6 kadencja, 76 posiedzenie, 2 dzień (21-10-2010)
24 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (druki nr 2987 i 3402).
Poseł Józef Zych (wypowiedź niewygłoszona):
Stanowisko Klubu Poselskiego Polskiego Stronnictwa Ludowego w przedmiocie sprawozdania Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach (druk nr 3402) dotyczące ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego stwierdza, że przedłożone przez Komisję Nadzwyczajną do spraw zmian w kodyfikacjach sprawozdanie jest wewnętrznie spójne, uzasadnione i zasługuje na przyjęcie. Nie oznacza to wcale, że wśród proponowanych zapisów nie ma takich, które mogą powodować trudności interpretacyjne. Na takie w dalszej części zwrócę uwagę.
Szerokie zmiany wprowadza projektowana nowelizacja ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Na wstępie ustawy wprowadza się art. 7, który może mieć kluczowe znaczenie dla usprawnienia postępowania poprzez m.in. zaktywizowanie stron do bardziej czynnego udziału w postępowaniu. Istota tegoż przepisu sprowadza się jednak do zasadniczego stwierdzenia, iż w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności. Tej zasadzie podporządkowane są dalsze działania, a więc podejmowanie z urzędu lub na wniosek stron wszelkich czynności niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i końcowego załatwienia sprawy. W całym postępowaniu organy administracji publicznej mają kierować się także interesem społecznym i słusznym interesem obywateli. Jednakże to założenie w żadnym wypadku nie może być sprzeczne z naczelną zasadą postępowania, a więc stania na straży praworządności. Proponuje się zapis art. 8 o treści: Organy administracji publicznej prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej. Aby przepis art. 8 był zgodny z zasadami przyjętymi w art. 7, zawsze musi być przestrzegana zasada, że postępowanie i rozstrzygnięcia muszą być zgodne z zasadami praworządności. Z takim rozumowaniem, które podziela Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego, niejako kłóci się ta część uzasadnienia wprowadzenia art. 8, w której projektodawca stwierdza: Nie ulega jednak wątpliwości, że postępowanie to powinno być prowadzone w taki sposób, ażeby budziło zaufanie jego uczestników do władzy publicznej, która ma wobec nich charakter służebny, z drugiej strony musi brać pod uwagę interes ogólnospołeczny w sytuacji konfliktu tego interesu z interesem jednostki. W art. 111 wprowadza się ust. 2 o treści: Organ administracji publicznej, który wydał decyzję, może ją uzupełnić lub sprostować z urzędu w zakresie, o którym mowa w § l, w terminie 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji. O ile sprawa sprostowania wydanej decyzji nie budzi wątpliwości i w tej sprawie istnieje doświadczenie w innych dziedzinach prawa, o tyle kwestia uzupełnienia decyzji budzi pewne wątpliwości i może prowadzić do nieprawidłowości. Natomiast nie budzi żadnych wątpliwości zapis art. 138 § l, podobnie jak i art. 105 § 1.
Stabilności orzecznictwa nie będzie służyć, jak się wydaje, zapis art. 154 § l, który stanowi, że decyzja ostateczna, na mocy której żadna ze stron nie nabyła praw, może być w każdym czasie uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes prawny. Jeżeli do tego doda się zapis § 2, zgodnie z którym właściwy organ w takim przypadku wydaje decyzję w sprawie uchylenia lub zmiany dotychczasowej decyzji, to będziemy mieć do czynienia, szczególnie w drugim przypadku, z zupełnie innym orzeczeniem w tym samym postępowaniu. Co w takim przypadku wskazuje, że przy wydawaniu pierwotnego orzeczenia nie wzięto pod uwagę wszystkich okoliczności sprawy.
Duże, praktyczne znaczenie w zakresie załatwiania skarg będzie mieć art. 238, który szczegółowo reguluje sprawę zawiadamiania o sposobie załatwiania skargi. Proponowane zmiany w ustawie Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi są liczne i istotne, toteż przyjęcie, że ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od jej ogłoszenia, jest zasadne. Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego popiera proponowane zmiany.
Przebieg posiedzenia