6 kadencja, 92 posiedzenie, 1 dzień (11-05-2011)
4 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu o rządowym projekcie ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (druki nr 4016 i 4137).
Poseł Wiesław Andrzej Szczepański:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pani Minister! Omawiany dziś projekt otrzymał klauzulę projektu wykonującego prawo Unii Europejskiej. Do tego zapisu w komisji zgłoszono wiele wątpliwości, których w czasie prac w komisji i podkomisji pani minister niestety nie rozwiała. W wyniku czterech posiedzeń podkomisji, podczas których przyjęto szereg uwag zgłoszonych przez stronę rządową, jak i Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, powstało sprawozdanie, które dzisiaj jest prezentowane Wysokiej Izbie.
Ustawa ma charakter techniczny, o czym już mówiła moja przedmówczyni, ma stworzyć formalnoprawne podstawy do wprowadzenia telewizji cyfrowej naziemnej w Polsce. Szkoda tylko, że ten projekt tak późno znalazł się w Sejmie. Dlaczego, powiem o tym później.
Zgodnie z ustawą do końca lipca 2013 r. Telewizja polska, a więc Jedynka, Dwójka, programy regionalne, Telewizja Polsat, Polskie Media, czyli TV4, TVN, Telewizja Plus, zaprzestaną nadawania analogowego i przejdą na nadawanie cyfrowe. Wprowadzenie telewizji cyfrowej jest przedsięwzięciem w skali globalnej i procesem nieuchronnym. Znaczna część krajów już zakończyła proces cyfryzacji, a inne ten proces już rozpoczęły. W obecnym stanie faktycznym Polska jest jednym z ostatnich krajów Unii Europejskiej, który wprowadza naziemną telewizję cyfrową. Ostateczny termin wyłączenia nadawania analogowego, zgodnie z porozumieniem GE06 z 2006 r., to 17 czerwca 2015 r. Większość krajów europejskich, członków Unii, dokona wyłączenia nadawania analogowego w 2012 r. My mamy to zrobić, zgodnie z ustawą, 31 lipca 2013 r.
Jakie są plusy telewizji cyfrowej? Otóż telewidz uzyska znaczną poprawę jakości obrazu, nastąpi zwiększenie efektywności wykorzystania widma częstotliwości radiowych, a co za tym idzie - obniżenie kosztów nadawania przypadających na poszczególny program oraz wygospodarowanie dodatkowych zasobów częstotliwości do wykorzystania w przyszłości dla rozszerzenia oferty telewizji, możliwe stanie się także nadawanie w różnych formatach obrazu, czy równoległe nadawanie kilku ścieżek dźwiękowych oraz danych dodatkowych.
W obecnym systemie polskiego prawa brak jest rozwiązań, które umożliwiłyby powszechną dostępność cyfrowego sygnału telewizyjnego dla gospodarstw domowych na terenie Polski. W szczególności nie były uregulowane dotychczas kwestie związane z organizacją i funkcjonowaniem multipleksów, operatorami multipleksów, czy też przeprowadzeniem kampanii dotyczącej telewizji cyfrowej.
Projekt wprowadza okres przejściowy, by dać czas nadawcom na przejście z nadawania analogowego na cyfrowe, a telewidzom na zakup odpowiedniego telewizora lub dekodera. Projekt nakłada na sprzedawców obowiązek pisemnego informowania klienta, że kupuje on sprzęt RTV, który nie zapewnia odbioru sygnału cyfrowego, pod groźbą kary pieniężnej w wysokości od 1 tys. do 50 tys. Rozwiązanie to ma chronić konsumentów przed nieświadomym nabywaniem urządzeń niespełniających wymagań technicznych. W punktach sprzedaży winny być również umieszczane informacje, które będą mówić, iż jedynie odbiorniki cyfrowe zgodne z wymaganiami określonymi w przepisach dotyczących wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich służących do odbioru cyfrowych naziemnych transmisji telewizyjnych umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej na terytorium Polski. Projekt ustawy nakazuje jednocześnie wszystkim nadawcom, aby na koszt własny informowali swoich widzów o terminie zakończenia rozpowszechniania programu telewizyjnego drogą analogową, sposobów dostosowania odbiornika do odbioru telewizji cyfrowej, numeru bezpłatnej infolinii i adresu strony internetowej, gdzie będzie można uzyskać pełne informacje, jak przystosować się do nowego systemu nadawania.
Wiele kontrowersji - mówiła o tym moja przedmówczyni - w trakcie dyskusji wzbudziła kwestia pomocy państwa dla około 1,5 mln gospodarstw domowych, których może być nie stać na to, aby wymienić telewizor czy dokonać zakupu nowego dekodera. Dziś mamy już taką oto sytuację, że w wielu rejonach Polski pojawiają się naciągacze sprzedający po kilkaset złotych dekodery i mówiący o tym, że jest potrzeba takiego kupna, bo nie będzie się oglądało telewizji. Tych wątpliwości rząd niestety nie rozwiał. Nie do końca wiadomo, jak rząd zamierza pomóc tym rodzinom. Myślę, że jest to pierwsze zadanie dla nowego pełnomocnika rządu do spraw osób wykluczonych (Oklaski), jak znaleźć pieniądze dla 1,5 mln Polaków i rozwiązać ten problem, aby mogli oni oglądać tę telewizję. Mimo wielu wątpliwości dotyczących tego projektu ustawy, mój klub zagłosuje za jego przyjęciem. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia