6 kadencja, 75 posiedzenie, 1 dzień (06-10-2010)
4 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (druk nr 3442).
Poseł Beata Małecka-Libera:
Dziękuję bardzo.
Pani Marszałek! Panie Premierze! Pani Minister! Panowie Ministrowie! Szanowni Państwo! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić opinię dotyczącą projektu rządowego z druku nr 3442 o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Nowelizacja powstała szybko, ale, panie premierze, właśnie tak takie akty prawne i takie prawo chcemy uchwalać. Jest problem, który występuje nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie, i szybko na ten problem chcemy reagować. Ustawa, która dzisiaj jest proponowana przez rząd, jest ustawą restrykcyjną i pewnie będzie budziła jakieś wątpliwości, ale jeżeli nie będzie jasna, ostra, restrykcyjna, to nie uporamy się z tym problemem, o którym tak wiele ostatnio słyszymy. Chcemy powiedzieć ˝nie˝ dopalaczom, ale chcemy również powiedzieć ˝nie˝ handlarzom i właścicielom sklepów. Aby to stało się możliwe, muszą zostać podjęte kompleksowe działania - nie tylko ta ustawa, ale także szereg różnych innych działań.
W niedzielę inspekcja sanitarna przeprowadziła kontrolę w ponad 100 placówkach sprzedających tak zwane, tak pięknie nazywane ˝wyroby kolekcjonerskie˝. Jakiż jest efekt tego? Wiele sklepów zamkniętych, w wielu sklepach znaleziono także, oprócz dopalaczy, narkotyki. I cóż ja słyszę? Słyszę otóż takie opinie, że to jest populizm Platformy, że to akcja spektakularna, a właściwie to taki pic. Jeżeli ktoś tak mówi, jeżeli ktoś szarżuje, szafuje zdrowiem publicznym, to kompletnie nic z tego nie rozumie. Dlatego jesteśmy za restrykcyjnymi przepisami. One być może w przypadku niektórych artykułów będą budziły wątpliwości, ale przecież po to mamy usiąść wspólnie do pracy w komisji, aby skorygować te nieścisłości, które być może się tutaj pojawiły. Proszę pamiętać, że ustawa powstaje szybko - jak powiedział pan premier, jest nadzwyczajna, bo i problem jest nadzwyczajny. Problem dotyczy zdrowia nas wszystkich, całego społeczeństwa, zdrowia publicznego, a rząd ma stworzyć takie warunki, aby to bezpieczeństwo było jak największe. I to robi. Dlatego też jeszcze raz podkreślam - nie tylko poprzez tę ustawę, ale także przez szereg innych działań, także edukacyjnych, i prawnych rozwiązań, a więc działań kompleksowych, możemy sobie z tym problemem poradzić.
Chciałabym przypomnieć Wysokiej Izbie, że niedawno, o ile pamiętam, chyba w ciągu ostatniego roku, dwukrotnie sejmowa Komisja Zdrowia nowelizowała ustawę o przeciwdziałaniu narkomanii. Pracowaliśmy nad tymi nowelizacjami - jedna była rządowa, druga poselska - po to, żeby wprowadzić do załącznika kolejną substancję, która pojawiała się jako tzw. dopalacz i zagrażała życiu i zdrowiu społeczeństwa. No i cóż z tego, że w załączniku pojawiały się kolejne elementy, kolejne związki, jak benzylopiperazyna czy mefedron? Co z tego, skoro gdzieś tam w zaciszu pracowano już nad innymi substancjami, o innych nazwach, o nieco zmienionym składzie, które w tym wykazie już niestety nie były wymienione. Te prace odegrały swoją rolę, miały znaczenie, ale tak naprawdę nie rozwiązywały problemu. Dopiero ustawa zaproponowana przez rząd jest ustawą kompleksową. Podejmuje się działania nie tylko dotyczące nazewnictwa, tam gdzie mówimy o środku zastępczym, ale także powołuje się specjalną radę. Rada poprzez analizę i opiniowanie będzie wydawała decyzje, czy substancja zagraża zdrowiu, czy też nie.
Oczywiście również tutaj pojawiają się pewne wątpliwości co do tego, czy proponowana ustawa jest zgodna z konstytucją i z przepisami unijnymi, czy możemy sobie pozwolić na tego typu rozwiązania. (Dzwonek)
Już kończę, pani marszałek, jeszcze jedno zdanie na zakończenie.
Otóż, decyzja Rady Europy z 2005 r. dopuszcza, aby oprócz konwencji, które obowiązują, państwa członkowskie podejmowały we własnych państwach stosowne decyzje, które będą jednoznacznie i restrykcyjnie pomagały zwalczać ten problem. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia