego.
Projektowana zmiana nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na rynek pracy. Ze względu na jej techniczny charakter nie przewiduje się, by wywołała jakiekolwiek skutki w sferze budżetu.
Przedmiot objęty projektem jest prawnie indyferentny względem prawa Unii Europejskiej.
Zważywszy na te powyższe uwagi wnoszę w imieniu Komisji ˝Przyjazne Państwo˝ o skierowanie powyższego projektu do dalszych prac w komisji.
Jeśli można, przedstawię kolejny projekt, zawarty w druku nr 805.
Proponowane w nowelizacji zmiany dotyczą wartości prezentów o małej wartości, uproszczonej procedury dotyczącej podatku VAT, uchylenia art. 137 ustawy oraz przeniesienia obowiązku rozliczenia podatku na ostatniego w kolejności podatnika VAT.
Zgodnie z obecną ustawą o VAT przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł pod warunkiem, że podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, które otrzymały owe prezenty. Prezentami o małej wartości są także towary, których nie ujęto w powyższej ewidencji, a ich wartość rynkowa nie przekracza 5 zł.
Nowelizacja przewiduje zmianę wartości prezentów o małej wartości na wynoszącą 1/10 minimalnego wynagrodzenia, a także zniesienie obowiązku prowadzenia ewidencji tożsamości osób obdarowanych.
Kolejna propozycja likwiduje obowiązek powiadamiania biura wymiany informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej. Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych charakteryzują się wysokim stopniem sformalizowania. Art. 137 ustawy o VAT stanowi, że drugi w kolejności podatnik podatku od wartości dodanej jest obowiązany do pisemnego zawiadomienia biura wymiany informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej. Proponowana zmiana zmierza do uproszczenia procedury i znosi uciążliwy administracyjnie wymóg. Postulat dotyczący likwidacji tego obowiązku pojawił się między innymi na czarnej liście barier, opublikowanej przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Projektowana regulacja przyczyni się do zwiększenia spójności przepisów podatkowych oraz pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie przedsiębiorstw przez zmniejszenie obciążeń administracyjnych ciążących na podatnikach. Wejście w życie ustawy nie będzie miało istotnego wpływu na dochody i wydatki budżetu państwa, jak i na dochody i wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Większość zmian ma na celu wyeliminowanie barier administracyjnych wynikających z nałożonych na przedsiębiorców obowiązków informacyjnych. Projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Nowelizacja nie będzie mieć wpływu na rozwój regionalny, a także nie zawiera przepisów, które mogły mieć bezpośredni wpływ na rynek pracy.
Do zaproponowanego projektu żadnych krytycznych uwag nie wniosły: Krajowa Izba Radców Prawnych, Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Narodowy Bank Polski, Sąd Najwyższy i Naczelna Rada Adwokacka.
Zważywszy na przytoczoną argumentację wnoszę w imieniu Komisji Nadzwyczajnej ˝Przyjazne Państwo˝ do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji o skierowanie przedstawionego projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dalszych prac w komisji. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia