6 kadencja, 75 posiedzenie, 1 dzień (06-10-2010)
9 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego (druk nr 3305).
Poseł Stanisław Rydzoń:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Senatorze! Panie Ministrze! W imieniu Klubu Poselskiego Sojusz Lewicy Demokratycznej przedstawiam stanowisko wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego (druk nr 3305).
Senacki projekt ustawy o zmianie Kodeksu postępowania cywilnego wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 20 października 2009 r., sygn. SK 6/09. Ogólnie ujmując, projekt wprowadza możliwość wznowienia postępowania w okresie do 5 lat od uprawomocnienia się wyroku, w przypadku gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego, który był podstawą wydania orzeczenia, z konstytucją.
Na wstępie wypowiedzi oświadczam, że Klub Poselski Sojusz Lewicy Demokratycznej w pełni popiera projekt ustawy. Zgodnie z art. 47922 K.p.c., którego konstytucyjność podważył trybunał, po upływie 2 lat od uprawomocnienia się wyroku nie można żądać wznowienia postępowania, chyba że strona była pozbawiona możliwości działania lub nie była należycie reprezentowana. Taki zapis oznacza, że jeśli wyrok Trybunału Konstytucyjnego został wydany po upływie owego 2-letniego terminu, to strona, mając wyrok trybunału korzystny dla siebie, nie mogła żądać wznowienia postępowania. Taka sytuacja w rażący sposób naruszała kilka wzorców konstytucyjnych, w tym prawo do sądu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 oraz w art. 77 ust. 2 konstytucji, zasadę państwa prawnego, z którego wywodzi się zasada poprawnej legislacji, określona w art. 2 ustawy zasadniczej, czy zasadę równości z art. 32.
Należy zwrócić uwagę na okres oczekiwania w trybunale na rozpatrzenie sprawy, który jest różny, między 14 a 18 miesięcy, co samo w sobie już mogłoby eliminować możliwość wystąpienia o wznowienie postępowania w sądzie, gdyż często w dacie orzekania przez Trybunał Konstytucyjny wznowienie było już po prostu niemożliwe. Słusznie więc organ ten stwierdził, że taki stan prawa pozwala odmiennie traktować osoby w identycznej sytuacji prawnej, tzn. wszystkie strony, mając wyrok trybunału, winny mieć jednak owe prawo do wznowienia postępowania. Tymczasem tak nie jest, co narusza zasadę równości wynikającą z art. 32 ustawy zasadniczej, o czym przed chwilą wspomniałem.
W takiej to sytuacji Senat zaproponował w omawianym projekcie zmianę brzmienia art. 47922 K.p.c. poprzez dopisanie zdania drugiego pozwalającego na wznowienie postępowania po upływie 5 lat od uprawomocnienia się wyroku, jeśli podstawą wznowienia jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego uchylający z systemu prawa niekonstytucyjny przepis, oczywiście oprócz istniejących już podstaw wznowienia postępowania, o których również przed chwilą wspomniałem. Zważywszy na treść art. 47922 K.p.c., będzie to trzecia podstawa do wznowienia postępowania, obok dwóch już istniejących.
Reasumując, oświadczam w imieniu Klubu Poselskiego Sojusz Lewicy Demokratycznej, że projekt popieramy i wnosimy o jego skierowanie do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia