6 kadencja, 32 posiedzenie, 3 dzień (18-12-2008)
21 punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Adam Szejnfeld:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Dziękuję panu posłowi za to pytanie. Sprawa jest bardzo ważna, aczkolwiek jesteśmy przekonani, że problemu nie ma i nie będzie. Jaki jest aktualny stan? Mianowicie aktualnie wydano już 179 tys. certyfikatów kwalifikowanych. Natomiast, co ważne, zawarto umowę na wydanie nowych certyfikatów kwalifikowanych w liczbie 181 tys. Gdy się uwzględni, że liczba wszystkich przesyłek opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym wysyłanych do ZUS przekracza już 50%, a liczba certyfikatów klucza publicznego dedykowanych ZUS wynosi aktualnie dokładnie 140 427, to widać, że sytuacja została świetnie, że tak powiem, opanowana. Mało tego, liczba płatników podpisujących się bezpiecznym podpisem elektronicznym wzrosła do tej pory o ponad 51 tys.
Ten stan wynika m.in. właśnie z działań rządu, który podjął stosowne rozwiązania. Nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne dała prawo przekazywania do ZUS dokumentów bez konieczności opatrzenia ich kwalifikowanym podpisem. Pan poseł sam był łaskaw zauważyć, że obowiązek posiadania kwalifikowanego e-podpisu rozłożono w czasie. Oczywiście przeprowadzono także akcje promocyjne - to jest odpowiedź na jedno z pytań zawartych w wypowiedzi pana posła. Tego typu akcje przeprowadził zarówno ZUS, jak i same kwalifikowane podmioty, a także Ministerstwo Gospodarki. Polegało to na druku ulotek, broszur informacyjnych, ale także na zamieszczeniu informacji na stronach WWW oraz, co ważne, także na indywidualnym poinformowaniu płatników ZUS. To wszystko dało bardzo pozytywny efekt.
Jeżeli chodzi o tę część pytania, która dotyczy rozszerzenia listy podmiotów kwalifikowanych, to chciałbym powiedzieć, że oczywiście nie ma z tym żadnego problemu. Nie ma też żadnych przeszkód, gdyby znalazły się zainteresowane podmioty. Trzeba bowiem pamiętać, że jest to działalność komercyjna, a nie działalność państwa poprzez jego instytucje. Wystarczy tylko, oczywiście po spełnieniu obowiązków, które przewiduje ustawa... Jedynym wymogiem jest uzyskanie wpisu do rejestru ministra gospodarki. Żadnych problemów z tym rejestrem i wpisem nie ma.
Natomiast co jest istotne i bardzo ważne? Nie poprzestajemy na tym i rząd przygotował już nie nowelizację obecnie obowiązującej ustawy, ale zupełnie nową ustawę, ustawę o podpisach elektronicznych, która niebawem, bo jest już gotowa, trafi do Wysokiej Izby. Mam nadzieję, że szybko zostanie przyjęta.
Nie wnikając w szczegóły z braku czasu, powiem tylko, że ona przewiduje obniżenie ceny podpisu elektronicznego poprzez rozszerzenie katalogu dostępnych usług certyfikacyjnych, liberalizację nadzoru nad świadczeniem usług certyfikacyjnych, wprowadzenie pieczęci elektronicznej podmiotów oraz certyfikatów atrybutów. Oczywiście dostosowuje ona w pełni - m.in. dlatego nazwa jest nie o podpisie elektronicznym, tylko o podpisach elektronicznych - nasze prawo do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r.
Wprowadzamy tam pełen katalog podpisów elektronicznych, m.in. podpis zwykły, podpis zaawansowany, podpis kwalifikowany, podpis łączny i podpis urzędowy. Wprowadzamy także prawo uznawania certyfikatów z innych krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
To wszystko spowoduje, że podpis będzie łatwiej, taniej i powszechniej stosowany w polskiej administracji. Gdy do tego dołoży się, że wprowadzamy także informatyzację administracji, cały system e-PUAP itd., to myślę, że jesteśmy poprzez te działania rządu znacznie, znacznie w przodzie w budowaniu społeczeństwa informatycznego. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia