6 kadencja, 92 posiedzenie, 1 dzień (11-05-2011)
2 i 3 punkt porządku dziennego:
2. Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druki nr 3939 i 4109).
3. Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (druki nr 3937 i 4110).
Poseł Sprawozdawca Wojciech Saługa:
Jeszcze raz dziękuję, panie marszałku.
Pierwszy cel wprowadzania tej noweli pod obrady to wdrożenie do prawa krajowego dyrektywy Rady 2009/71/Euratom ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa obiektów jądrowych. Z przepisów tej dyrektywy wynika obowiązek ustanowienia systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego. Chodzi także o wzmocnienie roli i niezależności organów regulacyjnych w każdym państwie członkowskim i ustanowienie ram prawnych, regulacyjnych i organizacyjnych, dotyczących bezpieczeństwa obiektów jądrowych, przypisujących odpowiedzialność i zapewniających koordynację między właściwymi organami państwa.
Drugi cel wprowadzenia tej noweli pod obrady to tak naprawdę wypełnienie pierwszego z pięciu przewidywanych etapów programu rozwoju energetyki jądrowej. Ten pierwszy etap to ustanowienie przepisów krajowych określających wymogi bezpieczeństwa dla elektrowni jądrowych na poziomie - i tu uwaga, bo to niezwykle istotne - najwyższym, jaki jest osiągalny zgodnie z normami i zaleceniami międzynarodowymi oraz doświadczeniami państw przodujących w rozwoju technologii jądrowych. Co szczególnie istotne, wymagania bezpieczeństwa zostały tak sformułowane, aby zapewnić konkurencyjność technologii jądrowych, i pozwalają wybierać pośród najnowocześniejszych technologii dostępnych na świecie, spełniających najwyższe osiągalne wymagania i normy bezpieczeństwa.
Ustawa stanowi jasno: bezpieczeństwo, bezpieczeństwo i jeszcze raz bezpieczeństwo. Zostało ono zapisane w przepisach i ma zdecydowany prymat nad innymi aspektami działalności obiektów jądrowych, i to na każdym etapie ich funkcjonowania: od wyboru lokalizacji i technologii, poprzez projektowanie, budowę i eksploatację, aż po zamknięcie i likwidację takiego obiektu. W celu uwiarygodnienia tej opcji ukierunkowanej na bezpieczeństwo przedkładane dzisiaj Wysokiej Izbie przepisy gwarantują pełną transparentność całego procesu związanego z funkcjonowaniem elektrowni jądrowej. To społeczeństwo, każdy obywatel na każdym etapie istnienia, funkcjonowania elektrowni będzie miał pełny i nieograniczony dostęp do wszelkich informacji z tym związanych, począwszy od dostępu do wszelkich decyzji wydawanych w przedmiotowej sprawie, poprzez dostęp do informacji o stanie i bezpieczeństwie obiektów jądrowych, po informacje o wszelkich czynnikach i zdarzeniach mających wpływ na szeroko rozumiane bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przedstawiamy dzisiaj Wysokiej Izbie znowelizowano Prawo atomowe - po części nowe, z pewnością nowoczesne, a i w kilku miejscach, można powiedzieć, nowatorskie. Prawo odważne, ale i bezpieczne. Nowatorskie, ale wyważone i ostrożne. Do Komisji Nadzwyczajnej wpłynął spójny, przejrzysty i starannie przygotowany dokument. Dokument kompleksowy, w sposób zadowalający uzasadniony. Podczas prac komisji doprecyzowaliśmy i uszczegółowiliśmy niektóre zapisy. Powstał dokument, dzięki któremu, po jego uchwaleniu, możemy w pełni spokojnie myśleć o budowie w Polsce pierwszych, całkowicie bezpiecznych bloków elektrowni atomowych.
Panie Marszałku! Komisja Nadzwyczajna wnosi o przyjęcie projektu przedstawionego w sprawozdaniu w druku nr 4109. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia