6 kadencja, 69 posiedzenie, 2 dzień (24-06-2010)
15 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o sporcie (druki nr 3152 i 3161).
Poseł Sprawozdawca Ireneusz Raś:
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Chciałbym w imieniu Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki przedstawić sprawozdanie komisji o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o sporcie - druk nr 3152, druk sprawozdania nr 3161.
W dniu wczorajszym, 23 czerwca, Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki rozpatrzyła uchwałę Senatu, w której to Senat złożył do uchwalonej przez Sejm ustawy 21 poprawek. Z tych 21 poprawek, w większości przypadków redakcyjnych i legislacyjnych, doprecyzowujących, większość została pozytywnie zaopiniowana i zarekomendowana, aby Wysoki Sejm w głosowaniu przyjął te poprawki, zaś w 3 przypadkach jest wniosek o odrzucenie tych poprawek. Głównie zajmę się właśnie tymi, będę chciał je omówić.
Najbardziej dyskusyjne były następujące poprawki. Dla obrazu prac w komisji warto to tutaj stwierdzić. Poprawka 2., która ma rekomendację, aby ją przyjąć. Senat nałożył w niej na ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego obowiązek finansowego wsparcia rozwoju sportu odpowiednio w środowisku szkolnym i akademickim. Przypomnę, że Sejm wcześniej w ustawie, którą przesłał do Senatu, stwierdzał w tym miejscu, że ci ministrowie mogą wspierać.
(Poseł Bogusław Wontor: Tak jest obecnie.)
Senat chciał, aby wpisać w tym miejscu wyraz ˝wspiera˝. Była co do tego duża dyskusja i pewnie zostanie to rozstrzygnięte przez Sejm w głosowaniu.
Kontrowersje dotyczyły również poprawki nr 3. W poprawce tej Senat proponuje zdjęcie z jednostek samorządu terytorialnego obowiązku powoływania rad sportu, zastępując go prawem do ich powołania, czyli Senat proponuje, żeby słowa ˝działają rady˝ zamienić na słowa ˝mogą działać rady˝. Uzasadnienie, które jest pod poprawką nr 3 Senatu, jest takie, że poprawka ta zbyt głęboko ingeruje w niezależność jednostek samorządu terytorialnego. Poprawka nr 3 ma rekomendację, aby ją przyjąć. Potwierdzam to, ale pewnie trzeba będzie to jeszcze rozstrzygać w głosowaniu. W jej przypadku były rozliczne uwagi. Zwracam na to uwagę, żeby kluby były do tego przygotowane.
Również była dyskusja nad poprawką nr 4. Poprawka ta ma rekomendację, aby ją odrzucić, ponieważ Biuro Legislacyjne Sejmu zwróciło uwagę, żeby jednak zapis Sejmu - była tam zmiana redakcyjna, nie będę wnikał w szczegóły - pozostawić, gdyż jest bardziej precyzyjny. Widać było na sali, że i senator, który rekomendował te poprawki Senatu, zgadzał się z uwagami legislatorów. Myślę więc, że poprawka ta nie będzie przedmiotem dyskusji i ją odrzucimy.
Poprawki nr 7, 20 i 21 zdejmują z przedszkoli oraz placówek oświatowo-wychowawczych obowiązek prowadzenia zajęć wychowania fizycznego oraz zajęć pozalekcyjnych w zakresie sportu, zastępując go w odniesieniu do przedszkoli obowiązkiem prowadzenia zająć rozwijających sprawność fizyczną dzieci. Wszyscy zgodziliśmy się, że to doprecyzowanie będzie dobre.
Przypomnę, że Sejm odbył dużą debatę na temat obligatoryjności zapisu w ustawie, że mają być 4 lekcje wychowania fizycznego. Rząd przyjął tę sugestię z rozstrzygnięcia w głosowaniu w Sejmie, mimo że wcześniej uważał, iż wpisywanie w ustawę jest nadmiarowe. Pozostaje jednak ten wpis o 4 godzinach lekcyjnych, zaś w tym miejscu doprecyzowujemy tę kwestię, jeśli chodzi o przedszkola.
Negatywną rekomendację uzyskała jeszcze poprawka nr 8, o której teraz powiem. Zmierza ona do tego, aby rejestr statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji prowadzili także starostowie. W opinii Senatu takie rozwiązanie ułatwiłoby właścicielom jachtów dostęp do organu rejestrowego.
Podczas dyskusji stwierdziliśmy, że wprowadzenie zapisu, który zaproponował Senat, skutkowałoby tym, iż trzeba byłoby dokonać rejestracji zarówno w Polskim Związku Żeglarstwa - tak jest obecnie - jak i dodatkowo w starostwie. To byłoby daleko posunięte utrudnienie w funkcjonowaniu. Intencja Senatu była inna, w związku z czym zgodziliśmy się, że powinien zostać przywrócony zapis zawarty w przedłożeniu sejmowym. Będziemy więc głosować za odrzuceniem poprawki. Rekomendujemy odrzucenie tej poprawki Senatu.
Chcę jeszcze na zakończenie powiedzieć o ważnych poprawkach, które zmieniają zapisy uchwalone przez Sejm. Chodzi o poprawki 10., 12., 14. i 15., które umożliwiają przeprowadzanie egzaminów potwierdzających posiadanie uprawnień do uprawiania turystyki na jachtach żaglowych o długości kadłuba powyżej 7,5 m lub motorowych o mocy silnika powyżej 10 kW także podmiotom upoważnionym przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. Senat uznał, że wprowadzenie takiego rozwiązania ułatwi zainteresowanym dostęp do egzaminu, co w konsekwencji wpłynie na bezpieczeństwo żeglujących. Wszyscy przyjęli tę poprawkę z zadowoleniem, gdyż poprawi to dostęp do tych egzaminów szczególnie młodym ludziom, natomiast nie będzie skutkowało obniżeniem pewnych standardów, ponieważ minister będzie sprawdzał, czy dana organizacja, która będzie się starała o możliwość przeprowadzanie takich egzaminów, spełnia określone kryteria.
Istotną zmianą jest również to, że przywracamy zapisy przedłożenia rządowego dotyczące zmniejszenia ulgi w opłatach za egzamin potwierdzający posiadanie uprawnień żeglarskich dla uczniów i studentów z 70% do 50%. Okazuje się, że wysokość tych opłat nie jest tak wielka, w związku z czym taka ingerencja byłaby nadmiarowa, a to uprawnienie do korzystania z 50-procentowej ulgi jest wystarczające. Zgodził się z tym nawet poseł, który złożył wniosek. Tak więc jesteśmy za przyjęciem poprawki Senatu w tym zakresie.
Omówiłem najważniejsze poprawki, które zmieniają przedłożenie sejmowe w sposób najbardziej istotny. Proszę o to, aby Wysoki Sejm przyjął albo odrzucił poprawki Senatu, zgodnie z rekomendacjami zawartymi w druku nr 3161. Dziękuję, pani marszałek, dziękuję państwu. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia