6 kadencja, 69 posiedzenie, 2 dzień (24-06-2010)
13 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (druk nr 3106).
Poseł Lucjan Karasiewicz:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Mam zaszczyt w imieniu Koła Parlamentarnego Polska Plus przedstawić nasze stanowisko odnośnie do projektu z druku nr 3106 dotyczącego zmiany ustawy Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.
Jak już wielu moich przedmówców wskazywało, jest to nowelizacja, która w swoim zasadniczym kształcie ma wykonać wyrok Trybunału Konstytucyjnego, doprecyzować wiele niejasności, a także wprowadzić ułatwienia w zagmatwanym systemie, który wynika m.in. ze wszystkich instrukcji, które związane są z zaświadczeniami, ze struktury logicznej deklaracji - jak pan minister mówił i jak czytałem w uzasadnieniu, to przyrosło w ciągu ostatnich kilku lat do kilku tysięcy stron. To są oczywiście zmiany, które uzyskują nasze poparcie i naszą akceptację, z tego względu, że my jako Koło Parlamentarne Polska Plus niejednokrotnie mówiliśmy, że będziemy popierać to wszystko, co zmierza do ujednolicania i przejrzystości, do swobody i wolności podatkowej obywateli. Nasze uwagi do tej ustawy dotyczą dwóch kwestii, tzn. zmiany zapisanej w art. 1 pkt 1, gdzie rozszerza się uprawnienia ministra finansów, wprowadza się przepisy, które uprawniają ministra właściwego ds. finansów do przetwarzania danych zawartych w deklaracjach podatkowych, oczywiście jest zapis: pod warunkiem zachowania wszelkich przepisów dotyczących danych osobowych. Budzi to nasze wątpliwości, czy konieczne jest przetwarzanie, kolejne archiwizowanie tak wrażliwych informacji o obywatelach, jakimi są dane o podatkach, i tworzenie kolejnych baz danych. Kolejne zastrzeżenia budzi fakt zwiększenia częstotliwości przekazywania informacji o założonych i likwidowanych kontach bankowych. Wiele organizacji w konsultacjach społecznych wskazywało, że nie jest to do końca zrozumiałe.
Jeśli chodzi o tę ustawę, to te punkty - jak powiedzieli moi przedmówcy - są dosyć szczegółowe, będziemy rozmawiać o tym w Komisji Finansów Publicznych. Chciałbym się odnieść do innej kwestii, bardziej systemowej. Jak chyba wszyscy wiedzą, a tym, którzy nie wiedzą, powiem, że wczoraj w naszym kraju obchodziliśmy Dzień Wolności Podatkowej ogłaszany przez Centrum im. Adama Smitha. Niestety jest to najdłuższy, przesunięty, dzień w ciągu ostatnich czterech lat, czyli Polacy musieli więcej pracować na podatki. Mamy tu do czynienia z kolejną nowelizacją, to nas w szczególnie martwi, bo wielu ekonomistów, wiele osób zajmujących się systemem podatkowym państwa wskazuje na to, że jedną z bolączek naszego systemu podatkowego, państwa, deficytu, wszystkiego, co jest związane z szarą strefą, jest to, że system podatkowy, który został stworzony na początku lat 90., de facto się wypalił pod koniec lat 90., mamy ciągłe nowelizacje, ciągłe zmiany, w których gubią się nawet osoby, które na co dzień się tym zajmują, pisząc orzeczenia, zajmując się tym w praktyce. Funkcjonujemy w takim zagmatwaniu ponad 10 lat i wielu ekonomistów, finansistów wskazuje, że istnieje ogromna potrzeba stworzenia całego systemu, całego prawodawstwa podatkowego od nowa, aby to był system przejrzysty, czytelny i aby służył rozwojowi naszego kraju w XXI wieku, kraju, który jest jednym z największych krajów w Unii Europejskiej. Niestety, te postulaty pozostają bez echa, mamy kolejną nowelizację, nad którą będziemy pracować w Komisji Finansów Publicznych.
W tej ustawie brakuje mi jeszcze wielu rzeczy, przedsiębiorcy to postulują, chodzi o wszelkiego rodzaju zaświadczenia otrzymywanie w formie elektronicznej o niezaleganiu z podatkami. Wiadomo, że przedsiębiorcy takich zaświadczeń potrzebują czasami kilkanaście czy kilkadziesiąt w ciągu miesiąca: do leasingu, do kredytów, do przetargów publicznych. Wszędzie muszą przedkładać zaświadczenia o niezaleganiu, a na takie zaświadczenie czeka się około tygodnia, trzeba je opłacić, złożyć, a więc informatyzacja powinna służyć uproszczeniu i ułatwieniu tego również osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.
Jest to nowelizacja, która z jednej strony ma wyjaśniać, usztywniać, ulepszać, a tak naprawdę po raz kolejny nie odnosimy się do tego, co... (Dzwonek)
Już kończę, ostatnie zdanie.
...zwiększa przejrzystość i zaufanie obywateli do państwa. Mamy ponad 30 mln obywateli uprawnionych do głosowania, a podatki płaci 23, 24 mln osób, czyli mamy 6, 7 mln dorosłych Polaków, którzy mają prawo obywatelskie, a nie płacą podatków, pozostając...
Przebieg posiedzenia