6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Marek Zieliński

6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień (06-05-2009)

9 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druk nr 1922).


Poseł Marek Zieliński:

    Dziękuję.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska przedstawić stanowisko wobec projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druk nr 1922), przedłożonego Wysokiej Izbie przez Komisję Nadzwyczajną ˝Przyjazne Państwo˝.

    Projekt wprowadza nowe regulacje do przyjętej w grudniu 2008 r. ustawy o podatku akcyzowym. Proponowane zmiany są realizacją uzasadnionych postulatów zgłaszanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą związaną z akcyzą, a zarazem mogą się przyczynić do zwiększenia wpływów budżetowych z tego tytułu.

    Komisja proponuje zmiany w zakresie trzech kwestii. Pierwsza w art. 40 ustawy dotyczy zasad stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy od importowanego gazu płynnego. Przywrócono rozwiązanie obowiązujące przed dniem wejścia w życie obecnie obowiązującej ustawy, a mianowicie chodzi o sytuację, w której importowany gaz płynny będzie mógł być przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do dowolnego składu podatkowego, a nie, jak obecnie, wyłącznie do składu podatkowego importera.

    W drugiej zmianie zaproponowano ułatwienie w zakresie dotyczącym obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Zabezpieczenie to powinno być złożone w kwocie pokrywającej zobowiązania podatkowe podmiotu. Ułatwieniem jest stosowanie zabezpieczania ryczałtowego, którego wysokość została ustalona w ustawie o podatku akcyzowym na poziomie 30% zabezpieczenia generalnego. Jednak obecna ustawa nakłada szereg ograniczeń na stosowanie tego ryczałtowego zabezpieczenia, m.in. dotyczy to firm wiarygodnych finansowo i prowadzących skład celny. Z uwagi na trudną sytuację gospodarczą komisja proponuje rozszerzenie zakresu stosowania zabezpieczenia ryczałtowego na inne podmioty gospodarcze i inne czynności opodatkowane akcyzą. Zmiany te dotyczą art. 63 i 64. Konsekwencją tych zmian są nowe zapisy w art. 66, które rozszerzają upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia wzoru wniosku o wyrażenie zgody na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego i wniosku o przedłużenie zgody na jego złożenie. Usprawni to procedurę udzielania zgody prze urzędy celne. Generalnie propozycja rozszerzenia zakresu stosowania zabezpieczenia ryczałtowego na jak najszerszą grupę przedsiębiorstw w sytuacji kryzysu gospodarczego jest pozytywnym przedsięwzięciem. Warto jednak w czasie prac w komisji rozważyć poziom wysokości zabezpieczenia ryczałtowego. Jak pisze w swojej opinii Krajowa Izba Gospodarcza, o czym też wspominał poseł sprawozdawca, w niektórych krajach ten poziom zabezpieczeń jest znacznie niższy, np. w Rumunii 2,5%. Może to spowodować, że producenci wyrobów tytoniowych będą zainteresowani przenoszeniem produkcji do innych krajów, w których zabezpieczenia są dużo mniejsze.

    Trzecia, ostatnia zmiana dotyczy znaków akcyzy na wyroby tytoniowe. Według obecnych przepisów dotychczasowe znaki akcyzowe naniesione na wyroby tytoniowe przed dniem 1 stycznia 2009 r. tracą ważność po 30 czerwca 2009. Firmy posiadające znaczne zapasy po tym terminie narażone byłyby na straty finansowe. W związku z tym komisja zaproponowała nowy przepis w art. 163, który przewiduje zwolnienie od akcyzy sprzedawanych po 30 czerwca wyrobów tytoniowych oznaczonych dotychczasowymi znakami akcyzy, jeżeli odpłatność nie przekracza kwoty równej sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł, która stanowi równowartość należności za legalizacyjny znak akcyzy. Zmiana ta pozwoli na zachowanie płynności finansowej przez firmy sprzedające wyroby tytoniowe i może przyczynić się do zwiększenia wpływów budżetowych, o czym wcześniej też wspominałem.

    Zastrzeżenia Biura Legislacyjnego, o których też obszernie wypowiadał się poseł sprawozdawca, do tego zapisu, a dotyczące niejasności tego rozwiązania, wydają się chyba niezasadne, bo nie mamy do czynienia ze sprzedażą papierosów bez znaków akcyzowych - mają one stare banderole. Przecież można wydłużyć czas obowiązywania znaków akcyzy z ubiegłego roku, a to rozwiązanie na pewno nie byłoby sprzeczne z dyrektywami Unii.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska popiera przedłożony projekt ustawy i opowiada się za skierowaniem go do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Dziękuję bardzo.


Powrót Przebieg posiedzenia